تبادل زندانیان ایران با آمریکا به زودی انجام می‌شود

اقتصاد100- وزیر امور خارجه روز یکشنبه در گفت‌وگو با صدا و سیما گفت که ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان به توافق رسیده‌اند و ابراز امیدواری کرد که این تبادل به زودی انجام شود.

تبادل زندانیان ایران با آمریکا به زودی انجام می‌شود

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، حسین امیرعبداللهیان گفت: «در مورد مبادله زندانیان ایران و آمریکا در روزهای اخیر به توافق رسیدیم و اگر همه چیز از سوی آمریکا خوب پیش برود، فکر می‌کنم در مدت کوتاهی شاهد تبادل زندانیان باشیم. از طرف ما همه چیز آماده است، در حالی که ایالات متحده در حال حاضر روی هماهنگی فنی نهایی کار می کند.»

کاخ سفید بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره اظهارات امیرعبداللهیان پاسخ نداد.

یکی از چندین آمریکایی بازداشت شده در ایران سیامک نمازی، تاجری با تابعیت دوگانه آمریکایی-ایرانی است که در سال 2016 به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا به 10 سال زندان محکوم شد. عماد شرقی، تاجر ایرانی-آمریکایی اولین بار در سال 2018 زمانی که برای یک شرکت سرمایه گذاری فناوری کار می کرد، دستگیر شد. همچنین مراد طاهباز، کنشگر محیط زیست ایرانی-آمریکایی، که تابعیت بریتانیا نیز دارد، در ایران زندانی است.

منابع ایرانی به رویترز گفتند که دو کشور منطقه در سلسله مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن برای آزادی زندانیان شرکت داشتند.

سال‌هاست که تهران به دنبال آزادی چندین ایرانی در ایالات متحده بوده است، از جمله هفت ایرانی-آمریکایی دوتابعیتی، دو ایرانی با اقامت دائم ایالات متحده و چهار شهروند ایرانی بدون وضعیت قانونی در ایالات متحده.

جمهوری اسلامی که ده ها تبعه ایرانی و خارجی را در اختیار دارد، توسط فعالان حقوق بشر متهم به دستگیری آنها برای گرفتن امتیاز از کشورهای دیگر شده است. ایران این اتهام را رد کرده است.

برخی رسانه‌های ایرانی هفته گذشته گزارش دادند که ایران به توافق مبادله زندانیان در ازای آزادسازی 7 میلیارد دلار از وجوه نفتی مسدود شده ایران تحت تحریم‌های آمریکا در کره جنوبی دست یافته است.

در سال 2018، ایالات متحده به ریاست دونالد ترامپ، توافق هسته‌ای 2015 بین ایران و شش قدرت (برجام) را کنار گذاشت و تحریم‌های شدید را دوباره اعمال کرد. مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و دولت جو بایدن، درباره احیای توافق از سپتامبر متوقف شده است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما