قیمت آهن و میلگرد امروز 10 مهر 1402/ بازار آهن‌آلات در سایه رکود تورمی

اقتصاد ۱۰۰- بررسی‌ها از وضعیت بازار نشان می‌دهد که قیمت آهن امروز، دوشنبه، 10 مهر 1402، نسبت به روز قبل ثابت یا کاهشی بوده است. به نظر می‌رسد در حال حاضر این بازار تحت تأثیر وضعیت راکد بازار مسکن، نقدینگی کم و رکود تورمی قرار دارد.

قیمت آهن و میلگرد امروز 10 مهر 1402/ بازار آهن‌آلات در سایه رکود تورمی

بررسی جدیدترین قیمت آهن آلات در بازار نشان می‌دهد قیمت هر کیلو میلگرد آجدار ۱۰ که پرمصرف‌تر از سایر اندازه‌هاست، درب کارخانه‌های مختلف بین ۲۱ هزار و ۸۰۰ تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

بیشتر قیمت‌ها نسبت به روز قبل ثابت یا نزولی بوده و کاهش یک روزه قیمت‌ها نیز بین ۰.۲ تا ۱.۵ درصد گزارش شده است. البته محصولات دو کارخانه‌ هم افزایش جزئی کمتر از یک درصدی داشته است.

همچنین عمده این قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته ثابت یا افزایشی بوده، اما در مجموع قیمت بیشتر انواع میلگرد نسبت به ماه قبل هم کاهش یافته، اما در این مدت نوساناتی را تجربه کرده است.

قیمت امروز هر کیلو میلگرد در سایزهای ۵.۵ تا ۳۲ نیز بین ۲۱ هزار و ۲۰۰ تا ۲۵ هزار تومان بوده است.

بررسی بازار انواع دیگر آهن نیز نشان می‌دهد قیمت تیرآهن در هر شاخه از سایزهای مختلف شرکت‌های تولیدکننده در بنگاه‌های تهران و اصفهان بین دو  میلیون و ۷۰۰  هزار تا ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه شد و بیشتر قیمت‌ها نیز نسبت به روز گذشته تغییر نکرده است.

قیمت بیشتر انواع ورق سیاه نیز نسبت به روز گذشته ثابت یا افزایشی بوده و در موارد کمی افت کمتر از یک درصدی داشته است. بر این اساس قیمت هر رول از انواع ورق سیاه امروز بسته به سایز و شرکت تولیدکننده بین حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت ورق رنگی نیز امروز حدود ۵۰ هزارو ۴۰۰ تا ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه شده که که نسبت به روز قبل تغییر نکرده است.

تعیین قیمت آهن آلات در سایه رکود تورمی

به طور کلی قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله این فاکتورها می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، میزان صادرات و واردات، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و غیره اشاره کرد.

بر این اساس بررسی وضعیت بازار حاکی از این است که قیمت آهن‌آلات تحت تأثیر وضعیت راکد بازار مسکن، نقدینگی کم و رکود تورمی است.

ماه‌هاست که بازار آهن داخلی به دلیل رکود در بازار مسکن و نبود نقدینگی، گرفتار رکود است و تقاضای مؤثری در آن مشاهده نمی‌شود. علاوه بر این به نظر می‌رسد اخبار مثبت سیاسی و کنترل نسبی نرخ ارز نیز مانع از بروز رفتارهای هیجانی در بازار آهن شده و احتمالا اگر شاهد اتفاق غیرمنتظره‌ای که منجر به افزایش نرخ ارز شود نباشیم، رکود در بازار آهن داخلی تداوم خواهد یافت.

از طرف دیگر چون بازار مصالح ساختمانی در حال ورود به فصل راکد سال برای این محصولات، یعنی زمستان است، احتمالا چشم انداز مثبتی در این بازار وجود ندارد. از طرف دیگر تورم مسکن باعث شده بازار آهن یک رکود کلی را هم تجربه کند.

علاوه بر این، طبق گفته‌های رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، بازارهای صادراتی هم امسال بازار خوبی نبوده و به جای ایران، ترکیه با برنامه‌ریزی توانسته موفقیت‌های بیشتری در منطقه کسب کند. با توجه به این شرایط و طبق گفته‌های فعالان بازار به تظر می‌رسد شرط رونق بازار در بازار آهن، برنامه‌ریزی برای صادرات یا رونق ساخت و ساز مسکن خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما