جستجوی گاز طبیعی در اعماق دریای خزر توسط شرکت بریتانیایی

اقتصاد100- ابرشرکت نفتی بریتیش پترولیوم حفاری دو چاه اکتشافی جدید را برای جستجوی گاز در اعماق دریای خزر آغاز کرده است.

جستجوی گاز طبیعی در اعماق دریای خزر توسط شرکت بریتانیایی

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اویل‌پرایس، این خبر در حالی منتشر می‌شود که آذربایجان گاز ایران و روسیه را برای تامین تقاضای رو به رشد داخلی و قراردادهای صادراتی موجود وارد می کند. باکو همچنین متعهد شده است که صادرات خود را به اروپا طی پنج سال دو برابر کند.

بریتیش پترولیوم اعلام کرد که یکی از چاه‌ها به عمق 7000 متر خواهد رسید تا از یک مخزن گازی که گمان می‌رود در زیر میدان گازی شاه‌دنیز موجود باشد که در حال حاضر بخش عمده صادرات گاز آذربایجان را تامین می کند، استفاده کند. این چاه که انتظار می‌رود تکمیل آن حدود یک سال طول بکشد، باید تایید کند که آیا گاز موجود در مخزن عمیق می‌تواند به صورت تجاری استخراج شود یا خیر.

بریتیش پترولیوم اعلام کرد چاه دوم که به عمق حدود 4500 متر خواهد رسید، مخزن احتمالی زیر میدان نفتی اصلی آذربایجان، میدان آذری-چراغ-گونشلی (ACG) را هدف قرار می‌دهد. این پروژه حفاری احتمالا تا تنها سه ماه دیگر تکمیل خواهد شد.

حفاری فراساحلی در آب های عمیق بسیار گران است و هر چاه ده‌ها میلیون دلار هزینه دارد.

اگر حجم مطلوبی از گاز تجاری در یک یا هر دو چاه اکتشافی کشف شود، هیچ مشکلی برای یافتن بازار برای این گاز وجود نخواهد داشت. حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعاقب اتحادیه اروپا، و تصمیم تلافی جویانه مسکو برای محدود کردن جریان گاز، بازار گاز اروپا را به هم ریخته است.

از آنجایی که گاز آذربایجان از قبل به یونان و بلغارستان سرازیر می‌شود، در ماه های اخیر کشورهای جنوب شرقی اروپا علاقه خود را به واردات گاز از آذربایجان نشان داده اند.

در ژوئیه، بروکسل و باکو توافقنامه‌ای امضا کردند که بر اساس آن باکو تحویل گاز به اروپا را از 10 میلیارد متر مکعب به 12 میلیارد متر مکعب در سال 2022 افزایش می‌دهد.

آذربایجان در تامین تقاضای فزاینده داخلی و تعهدات صادراتی با مشکلاتی روبرو بوده است. اکنون سوال این است که با توجه به چندین سال کار توسعه‌ای که در میدان‌های عمیق جدید لازم است، آیا باکو می‌تواند گاز طبیعی وعده داده شده را به موقع تحویل دهد؟

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما