بحران انرژی و شانس حیرت‌انگیز اروپا در زمستان آسان

اقتصاد100- بازدیدکنندگان ورشو (پایتخت لهستان) در این زمان از سال انتظار تجربه دمای نزدیک به 20 درجه سانتیگراد ندارند. بیلبائو (شهری در شمال اسپانیا) در ژانویه معمولا یخبندان است، نه دارای هوای معتدل. زمستان امسال عجیب است. رکوردهای دما در سراسر اروپا شکسته می‌شود و قیمت انرژی در حال کاهش است: قیمت گاز طبیعی در هاب اصلی قاره سبز به سطوح پیش از حمله روسیه به اوکراین رسیده است.

بحران انرژی و شانس حیرت‌انگیز اروپا در زمستان آسان

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اکونومیست، پاییز گرم اروپا فصل استفاده از وسایل گرمایشی را به تعویق انداخت و امکان پر کردن تاسیسات ذخیره سازی گاز طبیعی را فراهم کرد. این گرمای کنونی ذخایر را قادر می سازد تا دوباره پر شوند که یک اقدام شگفت انگیز در میانه زمستان است. در مجموع، اروپا امسال تنها به اندازه نیمی از گاز مصرفی در دو زمستان گذشته را از تاسیسات ذخیره‌سازی مکیده است. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از پایان ملایمت زمستان است.

هوای خوب تنها دلیل شادمانی اروپا نیست. با شروع کار پایانه های جدید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، عرضه گاز در حال افزایش است. پاییز مرطوب و زمستان بادخیز به حرکت ژنراتورهای آبی و بادی کمک کرده است. نیروگاه های هسته‌ای فرانسه که برای تعمیر و نگهداری خاموش شده اند، به آرامی به شبکه باز می گردند. لاین هرث از مدرسه هرتی در برلین خاطرنشان می کند: «عوامل فشار که باعث بحران انرژی در سال 2022 شد، همه در یک زمان آرام می شوند. قیمت برق در اروپا به سطحی که آخرین بار قبل از تابستان مشاهده شده بود کاهش یافته است.»

این وضعیت مطلوب رونق اقتصادی را برای قاره سبز فراهم می‌کند. شاخص های مربوط به احساسات برای دو ماه متوالی افزایش یافته است. تولید صنعتی آلمان همزمان با مبارزه علیه پیش‌بینی‌های نامطلوب، همچنان پابرجاست. نرخ بیکاری در سرتاسر اروپا در پایین ترین حد خود باقی مانده است و شرکت ها قصد دارند به جای کاهش نیروی کار، تعداد بیشتری استخدام کنند. پیش بینی کنندگان در حال افزایش چشم‌انداز رشد هستند. بانک گلدمن ساکس، دیگر پیش‌بینی نمی‌کند که منطقه یورو در سال 2023 وارد رکود شود.

با این حال هنوز برای اعلام پایان بحران انرژی خیلی زود است. برای شروع باید گفت که قیمت ها بسیار بالاتر از حد معمول باقی می مانند. قیمت متوسط برق تقریبا دو برابر قیمت آن در اواسط سال 2021 است. گاز که امروز حدود 75 یورو (81 دلار) در هر مگاوات ساعت قیمت دارد، قبل از کووید19 به قیمت 10 یورو فروخته می‌شد. افت بیشتر قیمت بعید است. تقاضای گاز برای صنایع احتمالا افزایش خواهد یافت و نیروگاه های گازسوز ممکن است جایگزین نیروگاه های زغال سنگ شوند.

با وجود پر بودن تاسیسات ذخیره سازی، اروپا هنوز از مقدار مورد نیاز پیش‌بینی‌شده توسط آژانس بین المللی انرژی برای زمستان بد سال آینده فاصله دارد. تقاضای آسیا برای گاز در حال افزایش است و با بازگشت اقتصاد چین به حالت عادی باز هم بیشتر خواهد شد. همانطور که موسسه مشاوره تایمرا انرژی خاطرنشان می‌کند، بازار گاز همچنان در لبه ظرفیت عرضه کار می‌کند، به این معنی که تغییرات شدید قیمت همچنان امکان پذیر است.

اروپا باید قدردان شانس خود باشد. رهبران اروپایی می‌توانند از این فرصت برای تجدید نظر در مورد طرح های حمایتی بی شماری که در تابستان معرفی کردند استفاده کنند، که بسیاری از آنها پرهزینه، ناکارآمد و بی هدف هستند. عاقلانه خواهند بود که آنها هزینه را روی اقشار آسیب پذیر متمرکز کنند و آن را به سرمایه‌گذاری‌های پاک گره بزنند. به هر حال، هوای عجیب و غریب و گرم است که به اروپا این مهلت کنونی را داده است و با محو شدن بحران انرژی، مبارزه با تغییرات آب و هوایی شدیدتر خواهد شد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما