بانکها علاقه ای به پرداخت وام مسکن ندارند چون بازگشت سرمایه شان طولانی است

به گفته یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن، برای تحقق وعده مسکنی دولت، بانک مرکزی باید نرخ ذخیره‌‌ قانونی بانک‌های متخلف را افزایش دهد و معادل تعهد ایفانشده‌‌ سایر بانک‌ها، تسهیلات قاعده‌مند با نرخ ۲ درصد در اختیار بانک مسکن قرار دهد.

بانکها علاقه ای به پرداخت وام مسکن ندارند چون بازگشت سرمایه شان طولانی است

به گزارش اقتصد 100  علی نادری شاهی، کارشناس اقتصاد مسکن  در گفت وگو با خبرگزاری فارس، در باره عدم همکاری بانکها با ساخت مسکن اظهارنظر کرده است.

وی در این باره گفته است: بانک مسکن به نسبت همکاری خوبی داشته و بخش بزرگی از سهمیه‌ی تعیین شده توسط بانک مرکزی را پرداخت کرده‌است همچنین دو بانک صنعت و معدن و توسعه صادارت سهمیه‌ی خود را به صورت کامل به بانک مسکن واگذار کردند و به عبارتی به ۱۰۰ درصد تعهدات خود عمل نمودند. بانک توسعه تعاون نیز همکاری خوبی داشته‌است. اما متاسفانه بانک‌های خصوصی و بانک‌های متعلق به نهادهای عمومی همکاری مناسبی نداشته‌اند و تسهیلات منعقد شده توسط این بانک‌ها باوجود تاکیدات قانون جهش تولید مسکن و پیگیری‌های رئیس جمهور بسیار پایین بوده‌ است. البته برخی از بانک‌های خصوصی که ناتراز هستند و از طرف بانک مرکزی محدودیت‌های جدی بر آن‌ها اعمال شده‌است را می‌توان استثنا کرد اما سایر بانک‌های خصوصی باید براساس قانون به تکلیف خود عمل نمایند.

وی افزود:براساس اعلام بانک مرکزی در ۹ ماهه‌‌ ابتدای سال ۱۴۰۲، تعداد ۴ بانک خصوصی پاسارگاد، سامان، خاورمیانه و اقتصاد نوین، ۸۶۵ همت تسهیلات پرداخت کرده‌اند که حدود ۲۲ درصد از کل تسهیلات نظام بانکی را تشکیل می‌دهد‌ در حالی که عملکرد این بانک‌ها در نهضت ملی مسکن بسیار پایین و نزدیک به صفر بوده‌ است.

او می گوید: بانک‌ها تمایل دارند، تسهیلات را با نظر خود تخصیص دهند به همین دلیل هر قاعده‌‌گذاری از طرف دولت با مقاومت بانک‌ها مواجه می‌شود، در حال حاضر برخی از بانک‌ها حجم بالایی از تسهیلات را به شرکت‌های زیر مجموعه‌ی خود وام می‌دهند و طبیعی است که پرداخت تسهیلات مسکن، موجب محدودیت‌هایی شود‌ از طرف دیگر تسهیلات مسکن بلندمدت است و این موضوع دلیل دیگری است که بانک تسهیلات مسکن را ترجیح ندهد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما