تنش های اوکراین و روسیه فقط یک سوی ماجراست؛

شیوه نرخ گذاری برای خوراک گاز متانول سازها، بنیاد این صنعت را بر باد می دهد

اقتصاد 100- درست است که مناقشات روسیه و اوکراین بازار متانول را تحت تاثیر قرار داده اما دست بردن در نرخ خوراک گازی پتروشیمی های تولید کننده متانول تکانه هایی بس مهیب تر در پی داشته است.

شیوه نرخ گذاری برای خوراک گاز متانول سازها، بنیاد این صنعت را بر باد می دهد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی، اصلاح قیمت خوراک  در ظاهر عنوان "اصلاح" را به یدک می کشد  اما آنچه در پی می آورد نه تنها به صلاح متانول سازها نیست بلکه فعالیت های سالیان آن ها را نیز زیر سوال می برد و صنعت متانول سازی ایران را با بحران های بزرگی روبرو می سازد.

به تعبیر سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر نحوه قیمت گذاری بر اساس هاب آمریکا و اروپا شکل گرفته که سال 94 ابلاغ شده اما مشکل اینجاست که وقتی 25 درصد آن را به هاب آمریکا و اروپا منتسب می کنند سر رشته تولید از دست می رود و دیگر نمی توان از برند متانول ایران در بازار جهانی اثری در خور سراغ گرفت.

باورکردنی نیست که این مجتمع پتروشیمی که خوراک خود را از پالایشگاه چهارم گازی وابسته به فازهای 6و7و 8 میدان مشترک گازی پارس جنوبی در یافت می کند حالا به شرایطی دچار شود که بودن و نبودنش به محاق برود.

شرکتی که تمام اسم و رسمش بر کامل کردن زنجیره ارزش اعتبار گرفته  و نقطه عطف قابلیت های حوزه پتروشیمی کشور را از آن خود ساخته  و مزیت های فراوانی را برای این صنعت به ارمغان آورده حالا دارد به شرایطی دچار می شود که نمی توان به آینده اش امیدوار بود.

3.5 میلیون تن محصول میانی به علاوه 3.4 میلیون تن محصول نهایی ودر مجموع6.6 میلیون تن  ظرفیت تولید سالانه حالا با اما و اگرهای حاصل از نرخ گذاری جدید خوراک روبرو شده که فعالان این مجتمع بزرگ و ارز آور کشور را با چالش های فراوانی مواجه کرده است.

در حقیقت با سیاست های جدید نرخ گذاری روی خوراک،سود دهی حاصل از سرمایه گذاری 2.5 میلیون یورویی این پتروشیمی هم در هاله ای از ابهام فرو می رود.گاز شیرین،گوگرد،متان، اتان، پروپان،بوتان،پنتان پلاس،متانول، اتیلن، اتیلن گلایکول و پلی اتیلن سنگین این مجتمع سبد متنوعی است که اقتصاد پتروشیمی کشور را فربه ساخته اما با نقشه های جدید تصمیم سازان نرخ خوراک،همه این فعالیت ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

با این قیمت گذاری خوراک برای تولید متانول، فقط خدا می داند بازار MTO،اسید الاستیک، فرم آلدئید،متیل متا کریلات، حلال ها، شوینده ها، MTBE و لابد پس از آن افزونه های سوخت های سبز به چه شرایطی دچار خواهند شد.

موسوی می گوید در آمریکا و اروپا هزینه ها بیشتر در حوزه انتقال می تواند تاثیرات خود را باقی بگذارد و نه نرخ خوراک.الان علاوه بر گاز، متانول هم دچار این تنش ها شده که عدم توجه به اصلاح درست و منطقی آن بنیاد متانول سازها را بر باد خواهد داد.یعنی متانول ایران نه تنها از ناحیه تنش های موجود در اوکراین و روسیه زیان می بند بلکه ضررهای عمده اش را از قیمت خوراک هم متحمل می شود.

او ادامه می دهد: هزینه افزایش حمل و نقل در یایی هم اکنون 20 درصد بیشتر شده است. بدون شک پتروشیمی ها در قیمت ارز تاثیر گذارند اما این در حالیست که رقبای ایران دارند گاز ارزان تحویل می گیرند . حاشیه سود ایران  با این وضعیت در حوزه متانول بسیار کاهش پیدا می کند و تولید دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود و طبعا بازار دو دستی تحویل رقبا خواهد شد.

موسوی می گوید: تنها 2درصد از گاز کشور در صنعت متانول سازی به مصرف می رسد اما تاثیر آن بر بازار غیر قابل انکار است. گاز را به پتروشیمی بوشهر با قیمت 5هزار تومان تحویل می دهند  اما عجیب است که در حلقه انتهایی محصول اتان  ما را 2 هزار تومان بیشتر  نمی خرند و توقع دارند ما به فعالیتمان ادامه هم بدهیم.

این مدیر پرسابقه حوزه نفت و پتروشیمی  تاکید دارد که تصمیم گیران نباید بدون نظر خواهی از فعالان این صنعت نرخ تعیین کنند و شگفت آورتر اینکه بجای  سامان دهی به متناسب سازی تراز گازی کشور اول از همه به سوی افزایش قیمت خوراک رفته اند.

وی همچنین تصریح می کند  چنین تصمیم هایی قبل از هرچیز قدرت بازیگری متانول ایران در بازار را  نقش بر آب می کند  و آنها را در موضع انفعال قرار می دهد .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر با یادآوری اینکه صنعت مذکور باید 20 هزار میلیارد تومان ضرر دهی ناشی از این رفتار را بدهد می گوید فقط سهم پتروشیمی بوشهر  از این خسارت معادل 4.5 هزار میلیارد تومان خواهد بود و ناگفته پیداست که همه توجیهات اقتصادی فعالیت در این شرکت از بین خواهد رفت.

او نیز به جد معتقد است به استناد قانون، دولت و همه نهادهای تصمیم گیر  مکلفند خوراک گازی و مایع پالایشی و پتروشیمی را قیمت گذاری کند اما به گونه ای که رقابت پذیری حفظ شود نه اینکه به گونه ای عمل کنند که این صنایع با رکود روبرو شوند.

بدین ترتیب با این روش نرخ گذاری روی خوراک گازی متانول ساز بزرگی مانند پتروشیمی بوشهر نه تنها  تکمیل زنجیره ارزش با قیمت‌های فعلی توجیه و جذابیت بالای اقتصادی ندارد بلکه حاصل سال ها تلاش برای رشد و ارتقا این صنعت را نیز به باد فنا خواهد داد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما