ایران در میان 10 کشور با بالاترین تورم غدا در جهان / ایران بعد از زیمباوه، لبنان و ترکیه

برمبنای گزارش بانک جهانی در سال 2022، ایران دربین 10 کشوری قرار داشت که بالاترین تورم غذا را تجربه کردند.

ایران در میان 10 کشور با بالاترین تورم غدا در جهان / ایران بعد از زیمباوه، لبنان و ترکیه

به گزارش اقتصاد100 به نقل از اکوایران، بانک جهانی در گزارشی لیست 10 کشوری که بیشترین تورم را حوزه مواد غذایی دارند، منتشر کرد. ایران رتبه ششم را در این لیست دارد. کشورهای سورینام و لائوس تورم کمتری داشتند. تورم غذایی یعنی مردم این کشورها نسبت به سال گذشته خود هزینه بیشتری برای غذا می‌پردازند. به نقل از اعتماد آنلاین در گزارش  بانک جهانی آمده است، زیمباوه با 321 درصد، لبنان با 203 درصد، ونزوئلا با 158 درصد، ترکیه با  102 درصد، آژانتین با  92 درصد و در نهایت ایران با  84 درصد تورم روبرو بوده است. بعد از ایران، کشورهای سریلانکا با 74 درصدی، روآندا با 65 درصد، سورینام با 51 درصد و لائوس با 40 درصد قرار دارند.

این درحالی که  داده‌های فائو در خصوص شاخص قیمت واقعی بهای مواد غذایی در نوامبر 2022 نشان می‌دهد، در این مقطع گروهی از مواد غذایی با رشد قیمت و گروهی با کاهش قیمت مواجه بودند. به تعبیر دیگر قیمت جهانی غذا اثر چندانی بر تورم غذایی در کشور نداشته است. در این مقطع  طبق داده‌های این سازمان بین‌المللی  قیمت «گوشت»، «لبنیات»، «غلات» با افت و قیمت «روغن‌خام» و «شکر» با  رشد مواجه بود.

اول دی ماه بود که مرکز آمار ایران تورم نقطه‌ای در آذر ماه ۱۴۰۱ را عدد ۴۸.۵ درصد اعلام کرد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۸.۵ درصد بیشتر از آذر ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه باید می‌کردند.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز ۶۵.۳ درصد اعلام شد.  البته نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴۷.۹ درصد بود که نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته است. درضمن این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۱.۴ درصد بود که نسبت به ماه قبل.۰۹ واحد درصد کاهش داشته است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما