ایرانگردی؛

از سرزمین رنگین کمان تا تالاب ارواح در ایران

اقتصاد ۱۰۰ - ایرانگردی و طبیعت گردی ایران یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید در کشور کهن و ۴ فصل ایران انجام دهید.

از سرزمین رنگین کمان تا تالاب ارواح در ایران

به گزارش گروه گردشگری اقتصاد ۱۰۰، اگر سفری به گوشه گوشه ایران داشته باشید و برای گشتن در این کشور ۴ فصل وقت صرف کنید، قطعاً جاذبه‌هایی را خواهید یافت که از دیدن آن‌ها متعجب می‌شوید. اما ایرانگردی را از کجا شروع کنیم؟ کدام شهرهای ایران جاذبه‌های دیدنی بیشتری دارند و در کدام جاهای دیدنی ایران می‌توانید با عجیب‌ترین یا حتی ترسناک‌ترین جذابیت‌های این سرزمین کهن آشنا شوید؟

جاذبه‌های گردشگری خلیج فارس

1

خلیج فارس یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی ایران با جزایر گردشگری متعدد است و از همین رو شناخت جاذبه‌های گردشگری خلیج فارس می‌تواند به شما کمک کند تا لذت بیشتری را در این سفر ایرانگردی تجربه کنید.

اگر قصد سفر به جزایر گردشگری خلیج فارس را دارید، «جزیره کیش» یک انتخاب فوق‌العاده لوکس در میان جاذبه‌های گردشگری خلیج فارس است. «ابوموسی» یکی دیگر از دیدنی‌ترین جزایر گردشگری خلیج فارس است. ابوموسی در استان هرمزگان قرار دارد و شما می‌توانید در سفرتان به جزایر خلیج فارس از این جزیره دیدن کنید. تا چند سال پیش این جزیره در لیست بخش‌های گردشگری جزایر خلیج فارس قرار نداشت.

اما حالا دیگر چند سالی است که امکان بازدید توریست‌ها و گردشگران از «جزیره هرمز» فراهم شده و شما می‌توانید طی سفرتان به این جزیره از «تنب بزرگ» و «تنب کوچک» نیز که در نزدیکی آن قرار دارند، دیدن کنید.

«جزیره قشم» یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری خلیج فارس است که به عنوان تنها «ژئوپارک طبیعی ایران و خاورمیانه» شناخته می‌شود. این جزیره ۱۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و جاذبه‌های دیدنی بی‌نظیری دارد که می‌توانید در این سفر از آن‌ها بازدید کنید. جالب است بدانید که قشم «بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس» است و به عنوان «بزرگ‌ترین جزیره غیر مستقل دنیا» نیز شناخته می‌شود.

1

«جزیره هرمز» که به عنوان زیباترین جزیره ایران نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خلیج فارس است که به «سرزمین رنگین کمان» شهرت دارد. جزیره هرمز به دلیل داشتن خاکی سرخ، ساحل قرمز رنگ و گنبدهای نمکی ۶۰۰ ساله‌اش شهرت زیادی دارد.

در این جزیره کوه‌ها و تپه‌ها به رنگ‌های مختلف هستند و از همین رو تماشای جزیره هرمز یکی از بهترین تجربه‌های شما در سفر به خلیج فارس خواهد بود. پیشنهاد می‌شود در سفر به جزایر خلیج فارس حتماً از غار نمکی جزیره هرمز نیز دیدن کنید.

1

جاذبه‌های گردشگری یزد

جاذبه‌های گردشگری یزد از بازار مسگرها گرفته تا دخمه سکوت زرتشتیان سالانه میزبان هزاران گردشگر ایرانی و خارجی است. این شهر تاریخی در دل کویر ایران گنجینه‌ای از جاهای دیدنی بی‌نظیر دارد. شهر بادگیرها با معماری اصیل و سنتی خود و انبوهی از بناها و سازه‌های تاریخی، طبیعت کویری پر رمز و راز و البته سوغاتی‌های شیرین و لذیذش یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران برای گشت‌ و گذار و ایرانگردی است.

«مسجد جامع یزد» یکی از شاهکارهای اصیل معماری اسلامی ایرانی و از جاهای دیدنی یزد است. این مسجد باشکوه دارای یک ایوان، شبستان و صحن بزرگ و ۶ ورودی است. مسجد جامع یزد به خصوص به دلیل خمودگی اعجاب‌انگیز گنبد، سردر بلند و همینطور کاشی‌کاری‌های پرنقش و نگار و بی‌نظیرش به یکی از مشهورترین بناهای دوره اسلامی در ایران و جهان تبدیل شده است.

مجموعه امیر چخماق نیز یکی از مقاصد گردشگری یزد است که در سفر به شهر بادگیرها حتماً باید به آن سر بزنید. این مجموعه که متشکل از میدان، تکیه، بازار،‌ آب‌انبار و مسجد است به دوران تیموریان تعلق دارد.

1

«آتشکده وَرهُرام» یا «بهرام» بی‌شک یکی از مشهورترین مناطق گردشگری یزد است که به‌خصوص برای هموطنان زرتشتی به سبب آنکه محل نگهداری آتش مقدس است، اهمیتی معنوی زایدالوصفی دارد. آتش مقدس زرتشتیان بیش از ۱۵۰۰ سال است که خاموش نشده و گردشگران و بازیدکنندگان زیادی می‌توانند از پشت شیشه این آتش مقدس همواره شعله‌ور را ببینند.

معماری این آتشکده باشکوه برگرفته از معماری دوران هخامنشیان است و در وسط این بنا حوضی نیز قرار دارد که بازدیدکنندگان و زرتشتیان پس از آرزو سکه‌ای به درون آن پرت می‌کنند.

1

مجموعه امیر چخماق نیز یکی از مقاصد گردشگری یزد است که در سفر به شهر بادگیرها حتما باید به آن سر بزنید. این مجموعه که متشکل از میدان، تکیه، بازار،‌ آب‌انبار و مسجد است به دوران تیموریان تعلق دارد. بنای مجموعه امیر چخماق به دست جلال‌الدین امیرچخماق، حاکم یزد در دوره تیموریان انجام گرفته است.

«خانه لاری‌ها» یکی از بناهای باشکوه یزد است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. این عمارت اعیانی باشکوه که حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد متعلق به شخصی به نام «حاج محمد ابراهیم لاری» بوده است. خانه لاری‌ها ۶ باب خانه با معماری خاص منازل کویری را در خود جای داده که در گذشته از آن به عنوان «خانقاه نعمت‌اللهی» استفاده می‌کردند.

«حمام خان» یکی دیگر از جاذبه های گردشگری یزد است که سنگ بنای آن در دوران قاجار نهاده شده است. قدمت این بنای تاریخی به سال ۱۲۱۲ هجری قمری برمی‌گردد و از آنجایی که بیشتر بزرگان و خوانین محلی از آن استفاده می‌کردند به «حمام خان» شهرت پیدا کرده است.

حمام خان همچون بسیاری از حمام‌ها و گرمابه‌های ایرانی علاوه بر استحمام، محلی برای رفع خستگی، گذراندن اوقات فراغت و حتی بحث و گفتمان بوده، به طوری که حتی گفته می‌شود بسیاری از مسائل و مشکلات مردم یزد در همین حمام حل و فصل شدند! حمام خان امروزه تبدیل به رستوران و چایخانه سنتی شده از این رو گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان فرصت تماشای این بنای تاریخی با معماری اصیل ایرانی را دارند.

1

جاذبه‌های گردشگری تهران

تهران شهری شلوغ، پرهیاهو و شگفت انگیز است که در لابه لای این شلوغی‌ها جذابیت‌های زیادی برای تماشا دارد. قلب سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران که خیلی از افراد هنوز با دیدنی‌های بی‌نظیر این شهر پویا آشنایی ندارند.

تهران پر از اماکن دیدنی و جاذبه‌های تفریحی گردشگری و تاریخی فوق‌العاده است که برای سفر ایرانگردی باید چند روزی برای دیدن آن‌ها وقت بگذارید و آن‌ها را از نزدیک لمس کنید. موزه‌های باشکوه، بازارهای بزرگ، مراکز تفریحی هیجان انگیز تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری تهران در مسیر ایرانگردی محسوب می‌شوند. شاید حتی بد نباشد سفر ایرانگردی خود را از تهران شروع کنیم.

«پل طبیعت» یک پل ۲۷۰ متری ۳ طبقه است که به دلیل معماری فوق العاده زیبایی که دارد، از مهم ترین جاذبه های دیدنی تهران محسوب می شود. محلی برای پیاده روی و وقت گذرانی که داخل آن پر از کافی شاپ، رستوران است و بخش‌هایی از آن به صورت فضای سبز طراحی شده است. جالب است بدانید که این پل توسط خانمی ۲۶ ساله به نام «لیلا عراقیان» که یک دانشجوی معماری بود، طراحی شده است و امروز به عنوان یکی از برجسته ترین هنرهای معماری پایتخت شناخته می شود.

1

«بازار بزرگ تهران» یک بازار قدیمی و دیدنی در تهران است که در آن  می توانید هر چیزی را که بخواهید پیدا کنید. این بازار در ضلع جنوبی خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد و مطمئناً تماشای دیوارهای قدیمی و بافت سنتی بازار در کنار خرید کردن، حالتان را خوب می کند. می توانید ساعت ها در کوچه های سرپوشیده قدیمی این بازار قدم بزنید و هر چقدر که دوست دارید خرید کنید. برای پیدا کردن مسیر و همچنین پیدا کردن بخش مورد نظرتان در این بازار تاریخی بهتر است حتماً از یک راهنما یا نقشه کمک بگیرید.

کاخ گلستان یک کاخ زیبا و مجلل در تهران است که بیشتر از ۴۴۰ سال قدمت دارد. این کاخ ارزشمند از سال ۱۳۹۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و از جذاب ترین مکان های دیدنی تهران شناخته می شود. معماری دیدنی کاخ در کنار بخش های مختلف آن موجب شده تا جذابیت زیادی برای توریست ها داشته باشد. بخش های دیدنی این کاخ شامل ایوان تخت مرمر، تالار آینه، تالار سفره خانه، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمش العماره و تالار الماس است که هر بخش جذابیت های ویژه خود را دارد. وسعت این کاخ حدود ۴/۵ هکتار است و بسیاری از پادشاهان مثل آقا محمد خان، فتحعلی شاه و مظفرالدین شاه و احمد شاه در آن زندگی کرده اند.

1

«پارک آب و آتش» یک پارک زیبا با امکانات رفاهی بی نظیر برای قدم زدن و لذت بردن از یک روز پر از آرامش است. اگر در فصل بهار و تابستان به این پارک می روید، می توانید در آلاچیق های آن ساکن شوید و در کنار خانواده لذت ببرید. این پارک در عباس آباد قرار دارد و به پل طبیعت و بوستان بنادر و نوروز نزدیک است. بهترین تفریحات این پارک پیاده روی، رفتن به سینما، کالسکه رانی و پارک بازی است که می تواند لحظات به یاد ماندنی را برای شما ایجاد کند.

«برج میلاد» با ارتفاع ۴۳۵ متر یکی دیگر از مکان های دیدنی و جذاب تهران است. این برج که به عنوان ششمین برج بلند مخابراتی دنیا شناخته می شود حدود ۱۳ هزار متر وسعت دارد. امکاناتی نظیر فوت کورت، سینما سه بعدی، فروشگاه، موزه مشاهیر و سکوی دید باز است که می توانید یک روز هیجان انگیز را برای شما رقم بزند. این برج در منطقه کوی نصر (گیشا) تهران قرار دارد و گشت و گذار در بخش های پایین برج برای عموم مردم رایگان است.

1

«باغ پرندگان» یک باغ بزرگ برای تماشای پرندگان است که در دو فاز مختلف طراحی شده است. این باغ مساحتی در حدود ۲۳ هکتار دارد و در شمال شرقی تهران واقع شده است. طراحی جذاب باغ در کنار فضای آزادی که برای پرواز پرندگان در باغ طراحی شده است موجب شده تا تماشای آن برای توریست ها بسیار جذاب باشد. این باغ به عنوان بزرگ ترین باغ پرندگان ایران شناخته می شود و در فاز یک آن پرندگان در قفس هستند و در فاز دوم پرندگان آزادانه پرواز می کنند. ساعت بازدید از این باغ از ۹ صبح تا ۸ شب است و برای تهیه بلیط نیز می توانید به صورت آنلاین از سایت آن نیز اقدام کنید.

«دریاچه چیتگر» (دریاچه شهدای خلیج فارس) بزرگ ترین دریاچه مصنوعی ایران و از جاهای دیدنی تهران است. علاوه بر پیک نیک کردن در فضای اطراف دریاچه، تفریحاتی مثل ماهیگیری، دوچرخه سواری، پیاده روی، شهربازی و … از تفریحات این مکان گردشگری غرب تهران حتی در فصل تابستان محسوب می شود. دریاچه چیتگر در انتهای اتوبان همت غرب واقع شده و از جنوب به بزرگراه همدانی (حکیم)، از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه آزادگان و از غرب به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری تهران محدود می‌شود. برای رسیدن به دریاچه چیتگر از مترو، اتوبوس، تاکسی و اتومبیل شخصی می توانید استفاده کنید. ساعت استفاده از منطقه تفریحی دریاچه چیتگر از ۶ صبح تا ۲۴ شب است.

ترسناک‌ترین مکان‌های گردشگری ایران

در ایران نیز همچون بسیاری از نقاط جهان، مکان‌هایی داریم که به سبب روی دادن برخی اتفاقات عجیب و غیرمنتظره و معمولاً غیرقابل توضیح، برچسب مکان‌های ترسناک یا به تعبیر بهتر مکان‌های تسخیر شده روی آن‌ها خورده است.

در سفر ایرانگردی خود باید این را بدانید که ترسناک‌ترین مکان‌های ایران، مکان‌هایی عمدتاً طبیعی هستند که هاله‌ای از رمز و راز و رخدادهای مرموز آن‌ها را در برگرفته است؛ از دریاچه‌ها، جنگل‌ها و درّه‌های وهم آلود و پر رمز و راز تا قلعه‌ها و ساختمان‌های قدیمی اسرارآمیز که هر از گاهی در آن‌ها اتفاقات ترسناکی می‌افتد.

اگر از دسته افرادی هستید که دوست دارید به جای سر زدن به مراکز خرید، پارک‌های جنگلی و ساحلی و سایر مکان‌های تفریحی به جاهای بروید که حس ماجراجویی شما را برآورده کنند، باید بدانید که در گردشگری ایران گزینه‌های زیادی پیش رویتان وجود دارد

در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر نوشهر مازندران، دریاچه ای مرموز قرار دارد که نمونه آن را تنها در فیلم های ترسناک می توان دید. «دریاچه ممرز» که بیشتر با نام «تالاب ارواح» از آن یاد می شود، در اغلب اوقات پوشیده از مِه است، مهی که در میان پهن برگ های اکثرا خشک و مُرده جنگل پناه گرفته تا پیدا کردن راه خروج از جنگل را برای هر کسی که جرأت سر زدن به این مکان ترسناک را داشته دشوار کند. فضای رازآلود تالاب ارواح باعث شده بسیاری از کسانی که خیال ماجراجویی به سرشان زده در سفر شمال حتما سری به آن بزنند.

1

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید، حتما سراغ تالاب ارواح بروید. بهترین زمان سر زدن به تالاب ارواح از ترسناک ترین مکان های ایران، حوالی گرگ و میش پس از غروب آفتاب و البته شب‌های مهتابی است. موقعی که صدای زوزه دورِ‌ حیوانات وحشی بلند می شود و از هر سویی آواهای مرموز و ترسناکی به گوشتان می‌خورد!

«ریگ جن» در استان سمنان منطقه ای بیابانی مملو از تپه‌های شنی و باتلاق‌های نمکی است. این منطقه کویری با وجود باتلاق های سهمگین و نمکزارهایی که می توانند به قتلگاه هر موجود زنده ای تبدیل شوند، از صعب العبورترین نواحی ایران و چه بسا دنیا نیز به حساب می‌آید. دلیل نامکشوف ماندن ریگ جن تا حد زیادی به‌دلیل همین صعب العبوری آن و البته افسانه های ترسناکی است که همواره پیرامون آن وجود داشته است. بسیاری از چوپان‌ها و ساربان‌های منطقه گفته اند که هر کسی که دیده‌اند پای به این کویر گذاشته دیگر بازنگشته است. حتی برخی گفته‌اند که شترها با رسیدن به ریگ جن از حرکت بازمی‌ایستند و دیگر از جای خود تکان نمی‌خورند.

به همین دلایل نیز تا همین چند ده سال پیش عبور از این کویر مرموز همچون یک رؤیای دست نیافتنی می‌نمود. سون هدین، کویرنورد سوئدی در سال ۱۲۷۹ شمسی ریگ جن را کشف کرد. پس از او نیز دیگر مستشرق و ماجراجوی غربی یعنی آلفونز گابریل اتریشی در سال ۱۳۰۹ از این منطقه عبور کرد. با این حال هیچکدام نتوانستند از این کویر اسرارآمیز عبور کنند. نهایتاً در سال ۱۳۷۶ بود که علی پارسا، کویرشناس ایرانی توانست طلسم ریگ جن را بکشند و از این منطقه نفرین شده که از ترسناک ترین مکان های ایران است به سلامت عبور کند.

1

در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان طبس، خراسان جنوبی دره ای وجود دارد که به آن «کال جنی» یا «دره جن‌ها» گفته می‌شود. علت نامگذاری این محل نیز بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از افسانه‌ها و حکایت‌های قدیمی در مورد این دره وجود دارد که در آن کال جنی را محل زندگی ارواح مردگان و اجنه دانسته‌اند. کال جنی که شباهت غریبی به گرند کانیون آمریکا (مکان شگفت انگیزی که محل فیلمبرداری بسیاری از فیلم های وسترن بوده) دارد، مکان وهم انگیزی است که در همان اولین لحظاتی که پای خود را به آن بگذارید متوجه مخوفی آن می‌شوید. صخره‌هایی با اشکال عجیب، نیزارها و حوضچه ها و چشمه‌ها، دالان‌ها، حفره‌ها، دخمه‌های مردگان در دل دیواره‌های سنگی، پوشش گیاهی منحصر به فرد و بسیاری از جذابیت‌های دیگر از کال جنی دره‌ای زیبا و تماشایی ساخته است.

ولی امان از موقعی که بخواهید شب‌ها به این دره اسرارآمیز سر بزنید. چون آن موقع دیگر حسابتان از سایر آدمیزادها سوا است و باید بگوییم که شما عملا وارد قلمروی اشباح و از ما بهتران شده‌اید. در ضمن خودتان را حتماً آماده کنید تا با شنیدن وزوزها، پچپچه‌ها و همهمه‌های وهم انگیز و گاهی هم به شدت رعب آور در آنی زهره ترک نشوید!

1

بسیاری با شنیدن ارگ بم، بزرگترین سازه خشتی جهان به یاد یکی از باشکوه ترین قلعه‌های باستانی ایران می‌افتند. ولی با کشف هولناکی که پس از زلزله بم در این ارگ باستانی انجام گرفت همه چیز تغییر کرد. در آن زمان، گروهی از باستان شناسان که مشغول مرمت و بازسازی ارگ بم بودند در میان حصارهای ارگ تاریخی بم به انبوهی استخوان برخوردند. استخوان‌هایی که به ده ها کودک خردسال ۱ تا ۶ ساله تعلق داشتند.

کشف جنازه کودکان درون حصارهای ارگ بم به اندازه کافی ترسناک بود، ولی وقتی آزمایش های ژنتیکی نشان داد تمامی اجساد متعلق به کودکان پسر است، ماجرا واقعاً رنگ و بوی وحشتناکی به خود گرفت. در حالی که هیچ وقت بررسی‌های تکمیلی در مورد «گورستان ایستاده کودکان» در ارگ بم انجام نگرفت، عده‌ای از باستان‌ شناسان عنوان کردند که ممکن است روزگاری در شهر تاریخی بم، قربانی کردن پسران خردسال رسم بوده باشد و این استخوان‌ها نیز متعلق به همین کودکان بی‌گناه باشد که پس از قربانی شدن طی آیینی مقدس در دیوارها دفن شدند. بنابراین دفعه بعدی که گذرتان به ارگ بم افتاد، حتما یادی از این کودکان بیچاره کنید.

1

زیباترین مکان‌های گردشگری ایران از نگاه توریست‌ها

ایران کشوری پهناور با آب و هوای متنوع و غنای فرهنگی تاریخی بی‌نظیر و انبوهی از مکان‌های دیدنی طبیعی و تاریخی است. جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری در ایران کم نیستند. ایران به لحاظ جمعیت و مساحت به ترتیب در رتبه‌های هجدهم و هفدهم جهان قرار می‌گیرد. ثبت ۲۴ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو، ایران را به یکی از ده کشور غنی جهان به لحاظ مخازن طبیعی و تاریخی تبدیل کرده است.

وجود انبوهی از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی هم از ایران کشوری دیدنی و پرجاذبه ساخته است. سرزمین پهناور ایران از معدود کشورهای دنیاست که به انواع آب و هوا و ویژگی‌های طبیعی همچون دریا، کوهستان و جنگل و بیابان و دریاچه و رودخانه و… دسترسی دارد. علاوه بر تنوع اقلیم و دیدنی‌های طبیعی، ایران از پیشگامان تمدن بشری نیز به حساب می‌آید.

«قلعه رودخان» یا «قلعه حسامی» یکی از زیباترین جاذبه‌ها و مکان‌های گردشگری ایران است که از دوران ساسانیان به یادگار مانده است. این قلعه تماشایی که در ارتفاعات جنگلی ساخته شده مساحتی حدود ۲،۶ هکتار دارد. قلعه رودخان در نزدیکی شهر فومن در استان گیلان قرار گرفته است. قلعه رودخان در دوران امپراطوری ساسانیان از مستحکم ترین دژهای ساسانیان بود. این قلعه بعدها در دوران سلجوقیان نیز مرمت شد و در دوران حسن صباح هم به یکی از استحکامات مورد استفاده اسماعیلیان اَلَموت تبدیل شد. طی سال‌های اخیر قلعه رودخان دوباره مرمت و بازسازی شده است. اخیراً هم با رونق فعالیت‌های گردشگری امکانات تفریحی و اقامتی زیادی در نزدیکی آن ساخته شده است.

1

«پرسپولیس» یا «تخت جمشید» با اختلاف از مهمترین و زیباترین نقاط و جاذبه های گردشگری ایران است. پرسپولیس در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر شیراز در استان فارس قرار دارد. پرسپولیس در واقع ویرانه های پایتخت یکی از مشهورترین و بزرگترین امپراطوری های تاریخ بوده است. امپراطوری هخامنشیان در دوره ای بین سال های ۵۰۰ تا ۳۵۰ ق.م بر سرزمینی عظیم که مرزهای آن در غرب تا شمال آفریقا و جنوب اروپا و از شرق تا هندوستان ادامه داشت حکمرانی می کرد. پرسپولیس که حالا به نمادی از گذشته پرشکوه ایران باستان تبدیل شده با زیبایی های هنری و معماری خود شکوه و عظمت ایران باستان را نشان می دهد.

1

کاشان یکی از زیباترین شهرهای گردشگری ایران به لحاظ معماری و تاریخی است. در شهر با صفا و کویری کاشان به انبوهی از خانه ها و بناهای تاریخی تماشایی بر می خوریم. از جمله باغ فین و بسیاری خانه‌های تاریخی دیگر که با حیاط های سنگفرش و درخت کاری ها و تزئینات داخلی خود همه ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران خارجی و ایرانی هستند. با توجه به اقلیم گرم و خشک و بیابانی کاشان بهترین فصل سفر به این شهر زیبا در بهار است. فصلی که می‌توانید در آن شاهد مراسم‌های گلاب‌گیری در کاشان و روستاهای حومه آن باشید. روستای ابیانه از جمله زیباترین روستاهای گردشگری ایران در کاشان واقع شده است.

در فاصله ۴۰ کیلومتری رشت در استان گیلان و در نزدیکی شهر بندر انزلی «تالاب انزلی» را داریم. تالابی که از حیث غنای زیستی نه تنها در ایران بلکه در جهان نمونه بارزی از تالاب‌های آب شیرین به‌حساب می‌آید. تالاب زیبای انزلی که از زیباترین مکان‌های گردشگری طبیعی و بکر ایران است. این تالاب هر ساله پذیرای گردشگران بی‌شمار داخلی و خارجی است.

این مکان شگفت انگیز محل زندگی نیلوفرهای آبی است. لاله‌های دریایی،‌ نیلوفرهای آبی و نیزارهای تماشایی تالاب انزلی منظره جذابی با پالت رنگی خیره کننده‌ای را به‌وجود آورند که هر بیننده را مبهوت می‌کند. فصل شکوفایی این گیاهان شگفت انگیز از اواخر بهار است. در این فصل است که لاله‌های دریایی تالاب سر از آب بیرون آورده و روی موج‌های آب به رقص در می‌آیند. به همین جهت، قایق سواری در میان این گیاهان می‌تواند به یکی از ایده‌آل‌ترین تفریحات هر گردشگری تبدیل شود.

1

در دل کوه‌های شهرستان خدابنده در زنجان، غار «کَتَله خور»، یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی ایران قرار دارد. کتله خور غاری آبی خشکی است که به سبب وجود بلورها و قندیل های شفاف و زیبا و همچنین طبقاتش در جهان نیز شهره است. تصور عمده بر این است که غار کتله خور دارای ۷ طبقه است. با این حال تا به حال تنها ۳ طبقه از این غار شگفت انگیز کشف شده است. قندیل های تماشایی و شفاف آهکی به همراه چکَنده‌ سنگ‌های گل کلمی، چشمه‌های زلال و حفره‌های طبیعی بی‌نظیر از غار کتله خور، منظره طبیعی خارق العاده‌ای ساخته است.

در شمال شهر تاریخی شیراز آرامگاه یکی از مشهورترین شعرای ایران و جهان یعنی حافظ شیرازی مشهور به «لسان الغیب» قرار دارد. آرامگاه حافظ علاوه بر اینکه محل ادای دین اهالی فرهنگ و ادب به شاعر شیرین سخن پارسی گوی است با گنبدی تماشایی، کاشی کاری های معرق و لعابدار دارای معمار بی نظیری نیز هست. آندره گدار، معمار و باستان شناس فرانسوی در دوران پهلوی اول حافظیه را با در نظر داشتن عناصر معماری زندیه طراحی کرد.

1

«طاق ‌بستان» یکی از مشهورترین بناهای تاریخی به جای مانده از دوران باستان در ایران است. طاق بستان که در شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد از مجموعه ‌ای از نگاره های سنگی و سنگ نوشته های دوران ساسانیان تشکیل شده است. در طاق بستان صحنه های تاریخی مختلفی از تاج گذاری برخی شاهان ایران باستان همچون خسرو پرویز، اردشیر دوم، شاهپور دوم و سوم و برخی کتیبه ها به خط پهلوی و همچنین صحنه هایی از شکار، نواختن چنگ حکاکی شده است.

«بیستون» نیز یکی از مشهورترین آثار تاریخی ایران باستان به جای مانده از دوران هخامنشیان در کرمانشاه است. سنگ نوشته بیستون که کلید کشف خط میخی بود به ۳ زبان زبان پارسی باستان، بابلی و ایلامی نگاشته شده است. در این کتیبه مهم تاریخی ماجرای غلبه داریوش بزرگ بر گئومات مغ (سومین پادشاه هخامنشیان) و به بند کشیدن یاغیان شرح داده شده است.

1

در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهرستان زابل در سیستان و بلوچستان ویرانه های یکی از مهمترین شهرهای ماقبل تاریخی جهان قرار گرفته است. «شهر سوخته» با بناهای خشت و گِلی خود در عصر برنز از مهمترین مسیرهای بازرگانی فلات ایران به حساب می آمده است. شهر سوخته احتمالا بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد. باور باستان شناسان بر این است که این شهر کهن تا ۲ هزار قبل نیز دارای سکنه بوده است. هر چند از هویت ساکنان این شهر باستانی اطلاع درستی در دست نیست. ولی سازماندهی بی نظیر این شهر باستانی نشان می دهد که تمدنی بسیار پیشرفته در آن سکونت داشته اند.

شهر سوخته دارای محله های متمایزی با اهداف مسکونی،‌ صعنتی و همچین یک گورستان بوده است. علاوه بر این کشف برخی از آثار شگفت انگیز از جمله جامی مرمرین، کیسه ای چرمی با نگاره‌ ای از عصر برنز، یک تخته نرد به همراه مُهره های آن و همچنین یک چشم مصنوعی باعث شده تا آوازه شهر سوخته در تمام دنیا بپیچد. در شهر سوخته شواهدی از انجام اولین جراحی های مغز نیز به چشم می خورد. جام سفالینی نیز در شهر سوخته کشف شده که به گواه برخی از محققان اولین نمونه از انیمیشن در جهان است.

در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شهر شیراز آبشار تماشایی وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. برای رسیدن به آبشار «تنگ دم اسب» که در منطقه کوهمره سرخی واقع است، باید مسیری بسیار تماشایی را پای پیاده طی کنید. در این مسیر به پوشش گیاهی بی نظیری مملو از درختان بلوط و بوته های کوتاه قامت و پرشاخ و برگ برخواهید خورد. پیمودن مسیری پر پیچ و خم و عبور از شکاف سنگ ها و گذشتن از دریاچه خود می تواند یکی از جذابیت های سفر به تنگ دم اسب باشد. طبیعت بکر تنگ دم اسب باعث شده تا در این مکان طبیعی و جاذبه گردشگری شاهد حضور جانورانی منحصر به فرد از جمله سنجاب های ایرانی باشیم.

1

حرم امام رضا (ع)، جاذبه زیارتی و سیاحتی مشهد

شهر مشهد مقدس جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری دارد که مهم‌ترین آنها «حرم امام رضا (ع)» است. گردشگران داخلی و خارجی زیادی از سراسر جهان مشهد را بخاطر جاذبه گردشگری حرم امام رضا انتخاب می‌کنند. مشهد مقدس به واسطه حرم مطهر امام رضا است که به پایتخت معنوی ایران شهرت دارد.

جاذبه گردشگری حرم امام رضا علاوه بر این که معنویت خاصی دارد و دل هر مسافری را به سمت خود می‌کشاند، زیبایی‌ها و جاهای دیدنی متنوع دیگری هم دارد که شرایط را برای بازدید از این مکان مقدس فراهم کرده‌است.

اولین و با اهمیت‌ترین موردی که باعث شده‌است تا گردشگران این مکان را زیارت کنند وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) است. حرم امام رضا از بزرگترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران به‌شمار می‌رود که حال و هوای بسیار خاص و منحصر به فردی دارد.

حرم امام رضا (ع) به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین مسجد جهان شناخته شده‌است. بناهای زیبا و معماری خاص هر کدام از بخش‌های حرم، وجود مقبره عالمان و مشاهیر بزرگ ایران، موزه تاریخی و تماشایی آستان قدس رضوی و … از مهم‌ترین دلایل سفر گردشگران به مشهد و حرم امام رضا می‌باشد.

همچنین به دلیل پتانسیل بالای مشهد در امر گردشگری شما برای اقامت در مشهد با مشکل مواجه نخواهید شد، زیرا علاوه بر هتل‌های لوکس و مسافر خانه‌های مختلفی که این شهر دارد.

1

معمولاً تا آخر فصل بهار، به خاطر متعادل بودن آب و هوا در بسیاری از مناطق کشور، سفر رفتن لذت‌بخش است. از طرفی تعطیلات رسمی در این فصل هم، عموما بیشتر از فصول دیگر سال است.

پیشنهاد می‌کنیم برای شروع مسیر ایرانگردی از استان‌های همجوار محل زندگی خود شروع کنید. ایران کشوری چهار فصل است و در تمام فصول سال برای سفر به نقطه‌ای از ایران می‌توانید برنامه‌ریزی کنید.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما