سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد:

ایران آماده برگزاری دور دوم مذاکرات فنی با اوکراین

اقتصاد 100- سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به انجام دور اول مذاکرات فنی بین ایران و اوکراین، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری دور دوم مذاکرات با اوکراین مشکلی ندارد اما هنوز زمان برگزاری آن اعلام نشده است.

ایران آماده برگزاری دور دوم مذاکرات فنی با اوکراین

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز دوشنبه ١٧ بهمن ماه خود با اصحاب رسانه، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر به پیروزی انقلاب اسلامی به خواست و اراده مردم اشاره کرد و گفت: گفتمان جمهوری اسلامی ایران به عنوان گفتمان غالب در منطقه و جهان تبدیل شده است.

مطالبات ایران از کره جنوبی پابرجاست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره مطالبات ایران از کره جنوبی، گفت:مطالبات مالی ایران از کره جنوبی قطعی است و پیگیری ها برای وصول این مطالبات با جدیت دنبال شده است اما دولت کره جنوبی تا الان اراده لازم برای حل مسأله را نشان نداده است.

وی افزود: دولت متناسب با شرایط و در زمان های مناسب در این زمینه اقدام لازم را انجام داده و پیگیری می کند. امیدواریم تلاش های جاری به نتیجه درست منتهی شود و دولت کره جنوبی به تعهد قانونی خود به طور جدی عمل کند.

کنعانی با بیان اینکه مطالبات ایران هنوز به قوت خود باقی است، یادآور شد: اخیرا شاهد اظهارات رییس جمهور کره جنوبی بودیم و در این زمینه خواستار توضیحات قانع کننده شدیم اما متاسفانه توضیحات طرف کره قانع کننده نبوده است و این می تواند بر روابط دوجانبه تاثیر بگذارد.

وی افزود: ما در حال تنظیم ملاقات برای دریافت پاسخ قانع کننده از طرف کره جنوبی هستیم.

مقامات آذربایجان تصمیم به تعلیق سفارتشان در تهران گرفتند/ آذربایجان خویشتن داری کند

وی در پاسخ به سوالی درباره حادثه سفارت آذربایجان، گفت: در فواصل زمان رخداد این حادثه تلخ تا اکنو توضیحات مبسوط و لازم داده شده است، متاسفانه حادثه حمله به سفارت آذربایجان تلخ بود و ما مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت آذربایجان ابلاغ و اعلام همدردی کردیم و بالافاصله این حادثه را محکوم کردیم. جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر وظیفه خود در ابتدای حادثه به موضوع ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد، ضارب نیز دستگیر و مورد بازجویی و تحقیقات انتظامی و قضایی قرار گرفته است.

کنعانی افزود: بر اساس تحقیقات و اظهارات ضارب این اقدام با انگیزه شخصی و خانوادگی بوده و در رسانه ها هم اعلام شده است.همسر ضارب که تبعه جمهوری آذربایجان بوده است، چند ماهی بوده که به دلایل خانوادگی خانه را ترک و به ادعای ضارب به سفارت آذربایجان مراجعه و بعد از آن تماسی نگرفته است، وی گمان می کرده همسرش در سفارت است و در این زمینه سفارت میل به همکاری با او را ندارد، شواهد و قراین متعدد نیز همین را نشان می دهد.

وی ادامه داد: بعد از وقوع حادثه وزارت خارجه اعلام موضع کرد و وزیر امور خارجه با همتای آذری تماس تلفنی برقرار و گفتگو کرد و ضمن بیان تسلیت، برای همکاری مشترک اعلام آمادگی کرد. ریس جمهور کشورمان نیز با همتای آذری خود تلفنی گفت‌وگو کردند. تلاش شده تا فضای روابط دو کشور متاثر از این حادثه نشود و مناسبات سیاسی به قوت خود باقی بماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تصریح کرد: متاسفانه مقامات آذربایجان تصمیم به تعلیق سفارتشان در تهران گرفتند و این اقدام را انجام دادند، ایران بر ضرورت خویشتن داری و آرامش سیاسی و پرهیز از شتاب زدگی و پیش داوری قضاوت در خصوص این حادثه تاکید دارد. در همین چارچوب منطقی موضوع را پیگیری خواهیم کرد و تاکید داریم که روابط دو جانبه مبتنی بر منافع مشترک بین دو کشور برقرار باشد و روابطمان بیش از این از  حادثه تلخ متاثر نشود.

کنعانی در خصوص تلاش کشور قطر برای برقراری مذاکرات احیای برجام و گفتگوهای اخیر قطر با وزیر خارجه کشورمان، گفت: پویایی دیپلماتیک قطر برای مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها به قوت خود باقی است، پیام ها رد و بدل می شود و ایران همواره از این تلاش ها استقبال  می کند، در این رابطه وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان توضیحاتی دادند.

تاکید ایران بر تکمیل گام های مذاکرات با عربستان

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و عربستان، گفت: در رابطه با مذاکرات ایران و سعودی ها بر طی مسیر دیپلماسی و تکمیل گام های برداشته شده برای اصلاح روابط، تاکید داریم و رویکرد اصولی ایران همین است،  چنانچه تلاش توام با حسن نیتی از سوی کشورهای دوست از جمله عراق صورت گیرد، استقبال خواهیم کرد.

تغییر سفرا در چارچوب شناخته شده اداری در حال انجام است

وی درباره تغییر سفرای ایران در دولت سیزدهم، گفت: تغییر سفرا در دستگاه دیپلماسی مسیر شناخته شده اداری خود را دارد و در این چارچوب در دولت جدید نقل و انتقالات در برخی سفارتخانه انجام و در مورد تعدادی دیگر در حال انجام است و با اتمام دوره ماموریت سفرای جایگزین تعیین شدند و برخی در شرف اعزام هستند. روند طبیعی چرخه تغییر مدیریتی در سفارتخانه در این دولت متناسب با چارچوب ها، انجام شده است.

سفر شمخانی به مسکو برای حضور در اجلاس برقراری صلح در افغانستان

کنعانی در خصوص نشست مسکو درباره سوریه، اظهار کرد: مشورت های دو و چند جانبه ما در چارچوب روند آستانه با شرکای این روند برقرار بوده و نشست مشترک با مقامات دولت روسیه اخیرا در مسکو انجام و طرفین درباره تحولات سوریه تبادل نظر کردند.

وی همچنین در خصوص سفر آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو، گفت: این سفر در آستانه انجام شدن است و در چارچوب نشست دبیران شورای امنیت کشورهای همسایه افغانستان به منظور رایزنی های مشترک چند جانبه درباره برقراری صلح و ثبات در افغانستان و توسعه اقتصادی این کشور و رفع مشکلات مردم افغانستان است. آقای شمخانی علاوه بر مشارکت در این نشست دیدارهایی با همتایان خود و مقامات روس درباره روابط دو جانبه و منطقه خواهد داشت.

برگزاری آیین پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دیگر کشورها

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به برگزاری آیین دهه فجر در نمایندگی های ایران در دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: پیروزی انقلاب اسلامی رخداد مهمی برای مردم و دولت های بسیاری است و  علاقمندان بسیاری در جهان دارد لذا آیین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی درسفارتخانه ها و نمایندگی های ایران در دیگر کشورها برگزار می شود.

حمله پهپادی در اصفهان به نتیجه مطلوب دشمنان منتهی نشد

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر رییس جمهور کشورمان به چین، گفت: سفر رییس جمهور به پکن بر اساس توافق دو کشور در حال برنامه ریزی است و در زمان مناسب انجام می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حمله پهپادی اخیر به یکی از تاسیسات نظامی در اصفهان، گفت: اطلاع رسانی لازم انجام سده؛ اقدام مذبوحانه ای بود که توسط دشمنان ایران انجام شد و با تدابیر دفاعی محکم جمهوری اسلامی ایران منتهی به نتیجه مطلوب حمله کنندگان نشد و این نشان از عجز دشمنان در برابر پیشرفت روزافزون ملت در حوزه های مختلف دفاعی و صنعتی است.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره حادثه سفارت آذربایجان و اینکه آیا دستوری برای اخراج سفیر ایران از آذربایجان داده شده است؟ گفت: ایران بر توسعه مناسبات با کشورهایی که به احترام متقابل قائل هستند به خصوص همسایگان که جایگاه و اهمیت ویژه ای دارند، تاکید دارد و عبور از این حادثه و همکاری مشترک جهت رفع سوتفاهمات مورد نظر ماست.

سفر گروسی به تهران بعد از انجام زیرساخت های فنی

وی در خصوص سفر رافائل گروسی به تهران، گفت: سفر در چارچوب همکاری دو جانبه منظم ایران با آژانس برقرار است، علاوه بر مذاکرات سفیر ما در وین با آژانس گفتگوهای کارشناسی دارد و با تکمیل روند آماده سازی های فنی، امکان انجام این سفر در آینده متصور است اما زمینه سازی های فنی آن باید انجام شود. ایران از کشورهای دارای همکاری نزدیک و مستمر با آژانس است.

وی در خصوص پیام های غیربرجامی وزیر خارجه قطر برای تهران، گفت قطر از کشورهای دوست ایران است که تلاش های دیپلماتیکی را برای نزدیک کردن دیدگاه ها از جمله در بحث مذاکرات رفع تحریم ها داشته است.

زمان برگزاری دور دوم مذاکرات فنی ایران و اوکراین مشخص نیست/ ایران آماده است

 کنعانی درباره موضوع مذاکرات فنی ایران و اوکراین به عنوان یکی از موضوعات مطرح در پیام وزیر خارجه قطر، گفت: میزبانی گفتگوهای فنی بین ایران و اوکراین انجام شده و برای ادامه گفتگوهای فنی مشکل خاصی نداریم و وزیر خارجه موضع خود را صریحا اعلام کرده‌اند. هنوز زمان بندی دقیقی برای برگزاری دور دوم گفتگوها انجام نشده است. 

وزارت خارجه پیگیر تامین حق آبه هیرمند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص پیگیری های وزارت خارجه برای تامین حق آبه هیرمند، گفت: در مقاطعی و بعد از تلاش های مجدانه و عزیمت هیات های به افغانستان و سفر وزیر نیرو به افغانستان بخشی از حق آبه ایران دریافت شد اما مطالبه ما ادامه این روند است،

این موضوع با جدیت در دستور کار وزارت خارجه است و از طریق گفتگوهای فنی مشترک دنبال می شود، آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در کابل در ملاقات با مقامات افغانی به این موضوع پرداختند.

 وی در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی درباره کمک تسلیحاتی ایران به روسیه علیه اوکراین، گفت: طرح این موضوعات نشان از نفاق و سیاست دوگانه است، عدد و ارقامی که از کمک نظامی دولت آمریکا و فروش اقلام نظامی آمریکا به اروپا برای کمک نظامی علیه اوکراین است آنقدر بالاست که اگر صرف صلح می شد،شاهد این میزان  از تلفات در اوکراین نبودیم. موضع ما در ارتباط با اوکراین روشن و سیاست ما عدم حمایت از جنگ است و امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران منافع خود و ملت را قربانی سیاست توسعه طلبی آمریکا و ناتو در منطقه نکنند.

ایران علاقمند به حفظ روابط با اوکراین

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به پیشنهاد قطع روابط اوکراین با تهران از سوی مقامات اوکراینی، اظهار کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران علاقمند به حفظ و داشتن روابط دو جانبه مبتنی بر منافع مشترک همه کشورها از جمله اوکراین هستیم، شرایط سخت اوکراین را درک می کنیم و امیدواریم مناقشه نظامی با رویکرد سیاسی خاتمه یابد و طرفین نزاع اختلافات خود را حل کنند.

وی افزود: یک دور مذاکرات فنی با اوکراین انجام دادیم و برای دور بعدمشکلی نداریم سیاست ما روشن است.

کنعانی درباره آخرین پیگیری حادثه هواپیمای اوکراینی، گفت: حادثه هواپیمای اوکراینی در چارچوب فنی خود ادامه دارد و آن را دنبال می کنیم.

ایران آماده کمک به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به زلزله امروز در ترکیه و سوریه، گفت:  با توجه به گستردگی این حادثه و تلفات انسانی سنگین که تا این لحظه گزارش شده و میزان سنگینی از خسارات مشابه در سوریه به دولت و ملت ترکیه و سوریه تسلیت و مراتب همدردی عمیق ایران را اعلام می کنم. با وجود ارتباطات خوب بین ایران و ترکیه و سوریه در صورت نیاز ایران، به وظیفه اخلاقی انسانی و اسلامی و در چارچوب حق همسایگی اقدام لازم را انجام خواهد داد.

کنعانی در خصوص نزدیک شدن روابط ترکیه و سوریه، افزود: ایران از هر رویکرد سیاسی برای نزدیکی سوریه و ترکیه استقبال می کند و تلاش های سیاسی را قبلاً انجام داده است. روند آستانه هم برای کمک به تحکیم صلح و ثبات در سوریه است و اتفاق نظری بین چهار کشور شکل گرفته است .

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما