اعتراض مردم لبنان به کاهش تاریخی ارزش پول ملی و تورم

اقتصاد100- معترضان روز چهارشنبه در ورودی بانک مرکزی لبنان در بیروت، لاستیک‌ها را سوزاندند و عده‌ای اسکناس در دست از کاهش مداوم ارزش لیره خشمگین بودند.

اعتراض مردم لبنان به کاهش تاریخی ارزش پول ملی و تورم

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، فروپاشی اقتصادی لبنان که از سال 2019 آغاز شد، حدود 97 درصد کاهش ارزش لیر را به همراه داشته است. این کاهش به ویژه در ژانویه شدید بوده است و از 42000 لیره به ازای یک دلار به پایین ترین سطح یعنی 56000 لیره در ازای یک دلار در این هفته رسیده است.

این امر موجب تظاهرات و بسته شدن کوتاه مدت خیابان‌ها در بیروت در هفته جاری و تجمع چند ده نفری در مقابل بانک مرکزی در روز چهارشنبه شده است.

ابوعلی، پیرمردی از جنوب لبنان که مشتی اسکناس در دست داشت، گفت: «من از این 16 هزار لیره لبنان برای خرید یک کیلو گوشت برای خودم و بچه هایم استفاده می کردم. اکنون ففط 250 گرم آن 100 هزار لیره است. بچه های ما گرسنه هستند، ما گرسنه هستیم.»

هنگامی که معترضان به سمت بانک مرکزی سنگ پرتاب می‌کردند، مرد دیگری یک دلار را پاره کرد.

از زمان شروع بحران، بانک‌های لبنانی برداشت دلار و لیره را که به آن پوند لبنان نیز می‌گویند، به شدت محدود کرده‌اند؛ اقداماتی که هرگز توسط قانون رسمیت پیدا نکردند، اما توسط بخشنامه‌های صادر شده توسط بانک مرکزی لبنان اداره می‌شوند.

قیمت بنزین نیز روز چهارشنبه افزایش یافت و به بیش از یک میلیون پوند لبنان برای یک مخزن 20 لیتری رسید که برای بسیاری از کسانی که به ارز محلی درآمد دارند غیرقابل تحمل است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز