یک کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد

تداوم رشد بازار با ریسک های فعلی؟!

به نظر رشد نرخ ارز آنقدر قوی باشد که بتواند بازار را به جلو به حرکت در بیاورد و همان تورم بازارهای موازی را نصیب بازارسرمایه کند؛ اما ریسک های بالا برای بسیاری از شرکت ها و صنایع کماکان وجود دارند.

تداوم رشد بازار با ریسک های فعلی؟!

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100-  مژده ابراهیمی:حسین عبدی – کارشناس بازارسرمایه در گفت وگو با اقتصاد 100 گفت: در حال حاضر می توان گفت که باتوجه به رشد نرخ ارز و چشم انداز صعودی دلار، بازارسرمایه مستعد صعود با قدرت باشد؛ چراکه ماهیت بازار‌های سرمایه در اقتصادهای تورمی این چنین رفتاری را به عنوان رفتار طبیعی دنبال می کنند.

وی افزود: بازارهای موازی با تورم بالا می رود و بازارسرمایه نیز به تناسب رشد خود را خواهد داشت؛ این گونه صعودهای در بازار های تورمی مانند ونزوِئلا و ترکیه در همین مدت اخیر دیده شده است، اما سوال اینجاست که چرا با وجود چشم انداز دلار و اقتصاد تورمی باز هم بازارسرمایه ایران محتاط و کم حجم معامله می شود و باید گفت علت این امر برمی‌گردد به ریسک های پیش روی بازار .

عبدی بیان کرد: ما در بازارسرمایه هم اکنون با احتمال قطعی گاز صنایع که البته بخشی از این قطعی ها هم شروع شده و بحث بودجه و نامطمِئنی های مرتبط با آن ریسک های سیاسی و بی ثباتی اجتماعی که خود می‌توانند باعث رکود در صنایع داخلی و کاهش فروش شوند، مواجه هستیم؛ همچنین ریسک های دیگری نیز هستند که ذهن سهامداران و سرمایه گذاران را درگیر کرده اند و خارج از دایره محاسبات تحلیلگران هستند.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: زمانی که با دولتی مواجه هستیم که کسری بودجه شدیدی دارد و منابع کافی برای تامین نیازها ندارد و از طرف دیگر دغدغه کنترل تورم باعث شده تا نرخ های فروش شرکت ها را کنترل کند، این باعث می شود که بسیاری از شرکت ها در حلقه آخر افزایش نرخ ناشی از تورم دلاری قرار گرفته و عملا سهام آنها جذابیت های خود را در مقابل بازارهای موازی از دست بدهند.

به گفته وی؛ در کشورهایی که هم اکنون به دلیل کاهش ارزش پول ملی ارزش بازارسرمایه‌ شان در حال رشد است، ریسک دستکاری قیمت و کاهش حاشیه سود و یا دست کردن در جیب شرکت‌ها وجود ندارد؛ دولتی که سهامدار هشتاد درصد شرکت هاست؛ طبیعتا به عنوان یک منبع تغذیه به شرکت ها نگاه می کند و در نهایت این که البته نرخ بهره نیز کماکان به عنوان یک دغدغه پایان ناپذیر بر سر بازارسرمایه سایه افکنده است.

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی؛ نه مولفه های تولیدی و نه بهره وری تولید هیچ کدام تعیین کنند نبوده و مهم ترین عامل بالا رفتن بازار در کوتاه مدت نرخ ارز است. همچنین برای همین نااطمینانی هاست که در شرایط فعلی سرمایه گذاران به سمت شرکت هایی می روند که اولا متوسط یا کوچک باشند و راحت تر رشد کنند و دوما کم تر تحت تاثیر سیاست های دولت و عوامل خارج از کنترل قرار گیرند.

وی در نهایت گفت: به نظر رشد نرخ ارز آنقدر قوی باشد که بتواند بازار را به جلو به حرکت در بیاورد و همان تورم بازارهای موازی را نصیب بازارسرمایه کند؛ اما ریسک های بالا برای بسیاری از شرکت ها و صنایع کماکان وجود دارند.

انتهای پیام/ 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما