یک رئیس‌جمهور دیگر، یک رسوایی دیگر؛

جزئیات رسوایی کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده در گاراژ جو بایدن

اقتصاد100- نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده در گاراژ خانه هرگز خوب نیست، به خصوص زمانی که قبلا رقیب خود را به دلیل انجام کاری مشابه مورد سرزنش قرار داده باشید. تلاش برای اطمینان دادن به اذهان عمومی آمریکا در مورد این رسوایی، همانطور که جو بایدن در 12 ژانویه به دنبال انجام آن بود، با بیان اینکه «خودروی شرورلت کوروت من در همان گاراژ قفل شده بود، بنابراین اینطور نیست که اسناد در خیابان باشند»، مطمئنا یگ گل به خودی محسوب می‌شود.

جزئیات رسوایی کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده در گاراژ جو بایدن

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اکونومیست، روز دوشنبه اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه در دوم نوامبر، یک هفته قبل از انتخابات میان دوره ای آمریکا، چندین سند حساس توسط وکلای شخصی آقای بایدن هنگام پاکسازی دفتر سابق وی در «مرکز پن بایدن»، یک اتاق فکر در واشنگتن، پیدا شد. سه روز بعد، ریچارد ساوبر، وکیل کاخ سفید، کشف دومین دسته «کوچک» اسناد را اعلام کرد، این بار در یک فضای ذخیره سازی در گاراژ و یک اتاق مجاور در خانه خانوادگی بایدن در ویلمینگتون، ایالت دلاور.

برای دموکرات‌ها که اصرار دارند دونالد ترامپ به دلیل سو استفاده از اسناد طبقه‌بندی شده در استراحتگاهش در مارالاگو با پیگرد کیفری روبرو شود، این خبر وحشتناکی است. برای جمهوری خواهان، این یک هدیه غیرمنتظره است (هدیه ای که به ویژه آقای ترامپ از آن برخوردار شده است). ترامپ در پلتفرم شبکه اجتماعی Truth پرسید: «چه زمانی اف‌بی‌آی به خانه‌های جو بایدن، شاید حتی به کاخ سفید حمله خواهد کرد؟» سایر جمهوری خواهان نیز برانگیخته شده و از وزارت دادگستری خواسته اند که با بایدن با همان سختگیری رفتار کند که با آقای ترامپ رفتار کرد: در ماه نوامبر، دادستان کل، مریک گارلند، یک بازرس ویژه را برای نظارت بر تحقیقات مربوط به رئیس جمهور سابق منصوب کرده بود.

روز پنجشنبه آقای گارلند یک بازرس ویژه به نام رابرت هور را برای بررسی پرونده آقای بایدن منصوب کرد و به او اجازه داد هر گونه جرایم فدرال ناشی از تحقیقات را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. آقای هور وکیلی است که در سال 2017 توسط آقای ترامپ به عنوان دادستان ایالات متحده در مریلند معرفی شد و تا زمان استعفای خود در سال 2021 در این سمت خدمت می‌کرد. او قول داده است که «واقعیت ها را به سرعت و به طور کامل بدون ترس یا جانب‌داری دنبال کند.»

واضح است که هم آقای ترامپ و هم بایدن ولنگار بوده اند. اسناد طبقه بندی باید در مکان های امن ذخیره شوند، نه گاراژها یا باشگاه‌ها. همچنین تمام سوابق کاخ سفید باید پس از پایان دوره ریاست جمهوری مستقیما به آرشیو ملی منتقل شوند. به گفته کاخ سفید، اگرچه محتوای اسناد یافت شده در محل آقای بایدن هنوز مشخص نیست (و وکلای او ادعا می کنند که پیش از تحویل آنها نگاهی به آنها نکرده اند)، به گفته کاخ سفید، چندین مورد آنها طبقه بندی شده بودند، همانطور که بسیاری از آنها در مارالاگو (ملک متعلق به ترامپ) اینگونه بودند.

چنین شباهت هایی به این معنی است که برتری‌های اخلاقی دوران آقای بایدن (در مقایسه با ترامپ) از بین رفته است. اگرچه ممکن است این دو مورد از نظر قصد و نوع و تعداد اسناد درگیر متفاوت باشند، به نظر می رسد که نبرد روابط عمومی از پیش توسط تیم بایدن شکست خورده است. پیگرد قانونی آقای ترامپ به دلیل رسوایی کشف اسناد، که دموکرات ها برای آن به شدت تلاش کرده بودند، حتی کمتر محتمل می شود.

متحدان آقای بایدن تلاش کرده اند تاکید کنند که این دو مورد اساسا متفاوت هستند. آنها ادعا می کنند که برای آقای بایدن این یک اشتباه صادقانه بوده است، در حالی که داستان ترامپ یک مورد پر از ابهام و مانع تراشی های عمدی است. تیم آقای بایدن ادعا می کند که اولین دسته از اسناد را به محض کشف آنها تحویل داده است و اسناد مکان دوم به عنوان بخشی از جست و جوی اموال آقای بایدن که نه با حکم اف بی آی بلکه داوطلبانه توسط خود آقای بایدن انجام شده بود، پیدا شد.

با این حال، چندین سوال نگران‌کننده برای آقای بایدن باقی مانده است. اسناد دوران ریاست جمهوری باراک اوباما چگونه به این مکان ها رسید؟ چرا آنها (هنوز) آنجا بودند؟ آنها حاوی چه اطلاعاتی بودند؟ و با توجه به اینکه اولین دسته در نوامبر و بسیاری در 20 دسامبر پیدا شدند، چرا این همه طول کشید تا همه اینها به طور عمومی فاش شود؟ یک چیز مسلم است: جمهوری خواهان تازه به قدرت رسیده در کنگره تمام تلاش خود را برای یافتن پاسخ معطوف خواهند کرد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما