واکنش رسانه‌های خارجی به حادثه سفارت آذربایجان/ پای اسرائیل در میان است؟

اقتصاد 100- صبح روز جمعه 7 بهمن یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد که در نتیجه این حادثه یک فرد کشته و دو تن دیگر مجروح شدند.

واکنش رسانه‌های خارجی به حادثه سفارت آذربایجان/ پای اسرائیل در میان است؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، کشورهای ایران و  آذربایجان هر دو این حمله را محکوم کردند و بررسی ها برای هدف این حمله تروریستی به صورت جدی ادامه دارد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است که بررسی ها به صورت ویژه در حال انجام است.

اما برخی رسانه های خارجی موضوع را به اسرائیل ربط داده اند که ممکن است نکاتی جالب را به همراه داشته باشد.

بلومبرگ در خصوص این حمله نوشت: «اولین حمله مسلحانه به یک نمایندگی دیپلماتیک آذربایجان در ایران در بحبوحه تنش های فزاینده بین دو همسایه اکثریت شیعه در مورد تعدادی از مسائل منطقه ای از جمله روابط آذربایجان با اسرائیل و درگیری این کشور با ارمنستان بر سر منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی صورت گرفته است.»

الجزیره نیز در گزارشی ادعا کرد: «ایران که محل زندگی میلیون ها آذربایجانی قومی است، مدت هاست باکو را به دامن زدن به احساسات جدایی طلبانه در قلمرو خود متهم کرده است. روابط بین باکو و تهران به طور سنتی تیره بوده است، زیرا آذربایجان ترک زبان یکی از متحدان نزدیک رقیب تاریخی ایران، ترکیه است. ایران همچنین به همکاری نظامی آذربایجان با اسرائیل - یکی از تامین کنندگان عمده تسلیحات باکو - مشکوک است و می گوید تل آویو به طور بالقوه می تواند از خاک آذربایجان به عنوان پل ارتباطی علیه ایران استفاده کند.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که پایه و اساس حمله تروریستی هنوز مشخص نیست، اما همین داده ها می تواند نشان از آن داشته باشد که اسرائیل از تیره شدن روابط ایران و آذربایجان سود می برد. 

این در شرایطی است که ایران و آذربایجان در سال های اخیر روابط دیبپلماتیک مطلوبی داشته اند و هیچ یک از چنین اقدامی سود نمی برند.

انتهای پیام

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما