نخست‌وزیر و مقامات سابق لبنان در پرونده انفجار بیروت متهم شناخته شدند

اقتصاد 100- منابع قضایی و احضار دادگاه نشان می‌دهند که قاضی بررسی‌کننده انفجار سال 2020 بیروت، دادستان عمومی لبنان، نخست‌وزیر وقت و دیگر مقامات ارشد فعلی و سابق را در ارتباط با این انفجار ویرانگر متهم کرده است.

نخست‌وزیر و مقامات سابق لبنان در پرونده انفجار بیروت متهم شناخته شدند

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، روز دوشنبه قاضی طارق بیطار به طور غیرمنتظره‌ای تحقیقاتش را پس از آن که بیش از یک سال به دلیل مقاومت سیاسی و شکایات حقوقی ارائه شده توسط مقامات ارشد مختل شده بود، از سر گرفت.

انفجار 4 اوت 2020 ناشی از صدها تن نیترات آمونیوم بود که از زمان تخلیه در سال 2013 در شرایط بدی در بندر ذخیره شده بود. تاکنون هیچ مقام ارشدی در مورد این انفجار پاسخگو نبوده است.

بر اساس احضاریه دادگاه که روز سه شنبه توسط رویترز مشاهده شد، حسن دیاب نخست وزیر سابق، نهاد المشنوق وزیر کشور سابق، و غازی زعیتر وزیر سابق فواید عمومی به قتل با عمد احتمالی متهم شده‌اند.

منابع دادگاهی گفتند که بیطار همچنین دادستان کل غسان عویدات، سرلشکر عباس ابراهیم رئیس سازمان اطلاعات داخلی لبنان، جان قهوجی فرمانده سابق ارتش و دیگر مقامات امنیتی و قضایی فعلی و سابق را متهم کرد.

هنوز مشخص نیست که آنها به چه اتهامی متهم شده اند، اما یک منبع قضایی گفت که بیطار دریافته است که عویدات در رابطه با نیترات آمونیوم مسئولانه عمل نکرده است.

رویترز نتوانست فورا برای اظهار نظر با دیاب یا عویدات تماس بگیرد. هنگامی که رویترز روز دوشنبه با عباس ابراهیم تماس گرفت، او از اظهار نظر خودداری کرد.

همه کسانی که از پیش توسط بیطار متهم شده بودند، هرگونه تخلف را رد کرده‌اند.

نذار ساقیه از سازمان غیردولتی ناظر Legal Agenda گفت که مقامات ممکن است تلاش کنند صلاحیت بیطار را مورد مناقشه قرار دهند، در حالی که قوه قضاییه یا نیروهای امنیتی می‌توانند از انجام مراحل رویه‌ای برای رسیدگی به اتهامات خودداری کنند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما