پیش‌بینی جهان در سال 2023 توسط اکونومیست؛

تراژدی فراموش‌شده؛ تشدید فلاکت افغان‌ها در سال 2023

اقتصاد100- افغانستان یک تراژدی فراموش شده است و اینگونه نیز خواهد بود. زیرا رهبران غربی درگیر جنگ در اوکراین و چشم انداز رکود اقتصادی هستند. بدون هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه غرب ممکن است حاکمیت طالبان را به رسمیت بشناسد، یا اینکه کمک های خارجی که 75 درصد بودجه دولتی افغانستان را پوشش می‌داد بازخواهد گشت، دلیلی وجود ندارد که طالبان روش حکمرانی خود را تغییر دهد.

تراژدی فراموش‌شده؛ تشدید فلاکت افغان‌ها در سال 2023

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اکونومیست، از زمانی که نیروهای آمریکایی کابل را در آگوست 2021 ترک کردند و طالبان قدرت را به دست گرفتند، اقتصاد افغانستان در آشفتگی فرو رفته است. ترکیبی از تحریم ها و محدود کردن کمک های بین المللی باعث بحران نقدینگی در افغانستان شده است. مردم نمی توانند پس انداز خود را از بانک ها خارج کنند. بسیاری از مشاغل تعطیل شده‌ یا کارگران را اخراج کرده اند.

تقریبا کل جمعیت در فقر زندگی می کنند و زندگی آنها حتی سخت تر خواهد شد. افزایش شدید قیمت جهانی مواد غذایی تاثیر خود را می گذارد و زمزمه هایی در مورد فصل برداشت ضعیف نیز به گوش می رسد. زنان بدترین وضعیت را دارند. در یک سال گذشته، طالبان از بازگشت دختران به مدارس متوسطه خودداری کرده، کار زنان را دشوار کرده و حتی قوانین جدیدی را وضع کرده است که آنها را از سفر کردن بدون همراهی مرد باز می دارد. عده کمی از زنان شجاع در اعتراض به خیابان ها آمده، اما به جایی نرسیده اند.

در این مدت تنها دلگرمی برای بسیاری از افغان ها این بود که اسلحه ها کمی ساکت شدند. اندیشکده گروه بحران تخمین می زند که در 10 ماه منتهی به جولای 2022، تعداد حوادث خشونت آمیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 87 درصد کاهش یافته است. در حالی که مردم در شهرهای بزرگ با افزایش سریع فقر دست و پنجه نرم می کنند، این آرامش تازه در مناطق روستایی به مردم این امکان را می دهد که بدون ترس از حمله، خانه های خود را بازسازی کنند و محصولات خود را بکارند.

اما در سال 2023 حتی این آرامش نیز ممکن است تهدید شود. با غرق شدن میلیون ها نفر در فقر، تحلیلگران نگران ناآرامی های مدنی هستند. شورش های محلی ادامه دارد. یکی از گروه‌های وابسته به داعش و گروه های شورشی در شمال افغانستان که مخالف طالبان هستند، حملات خود را افزایش داده و ده ها غیرنظامی را در مدارس و مساجد کشته اند. با تلاش طالبان برای تبدیل شدن از شورشیان به حاکمان، زندگی برای افغان‌ها حتی سخت تر خواهد شد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما