فعالان اقتصادی به چه چیز آینده امیدوار شدند؟

اقتصاد 100 - نرخ رشد تشکیل سرمایه در ماشین آلات به صورت تجمعی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۱۹.۷ درصد رسید؛ این در حالیست که این شاخص در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۲.۵ درصد بوده است.

فعالان اقتصادی به چه چیز آینده امیدوار شدند؟

تشکیل سرمایه در ماشین آلات در سه فصل مستمر سال ۱۴۰۱ به ترتیب با ۱۶.۵، ۱۲.۶ و ۲۸.۳ درصد رشد مواجه بوده که به صورت تجمعی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۱۹.۷ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ رشد تشکیل سرمایه در ماشین آلات در ۹ ماهه سال گذشته ۱۲.۵ درصد بوده و در سال ۱۴۰۱ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

همانگونه که در نمودار زیر نمایش داده شده است نرخ رشد تشکیل سرمایه در فصل سوم به میزان ۲۸.۳ از سال ۱۳۹۱ تاکنون سابقه نداشته است. ضمن اینکه رشد مستمر این شاخص در ۱۰ فصل و از فصل دوم سال ۱۳۹۹ تاکنون نیز طی دهه اخیر بی سابقه بوده است.

فعالان اقتصادی به آینده امیدوار شدند/ رشد سرمایه گذاری دربخش مولد

نرخ رشد تشکیل سرمایه از فصل سوم سال ۱۴۰۰ تاکنون به صورت بی سابقه‌ای رشد داشته و در تمام فصول رشدهای بین ۱۱.۶ تا ۲۸.۳ درصد را تجربه کرده که بالاترین آن در فصل سوم سال جاری ثبت شده است.

باید اشاره شود که مهم‌ترین نشانه بهبود امید به آینده فعالان اقتصادی رغبت آنها به افزایش سرمایه گذاری در فعالیت‌های مولد است. در طی سالیان اخیر متأسفانه این رغبت در اندازه‌ای پایین بوده که سرمایه گذاری صورت گرفته هزینه‌های استهلاک ماشین آلات و تجهیزات تولیدی را نیز پوشش نداده است.

بر همین اساس بهبود قابل توجه سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ و استمرار رشد آن در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت‌های مشابه سال‌های قبل خود حکایت از تغییر نگرش فعالان اقتصادی نسبت به آینده اقتصاد ایران دارد که این موضوع باید مدنظر سیاست گذاران اقتصادی قرار گرفته و با ایجاد شرایط مناسب‌تر و مشوق‌های بیشتر امید به آینده برای افزایش سرمایه گذاری تقویت شود.

منبع : مهر

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز