دلایل کاهش مجدد تولید نفت توسط اوپک‌پلاس

اقتصاد100- سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) یکشنبه از کاهش عرضه داوطلبانه روزانه 1 میلیون و 600 هزار بشکه‌ای افزون بر تصمیم کاهش تولید روزانه 2 میلیون بشکه‌ای این ائتلاف در اکتبر 2022 که قرار بود از نوامبر 2022 تا پایان سال 2023 اجرا شود، خبر دادند. این اعلام غافلگیرکننده به افزایش 5 دلاری قیمت ها به بالای 85 دلار در هر بشکه کمک کرد.

دلایل کاهش مجدد تولید نفت توسط اوپک‌پلاس

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، در اینجا دلایل اصلی کاهش تولید اوپک پلاس آمده است:

نگرانی در مورد ضعف تقاضای جهانی

عربستان سعودی اعلام کرده است که کاهش تولید داوطلبانه 1.66 میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش 2 میلیون بشکه ای موجود به عنوان یک اقدام پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار انجام شده است.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، گفت که بحران بانکی غرب یکی از دلایل کاهش قیمت نفت و همچنین «تداخل در پویایی بازار» بوده است.

ترس از یک بحران جدید بانکی در ماه گذشته، سرمایه‌گذاران را به فروش دارایی‌های ریسکی مانند کامودیتی‌ها سوق داد، در زمانی که قیمت نفت به حدود 70 دلار در هر بشکه رسید، یعنی از بالاترین رکورد تاریخی 139 دلار در مارس 2022 سقوط کرد.

رکود جهانی می‌تواند علت این کاهش تولید باشد. تحقیقات Redburn نشان می‌دهد که میزان آخرین کاهش تولید احتمالا بیش از حد بوده است، زیرا اوپک از یک رکود بزرگ جهانی هراس دارد.

مجازات سفته‌بازان

این کاهش همچنین فروشندگان استقراضی (Short sellers) نفت یا کسانی را که روی کاهش قیمت نفت شرط بندی می کنند مجازات خواهد کرد.

در سال 2020، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، به معامله‌گران درباره شرط‌بندی سنگین در بازار نفت هشدار داد و گفت که تلاش خواهد کرد تا بازار را پرشتاب کند و وعده داد که کسانی که روی قیمت نفت قمار می‌کنند، «درد شدیدی» را احساس خواهند کرد.

یک منبع آگاه گفت: «کاهش اخیر تولید به کسانی که علیه نفت شرط‌بندی می‌کنند بسیار آسیب می‌زند.»

به دنبال قیمت های بالاتر

بسیاری از تحلیلگران گفتند که اوپک پلاس مایل است کف قیمت نفت را در 80 دلار در هر بشکه حفظ کند، در حالی که یو بی اس و ریستاد پیش بینی کردند که قیمت نفت به 100 دلار بازگردد.

با این حال، قیمت های بیش از حد بالای نفت نشان دهنده خطری برای اوپک پلاس است زیرا تورم را سرعت می بخشد، از جمله برای کالاهایی که این گروه کشورها باید خریداری کنند.

گلدمن ساکس گفت که قدرت اوپک در سال‌های اخیر افزایش یافته است زیرا واکنش‌ نفت شیل ایالات متحده به قیمت‌های بالاتر کندتر و کوچک‌تر شده است، تا حدی به دلیل فشار بر سرمایه‌گذاران برای توقف تامین مالی پروژه‌های سوخت فسیلی.

تنش با واشنگتن

واشنگتن اقدام اخیر اوپک پلاس را نابخردانه خوانده است. غرب بارها از اوپک به دلیل دستکاری قیمت ها و همکاری با روسیه با وجود جنگ در اوکراین انتقاد کرده است.

ایالات متحده در حال بررسی تصویب یک لایحه موسوم به «نوپک» است که در صورت اثبات تبانی در بازار، اجازه توقیف دارایی های اوپک در خاک ایالات متحده را می دهد.

اوپک پلاس از آژانس بین‌المللی انرژی، رگولاتور انرژی غرب که ایالات متحده بزرگ‌ترین اهداکننده مالی در آن است، به دلیل آزادسازی ذخایر نفت در سال گذشته انتقاد کرده است، اقدامی که به گفته آژانس برای کاهش قیمت‌ها در بحبوحه ترس از اینکه تحریم‌ها باعث اختلال در عرضه روسیه شود، ضروری بود.

با این حال، پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی هرگز محقق نشد و منابع اوپک پلاس را بر آن داشت که بگویند این پیش‌بینی سیاسی بوده و برای کمک به افزایش محبوبیت جو بایدن طراحی شده است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما