صنعت کشاورزی با رشد فناوری‌ها چگونه خواهد بود؟

اقتصاد100- نشست «فناوری کشاورزی و آینده غذایی» توسط دیوان محمد بن زاید در محل کاخ البطین ابوظبی برگزار شد. در این رویداد استوارت اودا، کارآفرین و کارشناس‌کشاورزی نوین تاثیر قابل توجه کشاورزی بر زندگی انسان‌ها در 12 هزار سال گذشته را مورد بررسی قرار داد و گفت در بخش فناوری کشاورزی جهانی 20 تریلیون دلار هزینه شده است.

صنعت کشاورزی با رشد فناوری‌ها چگونه خواهد بود؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از معاونت دیپلماسی سیاسی وزارت امور خارجه، استوارت اودا در ابتدا درباره امنیت غذایی گفت: «به لطف پیشرفت‌های بزرگ بشریت، اکنون امکان کشاورزی حتی بدون زمین‌های قابل کشت، آب و هوای مناسب یا منابع فراوان دیگر وجود دارد، و فناوری کشاورزی به ما این امکان را می دهد که تا سال 2050، تعداد 10 میلیارد نفر را به طور پایدار تغذیه کنیم.»

وی خاطرنشان کرد که هر فناوری فرصت منحصر به فردی برای کمک به امنیت غذایی از طریق ایجاد امکان تولید مواد غذایی محلی دارد و این بخش می‌تواند تاثیر عمیقی بر همه چیز از حفاظت و تنوع زیستی گرفته تا اکتشاف در فضا و حتی سلامت انسان داشته باشد.

وی توضیح داد که کشف کشاورزی در هلال حاصلخیز در 12 هزار سال پیش یک نقطه عطف واقعی در تاریخ بشریت بود، زمانی که مکان‌های اسکان دائمی‌ به لطف کشاورزی شکوفا شدند که اجداد ما را قادر ساخت تا برای آینده برنامه ریزی کنند و به شکوفایی اقتصادی دست یابند و خیلی زود توسعه جوامع از صد نفر تا بیش از یک میلیون نفر رشد کرد.

استوارت اودا خاطرنشان کرد که برخی از بزرگترین مراکز شهرها از نظر اشتغال بیش از 30 میلیون نفر جمعیت دارند و تقریبا همه افراد یک جامعه مستقیما با دسترسی به غذا در ارتباط هستند، که منابع عظیم نیروی کار را آزاد کرده است. این جوامع پیچیده در مقیاس وسیع، منجر به ظهور حرفه‌های جدید و تخصصی می‌شود و افراد را قادر می‌سازد تا زمان بیشتری را به فعالیت‌های خلاقانه، نوآورانه، دانشگاهی و کارآفرینی اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: «کشاورزی یک صنعت بزرگ جهانی است که همه چیز از ژنتیک و تولید گرفته تا لجستیک و تجارت خرده فروشی را در بر می‌گیرد.» وی اشاره که همه گیری کووید-19 ضعف های بسیاری را در زنجیره تامین محصولات کشاورزی جهانی آشکار کرد. وی افزود: «پنج تولیدکننده بزرگ کشاورزی، دارای 43 درصد از کل جمعیت جهان، 78 درصد از کل زمین‌های قابل کشت روی زمین و مالک 32 درصد از کل ارزش منابع طبیعی روی کره زمین هستند.»

استیورات اودا اضافه کرد: «امروزه تکنولوژی کشاورزی یک بخش تولید جهانی کاملا خودکار به شمار می رود  که ارزش آن بیش از 20 تریلیون دلار است و بخش‌های زیادی از ژنتیک و تولید گرفته تا لجستیک وخرده‌فروشی را در بر می‌گیرد.»

همچنین تولیدات کشاورزی حدود 26 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهد. با افزایش مداوم جمعیت جهان، کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در سه تا چهار دهه آینده نسبت به مجموع 12 هزار سال گذشته، نیاز به رشد صنعت مواد غذایی داریم. بنابراین ضروری است که بخش فناوری کشاورزی راه‌های پایدارتر و مقاوم‌تر در برابر تغییرات آب وهوایی را برای تولید و فرآوری مواد غذایی و بهبود زنجیره‌های تامین ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: «پیش بینی می‌شود در سال 2050 جمعیت جهان به 10 میلیارد نفر برسد و برای تغذیه این جمعیت عظیم باید تولیدات کشاورزی خود را بیش از پیش از حد افزایش دهیم.» 

استوارت اودا در پایان اظهار داشت که صنعت کشاورزی یک نقطه عطف واقعی برای موج بعدی فناوری و رشد است و سرمایه گذاران شرکتی با سابقه در حوزه فناوری باید به کشاورزی توجه بیشتری کنند. این امر منجر به افزایش عظیم استارت آپ هایی شده است که بر روی چالش ها کار می‌کنند. در سطح جهانی، بیش از 1700 استارت‌آپ با موفقیت سرمایه جذب کرده اند، و اگرچه اکثر این شرکت ها در حال حاضر در آمریکا و اروپا مستقر هستند، اما شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. همچنین در سراسر آسیا و خاورمیانه به سرعت در حال افزایش هستند.

بهبود همه چیز از بهره‌وری و کارایی گرفته تا پایداری و ظرفیت مقرون به صرفه بودن با وجود چالش های فراوانی که صنعت کشاورزی با آن مواجه است، حاکی از آن است که آینده مواد غذایی هرگز تا این حد امیدوارکننده نبوده است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان ساخت به دلیل رکود شدید و نبود تقاضا از ابتدای سال واحدهای تولیدی و توزیعی دچار…

اخبار سلامت

سینما در سینما