با مردی که سرنوشت صنایع آلمان را تعیین می‌کند آشنا شوید

اقتصاد100- زمانی که کلاوس مولر کار را به عنوان رئیس آژانس شبکه فدرال (رگولاتور بازارهای برق، گاز طبیعی، مخابرات، پست و راه آهن آلمان) پذیرفت، امیدوار بود که وقت خود را صرف توسعه انرژی های تجدیدپذیر و نصب کابل های فیبر نوری کند. او که وزیر سابق محیط زیست و کشاورزی در ایالت شلسویگ-هولشتاین بود، نزدیک به رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال و یکی از دوستانش در حزب سبز است. او عمیقا به اهداف مورد علاقه سبزها اهمیت می دهد، مانند گذار سریع به سوی کربن صفر، که مدیران صنعت آلمان را آشفته می کند.

با مردی که سرنوشت صنایع آلمان را تعیین می‌کند آشنا شوید

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اکونومیست، کلاوس مولر در دفترش در بن به اکونومیست اعتراف کرد که این اولویت ها زمان‌بر هستند. از روز اول، او بخش اعظم وقت خود را صرف تامین و توزیع گاز طبیعی کرده است (رگ حیاتی اقتصاد صنعتی آلمان، که جریان آن توسط روسیه در واکنش به تحریم های غرب متوقف شده است). او با اطمینان می‌گوید: «ما امسال به‌طور قابل توجهی در وضعیت بهتر از آنچه همه در تابستان پیش‌بینی می‌کردند هستیم.» اما، او به سرعت اضافه می کند که همه چیز روشن نیست.

جنگ در اوکراین آقای مولر را از یک مسئول ناشناس به یک چهره مشهور تبدیل کرده است. او مهمان مکرر برنامه های گفتگوی تلویزیونی محبوب است و ده ها هزار دنبال کننده در توییتر دارد. بیانیه‌های دقیق آژانس او هر روز هفته در مورد وضعیت عرضه گاز توسط میلیون ها نفر خوانده می شود. وقتی او یک یادداشت خوش بینانه می نویسد، ملت نفس راحتی می‌کشند. هنگامی که او یادداشت احتیاطی می نویسد، همانطور که در توییتی در 28 نوامبر هشدار داده بود که دمای هوا در آلمان برای هفت روز آینده 2 درجه سانتیگراد کمتر از میانگین دوره چهار سال گذشته خواهد بود، مردم مضطرب می‌شوند.

دلیل اینکه آلمانی ها و به ویژه صنعتگران آلمانی به تک تک کلمات آقای مولر توحه می‌کنند این است که او می تواند مسئول سهمیه بندی گاز کشور باشد. آقای مولر توضیح می دهد که بیمارستان ها، مدارس، مهدکودک ها، نیروهای مسلح، پلیس، ادارات آتش نشانی، زندان ها، خانه ها و مشاغل کوچک مانند نانوایی ها در اولویت قرار دارند.

کسب‌وکارهای بزرگ (و همچنین موارد پرمصرف مانند استخرهای شنا، سونا و موارد مشابه) در ردیف اول کاهش‌های قابل توجه قرار دارند. فراتر از آن، آقای مولر می‌گوید، هیچ دستور از پیش تعیین‌شده‌ای وجود ندارد که گاز آنها ابتدا قطع شود. این تصمیم شش معیار را در نظر می گیرد، از جمله اندازه شرکت، آنچه که تولید می کند (تولیدکنندگان غذا و دارو احتمالا در امان خواهند بود) و مدت زمانی که یک شرکت برای کاهش مصرف خود بدون آسیب به کارخانه و تجهیزات خود نیاز دارد. برای ساده‌سازی این فرآیند، این آژانس یک پلتفرم دیجیتالی امنیت گاز برای 2500 کاربر بزرگ شرکتی گاز کشور ایجاد کرده است.

با این حال حتی با مدیریت دقیق، چنین وضعیت اضطراری گاز می تواند منجر به اختلال شدید زنجیره تامین، ورشکستگی و بیکاری شود. یکی از پیش‌بینی‌های غم‌انگیز در اواخر سپتامبر توسط مؤسسه IFO در مونیخ و سایر موسسات تحقیقاتی اقتصادی برجسته، تخمین می‌زند که در صورت اعلام چنین وضعیت اضطراری، تولید ناخالص داخلی آلمان ممکن است سال آینده 7.9 درصد کاهش یابد. این بدتر از رکودهای ناشی از بحران مالی جهانی 09-2007 و همه گیری کووید19 خواهد بود.

ممکن است زمستان امسال از این سناریوی ترسناک اجتناب شود. تاسیسات ذخیره‌سازی آلمان با گاز روسیه وارد شده در اوایل سال جاری پر شده است، قبل از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، جریان گاز را در ماه سپتامبر قطع کند (روسیه 55 درصد از واردات گاز آلمان را تامین می‌کرد). تامین کننده اصلی گاز آلمان در حال حاضر نروژ و پس از آن هلند، بلژیک و فرانسه است. تا کریسمس آلمان سه پایانه وارداتی شناور برای گاز طبیعی مایع (LNG) در ویلهلمسهافن، لوبمین و برونسبوتل خواهد داشت که در مدت زمان بی سابقه‌ای ساخته می‌شوند. تا زمستان آینده، کشور باید سه یا چهار پایانه LNG دیگر داشته باشد.

همانطور که آقای مولر اشاره می کند، حتی این نیز نمی تواند از دست دادن گاز روسیه را جبران کند. آلمان باید حداقل 20 درصد گاز کمتری نسبت به گذشته مصرف کند که با سردتر شدن روزها سخت تر می شود. او همراه با پیش بینی دمای هوا در 28 نوامبر توییت کرد «لطفا با وجود سرما در مصرف گاز صرفه جویی کنید!»

تاکنون آلمانی ها به درخواست های آقای مولر گوش داده اند. مقاله‌ای که توسط دانشگاه هرتی منتشر شد، نشان داد که صنعت آلمان در سپتامبر به میزان 19 درصد کمتر از آنچه در این زمان از سال انتظار می‌رفت، گاز مصرف کرده است. خانوارها و مشاغل کوچکتر مصرف گاز خود را تا 36 درصد کاهش دادند. در 22 نوامبر، موسسه IFO نتایج نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌داد از 59 درصد تولیدکنندگانی که از گاز طبیعی برای تولید خود استفاده می‌کنند، از هر چهار شرکت، سه مورد موفق به صرفه‌جویی در مصرف گاز بدون کاهش تولید شده‌اند. آنچه از این به بعد اتفاق می افتد روشن نیست. بسیاری از شرکت ها اعلام کردند که فکر نمی کنند دیگر بتوانند گاز بیشتری را بدون کاهش تولید صرفه‌جویی کنند.

آقای مولر ظاهرا شرایط را درک می‌کند و می گوید: «آماده سازی آلمان برای این بحران نامطلوب بود.» با این وجود فکر می کند که آلمان حداقل سه درس از بحران انرژی گرفته است. او با اشاره به اتکای بیش از حد تاریخی آلمان به گاز روسیه می‌گوید اول، «ما یاد گرفتیم که دیگر هرگز خود را در معرض چنین خطر خوشه‌ای قرار ندهیم.» این درک در حال حاضر بر یک بحث سراسری در مورد روابط عمیق اقتصادی این کشور با یک حکومت خودکامه دیگر، یعنی چین، تاثیر می گذارد. دو درس دیگر از جمله نیاز به وابستگی کمتر به سوخت‌های فسیلی و سرمایه‌گذاری گسترده روی انرژی‌های تجدیدپذیر نیز باید کشور را در درازمدت تاب‌آورتر کند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما