تولید نفت روسیه از ماه مارس 5 درصد کاهش می‎یابد

اقتصاد100- الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه پس از اعمال محدودیت‌های قیمتی توسط غرب برای نفت و فرآورده های نفتی روسیه، گفت: «روسیه در ماه مارس تولید نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز یا حدود 5 درصد کاهش خواهد داد.»

تولید نفت روسیه از ماه مارس 5 درصد کاهش می‎یابد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، قیمت نفت خام برنت با انتشار خبر کاهش تولید روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی، صعود کرد و با افزایش بیش از 2.5 درصدی در روز به 86.6 دلار در هر بشکه رسید.

نواک گفت: «از امروز، ما تمام حجم نفت تولیدی را به‌طور کامل می‌فروشیم، اما همانطور که قبلا گفته شد، به کسانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سقف قیمتی پایبند هستند، نفت نمی‌فروشیم. در این راستا، روسیه به طور داوطلبانه تولید خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز در ماه مارس کاهش خواهد داد. این امر به احیای روابط در بازار کمک خواهد کرد.»

گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا موافقت کردند که از 5 دسامبر ارائه بیمه، امور مالی و واسطه‌گری عرضه شده توسط غرب برای محموله‌های دریایی نفت روسیه با قیمت بالای 60 دلار در هر بشکه را به عنوان بخشی از تحریم های غرب علیه مسکو به دلیل درگیری در اوکراین ممنوع کنند.

اتحادیه اروپا همچنین خرید فرآورده های نفتی روسیه را ممنوع کرد و یک سقف قیمتی دیگر را از 5 فوریه تعیین نمود. به نوبه خود، روسیه معاملاتی را که شامل هرگونه اعمال مکانیزم سقف قیمت باشد، ممنوع کرده است.

آخرین کاهش بزرگ تولید نفت روسیه در آوریل بود که پس از اعمال تحریم های غرب، تقریبا 9 درصد سقوط کرد. از آن زمان، روسیه موفق شد زنجیره های لجستیکی را برای فروش نفت خود، عمدتا در آسیا، راه اندازی کند.

تصمیم روسیه برای کاهش تولید نفت تنها 9 روز پس از آن اعلام شد که یک هیئت اوپک‌پلاس، که روسیه در آن عضو است، سیاست تولید کنونی این گروه تولیدکننده نفت را تایید کرد و کاهش تولید توافق شده در سال گذشته به قوت خود باقی ماند.

نواک اضافه کرد: «روسیه معتقد است که مکانیسم قیمت در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، دخالت در روابط بازار و ادامه سیاست مخرب انرژی کشورهای غربی است.»

سخنگوی او سپس گفت که این کاهش فقط مربوط به نفت خام است و شامل میعانات گازی نمی‌شود.

تولید نفت روسیه پیش‌بینی‌های متعددی را مبنی بر کاهش در بحبوحه تحریم‌های غرب نادیده گرفت و به لطف جهش فروش به آسیا، به ویژه به هند و چین، سال گذشته با 2 درصد افزایش به 535 میلیون تن (10.7 میلیون بشکه در روز) رسید.

با این حال، به دنبال مجموعه‌ای از تحریم های جدید از سوی غرب، روسیه با چالش های بیشتری برای تولید نفت خود مواجه است، منبع اصلی درآمد برای بودجه دولتی که در ژانویه 25 میلیارد دلار کسری داشت.

کاهش حجم صادرات همچنین مازاد حساب جاری روسیه را 58.2 درصد کاهش داد و به 8 میلیارد دلار در ژانویه رساند و بافرهای سرمایه روسیه را در زمانی که مسکو در حال افزایش مخارج بودجه است، تحت فشار قرار داد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما