بحران حاکمیت آمریکا؛ عواقب اقتصادی تعطیلی احتمالی دولت چیست؟

اقتصاد100- جنگ‌های حزبی در کنگره آمریکا بر سر سقف بدهی دولت ممکن است به تعطیلی دولت منجر شود. در این مطلب توضیح می‌دهیم که سقف بدهی دولت چیست و چگونه باعث نکول و تعطیلی دولت می‌شود. همچنین عواقب اقتصادی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بحران حاکمیت آمریکا؛ عواقب اقتصادی تعطیلی احتمالی دولت چیست؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، ناهنجاری‌های حزبی در کنگره ایالات متحده باعث شده است که تعطیلی دولت در دهه گذشته یک روال در حاکمیت به نظر برسد، اما بن بست کنونی در واشنگتن بر سر افزایش سقف بدهی فدرال 31.4 تریلیون دلاری به طور قابل توجهی خطرناک‌تر است.

تعطیلی دولت چیست؟

کنگره موظف است برای هر سال مالی که از اول اکتبر آغاز می‌شود، قوانین مربوط به هزینه‌ها را به تفصیل تصویب کند، یا برخی قوانین را تمدید نماید تا دولت بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

اگر این لوایح تصویب نشود، نهادهایی مانند وزارت دفاع و سازمان مالیات پول مورد نیاز خود را برای فعالیت دریافت نمی‌کنند و باید کار خود را تعطیل کنند یا کاهش دهند.

این در 10 سال گذشته سه بار اتفاق افتاده است. جنگ بر سر هزینه های مراقبت‌های بهداشتی منجر به تعطیلی 16 روزه در اکتبر 2013 شد، در حالی که اختلافات بر سر مهاجرت منجر به تعطیلی سه روزه در ژانویه 2018 و تعطیلی 35 روزه بین دسامبر 2018 تا ژانویه 2019 شده بود.

بر اساس گزارش دفتر بودجه کنگره، تعطیلی 2018-2019 فعالیت اقتصادی را حدود 11 میلیارد دلار کاهش داد، اما بسیاری از این رشد از دست رفته با از سرگیری فعالیت های دولت جبران شد. دفتر بودجه کنگره دریافت که در مجموع، این تعطیلی حدود 3 میلیارد دلار، معادل 0.02 درصد تولید ناخالص داخلی، به اقتصاد زیان رساند.

سقف بدهی چیست؟

کنگره کارکرد مالی مهم دیگری نیز دارد: اطمینان از اینکه دولت می‌تواند صورتحساب‌هایش را بپردازد، از جمله هزینه‌هایی که قانون‌گذاران قبلا با آن موافقت کرده‌اند.

بر خلاف بسیاری از کشورها، ایالات متحده محدودیت سختی را برای مقدار پولی که می‌تواند قرض کند تعیین می‌کند. در نتیجه، کنگره باید به طور دوره‌ای این سقف را افزایش دهد، زیرا دولت معمولا بیشتر پولی که هر سال جمع‌آوری می‌کند را خرج می‌کند و به بدهی ملی می‌افزاید.

گاهی کنگره سقف بدهی را بی سر و صدا افزایش می دهد، مانند آگوست 2019، در دوران دولت دونالد ترامپ، و گاهی اوقات از موقعیت استفاده می‌کند تا قبل از افزایش سقف در آخرین لحظه ممکن، در بحثی پر سر و صدا در مورد سیاست های مالی شرکت کند، مانند سال 2011.

امسال ممکن است شاهد تکرار سال 2011 باشیم، زیرا جمهوری‌خواهانی که مجلس نمایندگان را کنترل می‌کنند می‌گویند که سقف بدهی را افزایش نخواهند داد مگر اینکه جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، با محدود کردن هزینه ها موافقت کند. کاخ سفید گفته است که سقف استقراض باید بدون قید و شرط افزایش یابد.

اگر سقف بدهی‌ها بالا نرود چه اتفاقی می افتد؟

جنت یلن، وزیر خزانه داری، در 19 ژانویه گفت که ایالات متحده به سقف استقراض فعلی 31.4 تریلیون دلاری خود رسیده است، اما می تواند تا ژوئن با جابجایی پول بین حساب های مختلف، به پرداخت صورت حساب های خود ادامه دهد.

در آن مرحله، وقتی اقدامات به اصطلاح فوق العاده تمام شود، خزانه داری پول کافی از دریافت های مالیاتی برای پوشش پرداخت اوراق قرضه، حقوق کارگران، هزینه‌های تامین اجتماعی و سایر صورت حساب ها را نخواهد داشت.

چگونه این امر بر اقتصاد تاثیر می گذارد؟

برخلاف تعطیلی دولت، کارشناسان می‌گویند اگر دولت ایالات متحده قادر به پرداخت صورت حساب های خود نباشد، فاجعه بار خواهد بود.

برخی از جمهوری‌خواهان پیشنهاد کرده‌اند که خزانه‌داری می‌تواند برخی از تعهدات، مانند حقوق پنتاگون و پرداخت بدهی‌ها را پوشش دهد و برخی دیگر را به تعویق بیندازد، اما یلن گفته است که این امکان پذیر نیست.

عدم پرداخت بدهی احتمالا موجی از شوک را در بازارهای مالی جهانی ایجاد خواهد کرد، زیرا سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به توانایی خزانه‌داری در پرداخت اوراق قرضه خود از دست خواهند داد، اوراقی که جزو امن ترین سرمایه‌گذاری‌ها محسوب می‌شوند و به عنوان مصالح ساختمانی برای سیستم مالی جهان عمل می‌کنند.

خزانه داری در سال 1979 به دلیل مشکلات رایانه‌ای قادر به پرداخت به موقع به برخی از سرمایه‌گذاران کوچک نبود، اما تحلیلگران می گویند که این امر تاثیر گسترده‌تری بر بازارهای مالی نداشت.

نبرد بودجه در سال 2011 که واشنگتن را به آستانه نکول رساند، باعث فروش گسترده سهام و برای اولین بار کاهش رتبه اعتباری ایالات متحده شد. سایر شاخص‌های اقتصادی مانند اعتماد مصرف‌کننده و خوش‌بینی کسب‌وکارهای کوچک نیز در آن دوره کاهش یافتند.

اگر 69 میلیون نفری که در تامین اجتماعی ثبت نام کرده‌اند مزایای ماهانه بازنشستگی و ازکارافتادگی خود را دریافت نکنند، یا بیمارستان ها و پزشکان برای درمان بیماران از طریق برنامه های دولتی دستمزد خود را دریافت نکنند، اقتصاد ایالات متحده ممکن است با یک انقباض شدید روبرو شود.

علایم نگرانی در حال حاضر در بازارهای مالی نمایان شده است، در حالی که سرمایه‌گذاران خواستار سوددهی بالاتر برخی از اوراق خزانه‌داری هستند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز