معرفی ۲۰ مورد از بهترین جاذبه های دیدنی کاشان

قدم زدن در تاریخ ایران با دیدن جاذبه های کاشان

اقتصاد100- آیا تا به حال به کاشان سفر کرده‌اید؟ چند مورد از جاهای دیدنی کاشان و جاذبه‌های این شهر را می‌شناسید؟ این شهر زیبا و تاریخی ایران، جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که بعضی از آن‌ها بناهای تاریخی به جا مانده از سلسله‌هایی که به ایران حکومت می‌کردند و بعضی مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های طبیعی این شهر هستند.

قدم زدن در تاریخ ایران با دیدن جاذبه های کاشان

به گزارش گروه گردشگری اقتصاد 100،  اگر قصد سفر به کاشان را دارید باید با این جاذبه‌ها آشنا باشید تا بهترین برنامه‌ریزی را برای سفر خود داشته باشید.

معرفی چند مورد از جاهای دیدنی کاشان

زمانی که صحبت از تاریخ ایران و جایی برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی می‌شود بیشتر ما از شهر اصفهان یاد می‌کنیم. اصفهان برای ما یادآور مکان‌های تاریخی و جاهای دیدنی مختلف است اما شهرهای دیگری هم در ایران هستند که جاذبه‌های تاریخی و دیدنی مختلفی دارند و برای سفری به یاد ماندنی بهترین انتخاب هستند، یکی از این شهرها کاشان است. کاشان با قدمتی ۷۵۰۰ ساله، یکی از اولین تمدن‌های انسانی در ایران است و بخش زیادی از سنت‌ها و فرهنگ اجداد ما در این شهر به جا مانده‌اند. جاهای دیدنی کاشان آنقدر زیاد هستند که شاید در یک سفر نتوانید از همه آن‌ها بازدید کنید، بنابراین بهتر است قبل از سفر با دیدنی‌ترین جاذبه‌های این شهر آشنا شوید تا بهترین خاطره‌ها را در این شهر ثبت کنید. در ادامه به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی کاشان خواهیم پرداخت.

جاهای دیدنی کاشان - الی گشت

۱. باغ فین کاشان

اولین و معروف‌ترین مورد از جاهای دیدنی کاشان که بیشتر ما با آن آشنا هستیم یا حداقل اسم آن را شنیده‌ایم، مجموعه باغ فین کاشان است. این مجموعه شامل باغی بزرگ و سرسبز است که یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی این شهر نیز هست. باغ فین قدمت زیادی دارد و طبق اسناد تاریخی، جمشید یکی از پادشاهان قدیمی ایران دستور ساخت آن را داده است. باغ فین کاشان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر و جاذبه‌ای ثبت شده در یونسکو است که دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد.

مهم‌ترین بخش این باغ، حمام معروف فین است که همه ساله مسافران زیادی برای بازدید از آن به کاشان سفر می‌کنند. این جاذبه گردشگری همان جایی است که امیرکبیر، صدراعظم بزرگ دوره قاجار در آن به قتل رسیده است. هر چند حمام فین بیشتر با مرگ قائم مقام فراهانی شناخته می‌شود اما نباید از زیبایی‌ها و معماری خاص آن غافل شد. این حمام دارای دو بخش است که بخشی از آن به دستور فتحعلی شاه برای اشراف‌زاده‌های قاجار و بخشی برای خدمه ساخته شده است. یکی از نکات جالب در مورد این باغ، وجود هفت کاشی با قدمت ۵۰۰ ساله در خزینه بخش خدمه است.

۲. حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد ، یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان و یکی از مجلل‌ترین آثار تاریخی این شهر است. جذابیت معماری این حمام کمتر از حمام فین و حمام‌های معروف کشور ترکیه و شهر استانبول نیست. این حمام با کاشی‌کاری‌های آبی و طلایی، گچ‌بری‌های خاص که هنر دست هنرمندان چیره‌دست ایرانی است، نقاشی‌های دیواری، سقف‌های طاقی شکل و تزئینات داخلی متعدد بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند. این حمام انتخابی خوب برای عکاسی‌های حرفه‌ای است. اگر قصد بازدید از این حمام را دارید از پشت بام آن هم غافل نشوید. پشت‌ بام این حمام هم با طرح‌ها و رنگ‌های خیر‌ه‌کننده تزئین شده است.

۳. مسجد و مدرسه آقا بزرگ

مجموعه آقا بزرگ شامل مسجد و مدرسه آقا بزرگ یکی از جاهای دیدنی کاشان است که هر ایرانی، برای یک بار هم که شده باید از آن دیدن کند. این بنا در دوران قاجار ساخته شده است و طبق اسناد فردی به نام حاج محمد تقی خانبان، هزینه‌های ساخت این بنا را پرداخت کرده است. این مجموعه شامل بخش‌های مختلفی مانند شبستان، سردر، هشتی ورودی، مقصوره و مهم‌ترین آن‌ها مسجد و مدرسه است. نکته جالب در مورد مسجد و مدرسه آقا بزرگ معماری دقیق آن است. معماری این بنا به گونه‌ای است که در تابستان هوای خنک در سقف گنبدی بخش‌های داخلی جریان پیدا می‌کند و دیگر نیازی به وسایل خنک کننده در ساختمان نیست.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ - الی گشت

۴. خانه های دیدنی کاشان

از دیگر جاهای دیدنی کاشان می‌توان به خانه های دیدنی کاشان اشاره کرد. کاشان را به عنوان شهر خانه‌های مهم و تاریخی هم می‌شناسند و بیشتر خانه‌های معروف ایرانی متعلق به این شهر هستند. از جمله خانه‌های دیدنی کاشان می‌توان به خانه تاریخی احسان که اولین خانه ساخته شده در کاشان است اشاره کرد. این خانه توسط میرزا آقا احسان احداث شده و امروزه به عنوان اقامتگاهی برای مسافران خارجی استفاده می‌شود. خانه ۲۰۰ ساله طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان، خانه مرشدی و خانه عامری‌ها از دیگر خانه‌های دیدنی کاشان هستند که در میان‌ آن‌ها خانه بروجردی‌ها علاوه بر معماری جالب، با داستان عاشقانه خود نیز معروف است.

این خانه با معماری بسیار شبیه خانه طباطبایی‌ها ساخته شده است و علت آن علاقه عمیق پسر آقای بروجردی به دختر آقای طباطبایی است. شرط آقای طباطبایی برای وصلت این دو نفر، ساخت خانه‌ای دقیقا مشابه خانه طباطبایی‌ها برای دختر دلبندش بود و همین موضوع به ساخت بنایی مشابه با اندکی تفاوت از خانه طباطبایی منجر شد.

۵. بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان یکی دیگر از جاهای دیدنی و قدیمی این شهر است که به گفته مورخان قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. این بازار در سال ۱۳۵۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز ثبت شده است و علاوه بر ارزش اقتصادی برای کاشان، از نظر تاریخی هم اهمیت زیادی دارد. با مراجعه به این بازار امکان بازدید بعضی از دیدنی‌های دیگر کاشان مانند مسجد میدان میرعماد، تیمچه امیر الدوله، تیمچه بخشی، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش‌دوزک‌ها و مسجد طماقچی‌ها در مسیر این بازار جزئی از آن هستند و با مراجعه به بازار امکان بازدید از آن‌ها هم وجود دارد.

جاهای دیدنی کاشان - الی گشت

۶. موزه عروسک و اسباب بازی

موزه عروسک و اسباب بازی یکی دیگر از دیدنی‌های جذاب شهر کاشان است که برخلاف اسم آن برای بزرگسالان هم تماشایی است. در این موزه می‌توانید انواع عروسک‌ها و اسباب بازی‌های سنتی ایران را مشاهده کنید. این موزه محلی مناسب برای تجدید خاطره بزرگ‌ترها با وسایلی است که در گذشته با آن سرگرم می‌شدند. این موزه امکانات مختلفی مانند اقامتگاه بومگردی، کارگاه‌های آموزشی کودکان و بخش نمایش نیز دارد که ساعت‌ها شما را سرگرم خواهند کرد.

۷. تیمچه امین الدوله

تیمچه امین الدوله یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان است که ترکیب معماری و تاریخ، در کنار هنر دست هنرمندان ماهر ایرانی بنایی حیرت‌انگیز را خلق کرده است. این تیمچه اصالت، شکوه، فرهنگ و هر آنچه مربوط به ایران قدیم است را در خود جای داده است. تیمچه امین الدوله در واقع کاروانسرایی به همین نام، واقع در بازار تاریخی کاشان است که به یاد سازنده آن، تیمچه فرخ خان امین الدوله، نامگذاری شده است. ساخت این تیمچه بعد از خرابی بازار کاشان در پی زلزله اواخر قرن دوازدهم انجام شد. این زلزله خسارت زیادی به بازار زد اما با همت مردم آن زمان بخش‌های زیادی از آن مرمت شد. یکی از بخش‌هایی که امین الدوله برای ترمیم آن اقدام کرد، بخشی بود که امروزه تیمچه و کاروانسرا در آن قرار دارد. تیمچه امین الدوله از نظر کارشناسان یکی از شاهکارهای معماری ایران است.

تیمچه امین الدوله - الی گشت

۸. تپه سیلک

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نام تپه سیلک ، یکی از جاهای دیدنی کاشان به گوش او نخورده باشد اما تعداد کمی از آن‌ها با ماهیت این تپه‌های باستانی آشنایی دارند. تپه سیلک را با نام زیگورات هم می‌شناسند. زیگورات، نیایشگاه ایرانیان قدیم و بنایی ساخته شده از گل و خاک رس بود که یکی از معروف‌ترین آن‌ها در ایران همین بنای تپه سیلک است. تپه سیلک در سال ۱۳۱۰ کشف شد و نکته جالب در مورد آن، تصور مردم کاشان در مورد نفرین شده بودن این مکان تا قبل از کشف آن بود. این جاذبه دیدنی شامل ۲ تپه است که روی هر کدام گورستان‌هایی با قدمت ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ سال قرار دارند. این موضوع نشان‌دهنده تمدن بسیار قدیمی این منطقه از کاشان است، تا جایی که کارشناسان تاریخ معتقدند، این تپه‌ها جز اولین جاهایی بودند که اقوام ایرانی در آن‌ها سکونت داشته‌اند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۳ مورد از خوشمزه‌ترین غذاهای کاشان که باید امتحان کنید

 

۹. قمصر

محال است لیستی از جاهای دیدنی کاشان نوشته شود و نام قمصر در میان آن نباشد. قمصر کاشان به دلیل گلاب و عطر گل‌های محمدی آن زبانزد خاص و عام است. اگر برای بازدید از این شهر به کاشان سفر می‌کنید، طوری زمان‌بندی کنید که اواسط بهار در قمصر باشد. فصل بهار این شهر را به بهشت روی زمین تبدیل می‌کند. دشت‌های این شهر در فصل بهار مملو از گل‌های صورتی محمدی می‌شوند و عطر آن‌ها کل شهر را پر می‌کند. منظره‌ تماشایی و فضایی که رویش گل‌ها برای این شهر ایجاد می‌کنند آنقدر رویایی است که با هیچ کلمه‌ای نمی‌توان آن را توصیف کرد.

قمصر کاشان - الی گشت

۱۰. جمعه بازار

جمعه بازار کاشان هم از آن دست دیدنی‌هایی است که بازدید از آن تجربه‌ای متفاوت خواهد بود. در این بازار تماشایی می‌توانید خرید کنید و با مردم کاشان از نزدیک‌ترین فاصله در ارتباط باشید. در این بازار همه چیز پیدا می‌شود. از پوشاک گرفته تا لوازم زینتی و خوراکی‌های خوشمزه که بیشتر آن‌ها توسط زنان هنرمند کاشانی تهیه شده‌اند. همچنین در بخش‌هایی از بازار می‌توانید انواع غذاهای خانگی کاشانی را امتحان کنید. یکی از مشکلات این بازار نبود جای پارک در اطراف آن است بنابراین بهتر است با وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی به آنجا بروید.

۱۱. آرامگاه شاه عباس علوی

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که بد نیست در سفر خود به این شهر از آن بازدید کنید، آرامگاه شاه عباس علوی است. این مکان، آرامگاه پنجمین شاه سلسله علوی است و قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی بر می‌گردد. این آرامگاه با معماری زیبا و سنتی خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران نیز هست.

 ۱۲. مسجد جامع کاشان

اگر به مکان‌های مذهبی علاقه دارید، مسجد جامع کاشان یکی از جاهایی است که باید از آن دیدن کنید. قدمت این مسجد قدیمی چیزی حدود ۸۰۰ سال است و همین موضوع باعث شده که به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی شهر کاشان هم از آن یاد شود. بنای این مسجد در ابتدا آتشکده‌ای برای عبادت زرتشتیان بود اما با مسلمان شدن ایرانیان و رواج اسلام در کشور ما، این آتشکده به مسجد تبدیل شد. نکته جالب در مورد این مسجد، قدمت مناره‌های آن است. طبق گفته کارشناسان بعد از مناره‌های مسجد زواره و مسجد ساوه، مسجد جامع کاشان قدیمی‌ترین مناره‌های ایران را دارد.

مسجد جامع کاشان - الی گشت

۱۳. آبشار نیاسر

آبشار نیاسر با ۲۵ متر ارتفاع و آبی جاری در همه فصل‌های سال یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است که علاقه‌مندان به گردش در طبیعت امکان بازدید از آن را دارند. این آبشار فوق‌العاده زیبا به دلیل وجود مقداری آهک در آب آن لایه‌های رسوبی و آهکی در بدنه خود دارد که به شکل قندیل در بخش‌های مختلف آن آویزان هستند. هرچند کاشان شهری گرم و کویری است اما آب و هوای مناطق اطراف آبشار نیاسر به دلیل وجود آن، اغلب سرد و کوهستانی هستند.

۱۴. آتشکده نیاسر

آتشکده نیاسر از دیگر دیدنی‌های کاشان است. این آتشکده در گذشته محل عبادت زرتشتیان ساکن در منطقه نیاسر کاشان بوده است و امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان مورد توجه گردشگران و مسافرانی است که به این شهر سفر می‌کنند. این آتشکده علی‌رغم قدمت زیاد دچار خرابی زیادی نشده و هنوز بخش‌های زیادی از آن سالم و پا برجاست.

۱۵. کویر ابوزید آباد

علاقه‌مندان به بیابان‌گردی و ماجراجویی در بیابان با سفر به کاشان می‌توانند از کویر ابوزید آباد دیدن کنند. این کویر بخشی از بیابان بند ریگ است و چندین بنای باستانی در آن وجود دارد. کویر ابوزید با تپه‌های شنی یکدست و زیبا یکی از بهترین مکان‌ها برای ورزش‌های صحرایی مانند آفرود نیز هست. اگر به هیجان و ماجراجویی علاقه دارید، سفر به این منطقه زیبا در کاشان را از دست ندهید.

کویر ابوزید آباد - الی گشت

۱۶. کوه کرکس

اقلیم خشک و بیابانی کاشان، اغلب آب و هوایی گرم برای این شهر ایجاد می‌کند اما در همین شهر گرم و خشک بخش‌هایی هم وجود دارد که نه تنها گرم نیستند، بلکه از شدت سرما در بیشتر ماه‌های سال پوشیده از برف می‌باشند. یکی از این بخش‌ها کوه کرکس ، از دیگر جاهای دیدنی کاشان است. این کوه بیشتر از نصف سال برفی است و برای تفریحات زمستانی محل مناسبی است. کوه کرکس همچنین زیستگاه بعضی جانوران مانند بز، قوچ، میش، روباه و گرگ نیز هست.

 ۱۷. اقامتگاه‌های سنتی

خانه‌های تاریخی کاشان محلی برای بازدید موقتی هستند اما در این شهر خانه‌هایی هم وجود دارد که با بازسازی و مرمت، به عنوان اقامتگاه سنتی استفاده می‌شوند. یکی از این اقامتگاه‌ها هتل منوچهری است که حدود ۴۰۰ سال پیش خانه‌ای در کاشان بود و در گذر زمان به هتلی سنتی و تماشایی تبدیل شده است. هتل تاریخی و سنتی نگین با قدمت ۲۵۰ ساله، اقامتگاه صادقی، اقامتگاه سنتی مهینستان که در مربوط به دوره قاجار است، اقامتگاه خانه ایرانی و بسیاری خانه‌های قدیمی دیگر از جمله جاهای دیدنی کاشان هستند که علاوه بر فضا و معماری تماشایی، امکان اقامت در آن‌ها هم وجود دارد.

هتل های کاشان - الی گشت

۱۸. آرامگاه سهراب سپهری

سفر به شهر کاشان و بازدید از جاهای دیدنی آن، بدون بازدید از آرامگاه سهراب سپهری تکمیل نمی‌شود. آرامگاه این شاعر بزرگ در مشهد اردهال، از توابع کاشان قرار دارد اما بیشتر مسافرانی که به کاشان سفر می‌کنند، مسیر کاشان تا این روستا را برای فاتحه خواندن بر مزار این شاعر معاصر طی می‌کنند.

۱۹. آتشکده هارپاک

در میان بناهای قدیمی شهر کاشان، آتشکده هارپاک یکی از قدیمی‌ترها است که قدمت آن به دوره هخامنشی باز می‌گردد. این آتشکده که مردم محلی آن را با نام هرپک هم می‌شناسند، یکی از تماشایی‌ترین بناهای تاریخی شهر کاشان برای علاقه‌مندان به تاریخ و کشف اسرار گذشتگان است.

۲۰. جوشقان قالی

معرفی جاهای دیدنی کاشان را با معرفی یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا اما کمتر شناخته شده این شهر به پایان می‌رسانیم. این جاذبه گردشگری جوشقان قالی نام دارد و منطقه‌ای تفریحی در حوالی قمصر کاشان است. جوشقان قالی محلی مناسب برای عاشقان طبیعت است، به خصوص در فصل بهار این منطقه با گل‌های لاله و شقایق آنقدر تماشایی می‌شود که دل کندن از آن به سختی ممکن است. اگر به کاشان سفر کردید بازدید از این منطقه را فراموش نکنید.

جاهای دیدنی کاشان - الی گشت

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما