جوجه را آخر زمستان می‌شمارند؛

غرور زودهنگام مقامات اروپا درباره بحران انرژی در زمستان

اقتصاد100- اورسلا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در روز 12 دسامبر با اطمینان خاطر گفت که اروپا در این زمستان امن است و باج‌خواهی روسیه جواب نداده است. این اعتماد به نفس پس از سپری کردن موفقیت‌آمیز اولین دوره سرمای شدید در اروپا به وجود آمد، اما شاید معلوم شود که بسیار زودهنگام بوده است.

غرور زودهنگام مقامات اروپا درباره بحران انرژی در زمستان

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اکونومیست، اروپا از پاییز نسبتا گرمی برخوردار بود و اکتبر و نوامبر بسیار مطبوع تر از حد معمول بود. اما سرمای قطب شمال در ابتدای دسامبر وارد این قاره شد، دمای هوا در برلین، لندن و پاریس به زیر صفر رسید و نگرانی‌هایی را در مورد لطمه به منابع گاز و تضعیف شبکه‌های برق ایجاد کرد. در فرانسه، هر درجه سانتیگراد کاهش دما به 2.4 گیگاوات ظرفیت تولید اضافی نیاز دارد که معادل یک نیروگاه هسته ای متوسط است.

تا کنون اروپا در مقابل این آزمون ایستادگی کرده است. مصرف کنندگان تمایل به کاهش مصرف نشان داده اند. به گفته اندیشکده بروگل، صنعت آلمان، مشاغل کوچک و خانوارها مصرف گاز را در ماه نوامبر در مقایسه با میانگین ماهانه سه ساله یک‌چهارم کاهش داده‌اند. گاز از ذخایر خارج شده است، اما در سطوحی که در محدوده تاریخی هستند. گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) با حجم بی سابقه ای به بنادر اروپا سرازیر شده است. قیمت‌های آتی گاز برای اوایل سال 2023 افزایش یافت، زیرا معامله‌گران وضعیت آب و هوا را بررسی می‌کردند، اما این افزایش چندان شدید نبود.

برنامه های حمایتی در سراسر قاره اروپا اجرا شده اند. فرانسه از همسایگانش خواسته است تا برق زیادی تامین کنند. اپراتور شبکه بریتانیا به دو نیروگاه ذخایر ذغال سنگ دستور داد تا برای تولید آماده شوند، اما بعدا تصمیم گرفت که به آنها نیازی نباشد. یکی از چهار اپراتور شبکه آلمان، Transnetbw، از طریق اپلیکیشن خود از مصرف کنندگان خواست تا به کاهش نیاز به سوخت های آلاینده کمک کنند.

با این حال، به نظر می رسد که این تمایل به کاهش در حال محو شدن است. رگولاتور گاز آلمان تخمین می زند که مصرف گاز در هفته گذشته، تنها 17 درصد کاهش یافته است. اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است مشکل ساز شود. آندریاس شرودر از شرکت مشاوره انرژی ICIS گفت:«امنیت گاز در ماه دسامبر که مخازن پر است، در خطر نیست. در عوض دوره بحرانی یک دوره سرد در پایان ماه مارس است.» مخازن نیمه خالی گاز را بسیار کندتر از مخازن پر آزاد می کنند.

اروپا علیرغم گذراندن اولین دوره سرد زمستانی خود، همچنان تحت الشعاع آب و هوا قرار دارد. آژانس بین المللی انرژی تخمین می زند که پاییز معتدل منجر به صرفه‌جویی حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز شد. بازیابی تولید انرژی آبی از پایین ترین سطح سال گذشته که ناشی از خشکسالی بود، می تواند 8 میلیارد مترمکعب دیگر را نجات دهد. اما زمستان سردتر مخازن ذخیره‌سازی گاز را بیشتر خالی می‌کند و خطر جیره‌بندی در پایان فصل را به همراه خواهد داشت، به‌ویژه اگر چین تقاضای گاز طبیعی مایع بیشتری داشته باشد.

بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند قیمت گاز در طول سال آینده بالای 120 یورو (128 دلار) در هر مگاوات ساعت باقی بماند. گروهی از کشورها به رهبری فرانسه اکنون به دنبال محدود کردن قیمت هستند. این امر به شدت نتیجه معکوس خواهد داشت و تقاضا را افزایش می دهد و عرضه های بلندمدت را به خطر می اندازد. اروپا اولین دوره سرمای زمستان را پشت سر گذاشته است، با این حال برای سیاستمداران این قاره بی‌معنی است که در این مرحله اولیه از خود راضی باشند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما