اختصاصی اقتصاد 100؛

سقف رشد تاریخی دلار می شکند؟ / تاخت و تاز صنایع دلاری محور

وضعیت متغیرهای بنیادی بازار و قیمت‌های فعلی سهام، نقدینگی ۵۷۰۰ همتی، تورم انتظاری ۵۰ درصدی و شرایط بین المللی؛ باوجود نرخ تنزیل ۳۰ درصدی و ابهام در قطعی گاز صنایع و ابهامات دیگر می تواند رشد بازار را تا سقف های تاریخی قبلی رقم بزند.

سقف رشد تاریخی دلار می شکند؟ / تاخت و تاز صنایع دلاری محور

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100-مژده ابراهیمی؛ محمد مسعود غلامپور – کارشناس ارشد بازارسرمایه در گفت و گو با اقتصاد 100 گفت: اگرچه بازارسرمایه اول هفته سومین هفته آذرماه را با منفی شروع نکرد،‌ ولی در ادامه با افزایش تقاضا مسیر صعودی را در پیش گرفت.

وی در ادامه افزود: همان طور که تحلیل ها همگی از ارزندگی سهام حکایت دارند و این روند را پایدار می دانند می توان انتظار داشت بازار سقف های تاریخی دلاری خود را مجددا لمس کند. همچنین افزایش بی مهابای نرخ ارز با خوراک پایه پولی و نقدینگی خلق شده توسط دولت باوجود شرایط انقباضی وضع شده از سوی بانک‌مرکزی، شرایط لازم را برای هراس افکنی آحاد مردم از وضعیت پیش رو و تورم انتظاری خلق کرده است؛ به طوری که امروز شاهد هجوم مردم برای خرید هر آهن پاره ای غیر از ریال هستیم.

غلامپور تصریح کرد: بازار سرمایه در دو سال اخیر تنها بازار جامانده از تورم بوده است و بر این اساس می تواند عقب افتادگی خود را به راحتی جبران کند؛ بنابراین آنچه تا پایان هفته انتظار می رود تداوم رشد قیمت سهام دلاری؛ باوجود دخالت های بی شائبه دولت در ایجاد محدودیت در صادرات و ارز نیمایی است و هفته ای سبز برای بازار انتظار می رود.

این فعال بازارسرمایه خاطرنشان کرد:  با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و رشد طبیعی نرخ ارز انتظار می‌رود دلار در بازار آزاد با خوراک اخبار سیاسی تا سطح ۴۰ هزار تومان رشد کند که این موضوع در شرایط ثبات سیاسی رشد شدید بازار را در بر خواهد داشت و مطمئنا حبابی که در بازارهای موازی؛ همچون خودرو و مسکن به واسطه منحرف کردن مردم از بازارسرمایه پدیدار شده است و افزایش شدید قیمت کالاهای مصرفی را در برداشته به بازارسرمایه سرازیر خواهد شد؛ بر این اساس می توان انتظار رشد شارپی را برای بازار و مخصوصا سهام دلاری تا پایان آذرماه باوجود بالا بودن نرخ بهره انتظار داشت.

به گفته وی؛ افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت موجب کاهش قیمت سهام می شود و در میان مدت به لحاظ تئوری های رفتاری و بنیادی بر روند قیمت سهام موثر نیست؛ از این رو وضعیت متغیرهای بنیادی بازار و قیمت‌های فعلی سهام،  نقدینگی ۵۷۰۰ همتی، تورم انتظاری ۵۰ درصدی و شرایط بین المللی با وجود نرخ تنزیل ۳۰ درصدی و ابهام در قطعی گاز صنایع و ابهامات دیگر می تواند رشد بازار را تا سقف های تاریخی قبلی رقم بزند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما