پس از ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه‌ها

ورود کارکنان زن به سازمان‌های غیردولتی افغانستان ممنوع شد

اقتصاد100- بر اساس نامه وزارت اقتصاد افغانستان، در تازه ترین سرکوب آزادی زنان، طالبان روز شنبه به همه سازمان های غیردولتی داخلی و خارجی دستور داد تا از آمدن کارمندان زن به محل کار خودداری کنند.

ورود کارکنان زن به سازمان‌های غیردولتی افغانستان ممنوع شد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، در این نامه که صحت آن توسط عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد تایید شد، آمده است که کارمندان زن تا اطلاع ثانوی اجازه کار ندارند زیرا برخی از آنها به تفسیر دولت از پوشش اسلامی برای زنان پایبند نبوده اند.

این امر چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت تحت کنترل طالبان به دانشگاه‌ها دستور داد تا از ورود زنان جلوگیری کنند، که محکومیت شدید جهانی را برانگیخت و باعث برخی اعتراض‌ها و انتقادهای شدید در داخل افغانستان شد.

کاردار نروژ، که کمک های مالی به افغانستان را تامین می کند و میزبان گفتگوهای طالبان و اعضای جامعه مدنی در ماه ژانویه بود، این اقدام را محکوم کرد.

پل کلومن بکن در توییتی نوشت: «ممنوعیت کارمندان زن در سازمان های غیردولتی باید فورا لغو شود. این اقدام علاوه بر اینکه ضربه‌ای به حقوق زنان است، بحران انسانی را تشدید می‌کند و آسیب‌پذیرترین افغان‌ها را متضرر خواهد کرد.»

هنوز مشخص نیست که این دستور چگونه بر آژانس های سازمان ملل متحد که در بحبوحه بحران انسانی این کشور در ارائه خدمات در افغانستان حضور گسترده ای دارند، تاثیر می گذارد.

حبیب در پاسخ به این سوال که آیا این قوانین شامل آژانس‌های سازمان ملل می‌شود یا خیر، گفت که این نامه شامل سازمان‌های زیر مجموعه سازمان‌های بشردوستانه افغانستان به نام ACBAR می‌شود. این نهاد شامل سازمان ملل نمی شود، اما شامل بیش از 180 سازمان غیردولتی محلی و بین المللی است.

با این حال، سازمان ملل اغلب با سازمان های غیردولتی ثبت شده در افغانستان قرارداد می بندد تا امور بشردوستانه خود را انجام دهند.

مددکاران می گویند که وجود کارکنان زن برای حصول اطمینان از دسترسی زنان به کمک‌ها ضروری هستند.

اقتصاد افغانستان که در حال حاضر در حال مبارزه است، از زمانی که طالبان در سال 2021 قدرت را به دست گرفتند، با تحریم ها و کاهش کمک های بین‌المللی مواجه شده است.

این کمک های بشردوستانه با هدف رفع نیازهای فوری، راه نجات میلیون ها نفر را فراهم کرده بود. به گفته کمیته بین المللی نجات، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به کمک های بشردوستانه وابسته هستند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما