اقتصاد 100 گزارش می‌دهد؛

حذف بیشتر اقلام خوراکی از سبد معیشت خانوارها / مواد غذایی گران تر می شود؟

اقتصاد 100-یک کارشناس اقتصادی از خطر حذف بیشتر اقلام خوراکی از سبد خانوارها به دنبال افزایش نرخ تورم ناشی از سیاست های ضد اقتصادی دولت خبرداد.

حذف بیشتر اقلام خوراکی از سبد معیشت خانوارها / مواد غذایی گران تر می شود؟

 به گزارش خبرنگار گروه کسب وکار اقتصاد 100؛ با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، قیمت مواد غذایی هر روزگران تر می شود و دولت سیاستی برای توقف این روند اجرا نکرده این در حالی است که اصلاح نظام یارانه‌ای با کالاهایی آغاز شد که به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی قوت روزانه به شمار می‌رود، یعنی این کالاها نقش بسزایی در تامین حداقلی نیازهایی دارند که بخش بزرگی از سفره مردم  وابسته به آن است.

بررسی ها نشان می دهد، تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در شهریور ماه برای یازده استان کشور بالاتر از ۸۰ درصد بوده است و خانوار ایرانی در شهریور ماه امسال برای تهیه یک سبد مشخص از کالا و خدمات نسبت به شهریور سال گذشته نزدیک به یک و نیم برابر بیشتر هزینه کرده است.

گرانی مواد خوراکی متاثر از فضای داخلی و خارجی است به طوری که قیمت مواد غذایی از ابتدای سال تاکنون چنان در حال افزایش است که در بیشتر موارد حذف هر یک از محصولات و خوراکی‌ها از سبد خانوار‌ها اجباری شده است.

هرچند تأمین اقلام سفره مردم، یک نیاز اولیه است؛ اما امروز این نیاز به دغدغه برای مردم تبدیل شده است. گرانی و افزایش قیمت روزانه زندگی را برای مردم سخت کرده و توان خرید و امرار معاش خانوارها را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.

این در حالی است که قیمت مواد خوراکی هر ماه نسبت به ماه قبل‌تر گران می‌شود. شاید از ابتدای سال تا کنون در برخی ماه‌ها شیب افزایش نرخ تورم کمی کاهشی شده است؛ اما وضعیت قیمت مواد غذایی همچنان بحرانی است.

برخی کارشناسان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را عامل جهش قیمت مواد خوراکی در سال جاری می دانند هرچند طبق وعده دولت باید گرانی کالای اساسی با توزیع کالابرگ و یارانه معیشتی جبران می شد که این موضوع هم مانند سایر تعهدات همچنان فراموش شده است.

سیاست های ضد اقتصادی در تأمین مایحتاج مردم

در همین رابطه کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد 100 گفت: موضوع گرانی کالا شاید در همه جوامع باشد و این بحث قابل کنترل است؛ اما نوسانات نرخ تورم به دلیل سیاست‌های ضد اقتصادی آسیب جدی به اقتصاد وارد می کند.

ندری گفت: امروز مشکل اصلی کشور به ویژه در بحث تأمین کالاهای اساسی و قیمت محصولات مورد نیاز سفره های مردم به عدم کنترل به موقع نرخ تورم باز می گردد و با سیاست های اجرایی دولت این معضل هر روز در اقتصاد کشور گسترده تر می شود.

وی گفت: دولت سیزدهم با حذف یکباره ارز ترجیحی پیامدهای منفی  را در اقتصاد بر جای گذاشت که کمترین آثار آن جهش یکباره قیمت کالاهای اساسی است و افزایش قیمت چند قلم کالاهای اساسی شاید تأثیر گذار باشد؛ اما بیشترین آسیب رسانی به سفره های مردم تغییر روزانه و استمرار آن در مدت زمان کوتاه است و این موضوع با گرانی سالانه کالا متفاوت است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی اجتناب‌ناپذیر بود، گفت: روش اجرای چنین سیاستی آن هم در زمانی که کشور درگیر تورم و رکود اقتصادی بود بسیار خطرناک و غیر قابل جبران است.

وی ادامه داد:  تورم ایجاد شده در اقتصاد، بیشتر بازار مواد غذایی و سفره مردم را هدف گرفته که به موجب آن سایر بازارهای موازی را نیز تحت تأثیر قرار داده، هرچند در بیشتر بازارها هم تورم وجود دارد و هم گرانی.  

به گفته ندری؛ بر خلاف تصور دلیل اصلی تعجیل دولت در حذف ارز ترجیحی کسری بودجه نبود؛ چراکه وضعیت دولت در فروش نفت طبق اظهارات مردان دولت نسبت به سال قبل بهتر است و نفت را بیشتر و با قیمت بالاتری می‌فروشد؛ قطعاً عدم هماهنگی بین سیاست گذاران و بی توجهی به تبعات این اقدام دلیل اجرای شتاب زده حذف ارز ترجیحی بوده است.    

 به اعتقاد این کارشناس مسائل اقتصادی؛ زمانی که قدرت خرید مردم به واسطه فاصله درآمدها و نرخ تورم بشدت کاهش یافته، اقدامات عجولانه و غیرکارشناسی تبعات زیادی از جمله اُفت مصرف کالای اساسی و مورد نیاز خانوارها را به همراه خواهد داشت. موضوعی که این روزها به چشم می خورد و در ادامه شاهد افزایش خروج اقلام بیشتری از سبد معیشت مردم خواهیم بود.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما