تحلیل علاءالدین بروجردی از تاثیر توافق با عربستان بر احیای برجام

اقتصاد 100 - نماینده ادوار مجلس معتقد است اولویت کشور در سال جدید تقویت تعاملات دیپلماتیک با کشورهای همسایه و منطقه است.

تحلیل علاءالدین بروجردی از تاثیر توافق با عربستان بر احیای برجام

علاءالدین بروجردی، نماینده و رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره توافق تهران و ریاض گفت: توافقی که صورت گرفته محصول یک اقدام نسبتاً طولانی بود که توسط نخست‌وزیر سابق عراق و عمانی‌ها صورت گرفت و در پکن نهایی شد. یک رویداد سیاسی مهم در منطقه که مانند هر رویداد سیاسی مهم دیگری در معرض آفت قرار دارد. مثل مذاکرات طولانی چندین ساله برجام که منجر به یک توافق رفع تحریم‌ها شد ولی دولت ترامپ با خروج از این پیمان و عهدشکنی و تحمیل تحریم‌های جدید، این پیمان را عملا به اغما برد.

وی ادامه داد: طبق بیانیه پایانی صادره ظرف دو ماه دو کشور روابط رسمی خود را از سر می‌گیرند و با اعزام سفیر و باز کردن سفارتخانه‌ها عملاً روند عادی‌سازی روابط را آغاز خواهند کرد اما حفظ توافق بین ایران و عربستان یک نکته بسیار اساسی و مهم است.  

بروجردی در خصوص تاثیرات این توافق در کشور و منطقه نیز تصریح کرد: قطعا توافق تهران-ریاض تاثیرات زیادی برای دو کشور و منطقه خواهد داشت. بعنوان مثال، تعداد کشورهایی که تحت تاثیر عربستان مانند سودان، جیبوتی، بحرین و ...رابطه خود را با ایران قطع کرده بودند هم اکنون برای برقراری روابط اعلام آمادگی کردند. طبیعی است که این همکاری‌ها اگر خوب مدیریت شود می‌تواند منشا تحولات مهمی در منطقه باشد.

او در پاسخ به اینکه «آیا این توافق، تاثیری در مذاکرات برجام دارد؟» پاسخ داد: برجام عملاً با عامل اصلی که امریکاست، گره خورده. آنها از برجام خارج شدند و این پیمان رسمی بین‌المللی را نقض کردند و طبیعتاً آنها هستند که باید تصمیم بگیرند برگردند و به تعهدات خود عمل کنند. بنابراین، فکر نمی‌کنم به صورت مستقیم رابطه با عربستان در این روند به تصمیمی که امریکای‌ها باید بگیرند، تاثیرگذار باشد.

رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس براین باور است: چینی‌ها چندین سال است در تلاشند در عرصه منطقه و بین‌الملل خود را جایگزین امریکا کنند، نه به عنوان نظام تک قطبی، بلکه به عنوان مخالفت با نظام تک قطبی امریکا همچنین به دنبال ایجاد قطب‌های قدرت جدید در منطقه هستند. به همین دلیل به لحاظ اقتصادی روز به روز به امریکایی‌ها نزدیک می‌شوند و به لحاظ سیاسی خود را به عنوان بازیگر قوی در منطقه معرفی می‌کنند و با کشوری مانند عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری که هم‌پیمانان امریکا در منطقه محسوب می‌شوند رابطه خوب برقرار می‌کنند و می‌توانند به دلیل داشتن رابطه خوب با جمهوری اسلامی ایران و عربستان این میانجی‌گری را انجام دهند و دو طرف معادله هم می‌پذیرند. بنابراین، در این زمینه چین روند جدیدی را آغاز کرده و این به معنای تغییر آرایش سیاسی حاکم بر جهان است که در تحولات مهم ژئوپلتیک منطقه و جهان تاثیر دارد.

بروجردی در خصوص مذاکرات مربوط به توافق هسته ای در سال جدید نیز گفت: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، ایران نشان داده به هیچوجه سرنوشت خود را به برجام گره نزده و این بیشتر به ضرر امریکایی‌ها و غربی‌هاست که پیوسته نگرانی خود را اعلام می‌کنند و می‌گویند ایران وارد مرحله ساخت بمب هسته‌ای شده و... آنها هستند که باید دغدغه‌ای این چنینی را داشته باشند و خطاهای گذشته خود را جبران کنند و زودتر توافق هسته‌ای را احیا کنند.

او با اشاره به برنامه‌های ایران در منطقه نیز گفت: عملی کردن شعارهای اعلام شده توسط رئیس‌جمهور در انتخابات ریاست جمهوری مانند داشتن رابطه خوب با کشورهای همسایه از اقدامات مهمی است که دولت باید سال جدید در دستور کار قرار دهد. موضوع عربستان گام اساسی و مهمی بود و قطعاً بر روی بقیه کشورهای عربی منطقه و حتی فرامنطقه تاثیرات خود را برجای خواهد گذاشت. همینطور می توان با منطقه حساس آسیای مرکزی و قفقاز چنین  کار مشابهی را انجام دهیم و با کشورهای شرقی خود که پاکستان و افغانستان هستند، پیوندها را محکم‌تر کنیم.

بروجردی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اولویت در سال جدید، سیاست خارجی کشور است؛ باید بتوانیم از طریق تقویت این پیوندها، اولویت در سیاست خارجی خود را عملی کنیم. طبیعتاً نگاه به شرق با توجه به پیمان‌شکنی‌های مکرر غربی‌ها، استفاده از ظرفیت‌های کشورهایی همچون چین و روسیه هم به جد باید دنبال شود و بدون تردید آثار و تبعات مثبت سیاسی و اقتصادی خود را به دنبال خواهد داشت.

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز