اکونومیست 23 واژه ضروری برای سال 2023 را معرفی کرد

اقتصاد100- در سال‌های 2020 و 2021، جهان دوره‌ای تازه را در اپیدمیولوژی و واکسن‌شناسی آغاز کرد. عبارات جدیدی مانند «مسطح کردن منحنی»، «بار ویروسی»، «پروتئین اسپایک» و «واکسن‌های ام‌آر‌ان‌ای» (mRNA) بخشی از گفتمان عمومی شد. سپس در سال 2022، جنگ در اوکراین، یادگیری اصطلاحات جدیدی مانند «هیمار» و «آتش ضد باتری» را به شدت ضروری کرد. چه اصطلاحاتی در سال 2023 وارد گردش گسترده تری خواهند شد؟

اکونومیست 23 واژه ضروری برای سال 2023 را معرفی کرد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اکونومیست، در اینجا 23 مورد از این واژگان پیشنهادی برای سال 2023، با تعریف هر یک، برای گسترش دایره لغات شما برای سال آینده میلادی ذکر شده است.

هیدروژن سبز، آبی و قهوه ای

هیدروژن گازی بی‌رنگ است که به طور پاک می سوزد و فقط بخار آب تولید می‌کند. علیرغم اینکه فراوان ترین عنصر در کیهان است، به ندرت به صورت خالص روی زمین یافت می شود. هنگام ساخت هیدروژن خالص، برخی از روش‌ها بسیار آلاینده‌تر از روش‌های دیگر هستند، بنابراین از رنگ‌های مختلفی برای شناسایی آن‌ها استفاده می‌شود. هیدروژن «سبز» با استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای شکافتن آب به هیدروژن و اکسیژن از طریق الکترولیز ساخته می شود. اروپا در حال ترویج استفاده از آن است و مناطق غنی از انرژی های تجدیدپذیر از استرالیا تا هند امیدوارند که به صادرکنندگان هیدروژن سبز تبدیل شوند. در مقابل، ساخت هیدروژن «سیاه» یا «قهوه ای» شامل سوزاندن زغال سنگ و لیگنیت (نوعی زغال‌سنگ به رنگ قهوه‌ای) است و مقادیر زیادی دی اکسید کربن آزاد می‌کند. این نوع ارزان اما برای آب و هوا مضر است. هیدروژن «خاکستری» از گاز طبیعی ساخته می شود، در فرآیندی که دی اکسید کربن نیز آزاد می‌کند (اما کمتر از زغال سنگ). هیدروژن «آبی» نیز از گاز طبیعی ساخته شده است، اما دی اکسید کربن حاصل از آن جذب و در زیر زمین ذخیره می شود. ابرشرکت‌های نفتی در مورد این موضوع هیجان زده هستند، زیرا در تئوری می تواند نسبتا سبز نیز باشد، اگر به طور دقیق نظارت و کنترل شوند. هیدروژن «فیروزه‌ای» از فرآیند متفاوتی برای شکافتن گاز طبیعی استفاده می کند که منجر به تولید هیدروژن و کربن جامد می شود. چندین استارت‌آپ این رویکرد را دنبال می کنند. هیدروژن «صورتی» مانند نوع سبز آن با استفاده از الکترولیز ساخته می‌شود، اما از انرژی هسته ای تامین می شود. در نهایت، هیدروژن «سفید» نوع خالصی است که در طبیعت وجود دارد اما در زمین نادر است.

ای‌سیم (eSIM)

ای‌سیم تراشه‌های کوچکی هستند که وارد گوشی هوشمند شما می‌شوند و این دستگاه را به جزئیات صورت‌حساب و شماره تلفن شما مرتبط می‌کنند. فناوری به اصطلاح ای‌سیم تراشه‌های فیزیکی را با کدهای دیجیتالی جایگزین می‌کند که می‌توانند از یک گوشی قدیمی به یک گوشی جدید منتقل شوند. این فناوری از سال 2017 در گوشی‌ها وجود داشته است، اما تصمیم اپل برای عرضه آیفون 14 در آمریکا به عنوان گوشی‌های صرفا ای‌سیم، میلیون‌ها نفر را مجبور می‌کند تا در سال 2023 از آن استفاده کنند. همانند ماوس‌ها و صفحه‌نمایش‌های لمسی، استقبال اپل از یک فناوری منجر به استفاده گستره‌تر آن خواهد شد. این امر اپراتورهای تلفن همراه در سراسر جهان را به سمت ای‌سیم سوق می دهد.

رمزنگاری پسا-کوانتومی (Post-quantom cryptography)

کامپیوترهای کوانتومی از عجیب و غریب بودن قلمرو زیراتمی برای انجام کارهایی استفاده می کنند که کامپیوترهای معمولی قادر به انجام نیستند. این شامل شکستن کدها است: یک کامپیوتر کوانتومی فعال، اگر بتوان آن را ساخت، می‌تواند رمزگذاری را که در حال حاضر برای ایمن کردن ارتباطات و محافظت از داده‌های حساس استفاده می‌شود، بشکند. برای محافظت در برابر این احتمال، استانداردهای جدید رمزنگاری «پسا کوانتومی» که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی در برابر کامپیوترهای کوانتومی آسیب‌ناپذیر باشند، در سال 2022 تایید شدند و مقدمات اجرای آن‌ها به‌طور جدی از سال 2023 آغاز خواهد شد.

واقعیت ترکیبی (Mixed reality)

واقعیت مجازی (VR) شامل پوشیدن عینک دیجیتالی است (دنیای واقعی را محو می کند و شما را در یک واقعیت جایگزین و کامپیوتری غوطه ور می کند). در مقابل، واقعیت افزوده (AR)، عناصر تولید شده توسط کامپیوتر را بر دید شما از دنیای واقعی قرار می دهد. واقعیت ترکیبی (MR) با اجازه دادن به تعامل بین موارد واقعی و مجازی یک گام فراتر می رود. به عنوان مثال، ممکن است یک بازی تنیس روی میز انجام دهید که در آن راکت‌ها واقعی هستند، اما توپ توسط کامپیوتر ساخته شده است. این همچنین نسبت به واقعیت افزوده، اصطلاحی جدیدتر است و احتمال بیشتری دارد که مورد استفاده قرار گیرد. یک سوال بزرگ برای سال 2023 این است که اپل با معرفی اولین هدست AR/VR/MR خود چه نامی را برای این فناوری انتخاب خواهد کرد.

کلیدهای عبور (Passkeys)

مرگ بر رمز عبور! کلید عبور یک فناوری جدید است که توسط ابرشرکت‌های فناوری از جمله اپل، گوگل و مایکروسافت پشتیبانی می‌شود و رمزهای عبور را با توکن‌های معتبر بیومتریک جایگزین می‌کند که به‌طور خودکار تولید می‌شوند و نمی‌توان آن را حدس زد یا فراموش کرد. اساسا، به جای تایپ رمز عبور، از رمزی استفاده می‌کنید که در تلفن یا رایانه خود ذخیره شده و با اثر انگشت یا تشخیص چهره محافظت می‌شود تا وارد برنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها شوید. بسیاری از سرویس‌های آنلاین، از جمله eBay، Kayak و PayPal، از این روش استفاده می‌کنند و در سال 2023 با گسترش پشتیبانی از این فناوری به آخرین نسخه‌های سیستم‌عامل‌های محبوب دسکتاپ و موبایل، موارد بیشتری نیز دنبال خواهند شد.

از آنجایی که برای هر برنامه یا وب سایتی که استفاده می کنید یک کلید عبور منحصر به فرد ایجاد می شود، کلیدهای عبور از بسیاری از حملات رایج مانند ایمیل های «فیشینگ» که کاربران را فریب می دهند تا اطلاعات کاربری خود را در یک وب سایت با ظاهر قابل قبول اما جعلی وارد کنند، جلوگیری می کند. کلیدهای عبور به طور پیش فرض مانع از استفاده افراد از رمز عبور یکسان (اغلب به راحتی قابل حدس زدن) برای همه چیز می شوند.

تشدید افقی و عمودی (Horizontal and vertical escalation)

چگونه ممکن است درگیری در اوکراین در سال 2023 تشدید شود؟ محققان امور نظامی بین دو بعد تشدید تمایز قائل می شوند. تشدید افقی هنگامی است که دامنه جغرافیایی یک درگیری گسترش می یابد (به عنوان مثال، اگر روسیه به کشور دیگری حمله کند، و آن را به درگیری بکشاند). تشدید عمودی هنگامی است که شدت درگیری افزایش می‌یابد، چه با حمله به انواع جدید اهداف، یا از طریق معرفی انواع جدیدی از سلاح‌ها (مانند کلاهک‌های شیمیایی یا هسته‌ای).

سلاح های هسته ای تاکتیکی (Tactical nuclear weapons)

آیا روسیه ممکن است به استفاده از سلاح های هسته ای «تاکتیکی» در اوکراین متوسل شود؟ این سلاح‌ها نسبت به سلاح‌های «استراتژیک»، برد کوتاه‌تر و بازدهی کمتری دارند. مثلا اگر نیروهای اوکراین در آستانه بازپس گیری کریمه در سال 2023 باشند، ولادیمیر پوتین ممکن است وسوسه شود که از یک سلاح تاکتیکی برای توقف پیشروی نظامی اوکراین استفاده کند. اما بعید است که بسیار مؤثر باشد: یک کلاهک ممکن است تنها ده تانک را نابود کند. پوتین ممکن است به عنوان یک هشدار، بمب هسته ای کوچکی را بر فراز دریای سیاه منفجر کند. اما متحدانی مانند چین ممکن است پس از آن او را ترک کنند و غرب مطمئنا پاسخ خواهد داد، و شاید با تسلیحات متعارف به اهداف روسیه در اوکراین ضربه بزند. سپس حملات تلافی جویانه منجر به تبادل سلاح های استراتژیک بسیار قوی تر می شود. به طور خلاصه، «تاکتیکی» در مورد تسلیحات هسته‌ای یک نام اشتباه است: آنها ذاتا استراتژیک خطرناک هستند.

درگیری منجمد (Frozen conflict)

درگیری منجمد یک بن بست نظامی است که در آن نبرد واقعی متوقف شده است، اما هیچ راه حلی برای مناقشه اصلی (مثلا از طریق یک معاهده صلح یا حل و فصل سیاسی) وجود ندارد (بنابراین این خطر وجود دارد که خصومت ها ممکن است در هر زمانی از سر گرفته شوند). آنها اغلب نتیجه دخالت قدرت های بزرگ هستند. ولادیمیر پوتین چندین درگیری منجمد را در بخش‌هایی از اتحاد جماهیر شوروی سابق (از جمله از اواخر سال 2014 تا اوایل سال 2022 در شرق اوکراین) به عنوان راهی برای بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه ایجاد کرد. چنین درگیری هایی می تواند چندین دهه ادامه داشته باشد، مانند اوستیای جنوبی و آبخازیا، جمهوری های مورد حمایت روسیه که در اوایل دهه 1990 از گرجستان جدا شدند. در سال 2023، ضعف روسیه ممکن است به این معنی باشد که برخی از این درگیری های منجمد شروع به آب شدن می کنند.

تبدیل مجدد به گاز (Regasification)

گاز طبیعی معمولا از طریق خطوط لوله منتقل می شود، زیرا برخلاف نفت، بارگیری و تخلیه آن در کشتی ها دشوار است. اما گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) معادله را تغییر می دهد. خنک‌کردن گاز طبیعی تا دمای منفی 162 درجه سانتی‌گراد، آن را به مایع تبدیل می‌کند و حجم آن را تا 600 برابر کاهش می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند تا در مسافت‌های طولانی با استفاده از کشتی‌های تانکر مخصوص و خنک‌کننده برودتی حمل شود.

این امر امکان تجارت جهانی گاز طبیعی را فراهم می کند (برای کشورهای اروپایی که می خواهند از وابستگی خود به گاز روسیه که از طریق خطوط لوله تحویل می شود بکاهند). اخیرا کشورهای اروپایی در عوض آن را از آمریکا یا قطر، دو صادرکننده بزرگ ال‌ان‌جی، خریداری کرده‌اند. تبدیل ال‌ان‌جی به گاز، به طوری که بتواند به خطوط لوله تغذیه شود و به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد، تبدیل مجدد به گاز نامیده می شود. این کار معمولا در یک پایانه ساحلی ال‌ان‌جی انجام می شود. اما ساخت تاسیسات زمان می برد، بنابراین راه حل سریعتر اجاره کشتی هایی است که «واحدهای ذخیره سازی شناور و تبدیل مجدد به گاز» نامیده می شوند تا این کار را انجام دهند. دولت آلمان پنج کشتی از این نوع را اجاره کرده است تا ظرفیت واردات ال‌ان‌جی خود را افزایش دهد.

خشکیدگی (Aridification)

دماهای بالاتر ناشی از تغییرات آب و هوایی اثرات منفی زیادی دارد. در مناطق خشکی مانند جنوب اروپا، استرالیای ساحلی و جنوب آفریقا، تغییرات آب و هوایی باعث کاهش برف کوهستانی و خشک شدن رودخانه ها، خاک ها و جنگل ها شده است. در کالیفرنیا، اسپانیا و جاهای دیگر، تابستان خطر آتش‌سوزی‌های شدیدتر را به همراه دارد. در سال 2023، این مناطق با دماهای گرمتر، آتش سوزی های شدیدتر و آب کمتر دست و پنجه نرم خواهند کرد. خشکیدگی مناطق اصلی کشاورزی مانند کالیفرنیا و چین را مجبور خواهد کرد که با کاهش منابع آب روبرو شوند. همچنین شهرهای خشک نگران خواهند بود که این امر می تواند مانعی بر رشد جمعیت باشد.

انتشارات کربن درجه 1، 2 و 3 (Scope 1,2 and 3 emissions)

انتشارات درجه 1 آنهایی هستند که مستقیما توسط فعالیت های یک شرکت ایجاد می شوند، مانند سوزاندن سوخت در کارخانه ها یا وسایل نقلیه. انتشارات درجه 2، انتشار غیرمستقیم (مثلا از یک نیروگاه) است که از مصرف انرژی یک شرکت ناشی می شود. انتشارات درجه 3 همه انتشارات دیگری هستند که از فعالیت های تامین کنندگان و مشتریان یک شرکت ناشی می شوند. برای یک شرکت نفتی، انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از نفتی که می‌فروشد و توسط دیگران سوزانده می‌شود، انتشارات درجه 3 است. آیا شرکت ها باید در قبال چنین گازهای گلخانه ای مسئول باشند؟ در سال 2023، انتظار داشته باشید که رگولاتورهای بیشتری در این باره استدلال کنند.

مراکز تاب‌آوری و معابر خنک (Resilience hubs and cool pavements)

شهرهای سراسر جهان در حال اتخاذ تدابیر مختلفی برای مقابله با تهدید امواج گرما هستند، امواج گرمایی که در حال افزایش هستند و افراد مسن و ناتوان را در معرض خطر خاصی قرار می دهد. مراکز تاب‌آوری ساختمان‌های تعیین‌شده هستند که پناهگاه‌های دارای تهویه مطبوع را با آب آشامیدنی، دسترسی به اینترنت و امکانات شارژ تلفن فراهم می‌کنند. شهرها همچنین با معرفی سقف‌های خنک (پوشیده شده با رنگ سفید یا مواد بازتابنده) و پیاده‌روهای خنک (با پوشش‌های ویژه) دما را کاهش می‌دهند تا نور خورشید را منعکس کنند و گرمای کمتری را جذب نمایند. شهرهایی که در زمینه پیاده‌روها و سطوح جاده های خنک پیشگام هستند، شامل لس آنجلس، فینیکس و توکیو می‌شوند.

ددپول (Deadpool)

اکثر مردم «ددپول» را با فیلم ابرقهرمانی مارول، با بازی رایان رینولدز مرتبط می دانند، اما در ایالات غربی آمریکا معنای دیگری دارد. بیشتر مخازن بزرگ غرب توسط سدسازی رودخانه ها در قرن بیستم ایجاد شده اند. اما این دریاچه های دست ساز در دو دهه گذشته با خشک شدن رودخانه هایی که آنها را تغذیه می کنند، کوچک شده اند. هنگامی که یک مخزن به حدی تخلیه می شود که دیگر نمی توان آب را به پایین دست فرستاد، به یک استخر ساکن یا ددپول تبدیل می شود. در سال 2023 برخی از مخازن به این وضعیت نزدیک تر خواهند شد. دریاچه مید و دریاچه پاول (دو مخزن بزرگ آمریکا که در رودخانه کلرادو قرار دارند) به طرز خطرناکی خشک شده اند. اگر دریاچه پاول به ددپول بر بخورد، ذخایر آب برای 40 میلیون نفر در جنوب غربی آمریکا که برای آب به رودخانه کلرادو وابسته هستند، کاهش می یابد.

سوخت‌های مصنوعی و سوخت‌های الکترونیکی (Synfuels and e-fuels)

سوخت‌های مصنوعی جایگزینی برای سوخت‌های هیدروکربنی معمول (مانند بنزین، دیزل و سوخت جت) هستند که به‌جای اینکه از نفت ساخته شوند، به‌طور مصنوعی تولید می‌شوند. سوخت‌های الکترونیکی، سوخت‌هایی هستند که با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ساخته می‌شوند. انرژی خورشیدی یا باد برای شکافت آب به هیدروژن و اکسیژن از طریق الکترولیز استفاده می شود. سپس هیدروژن با دی اکسید کربن که از فرآیندهای صنعتی گرفته می شود یا از جو استخراج می شود ترکیب می شود تا سوخت هیدروکربنی تولید کند. بسته به فرآیند مورد استفاده، سوخت حاصل می تواند ردپای کربن کمتری نسبت به سوخت معمولی داشته باشد یا کاملا خنثی از کربن باشد. سوخت های الکترونیکی برای وسایل نقلیه جاده ای (که می توانند به راحتی برقی می شوند) منطقی نیست، اما می تواند کشتی ها و هواپیماها را تغذیه کند.

پارانویای بهره‌وری (Productivity paranoia)

آیا کار از خانه بازدهی شما بیشتر می کند؟ در نظرسنجی مایکروسافت از 20 هزار کارگر در 11 کشور، 87 درصد فکر می کردند که در خانه به همان اندازه کارآمد یا کارآمدتر کار می کنند. اما تنها 12 درصد از مدیران اطمینان کامل داشتند که تیم هایشان بهره‌ور هستند. نتیجه «پارانویای بهره وری» است، هم در میان کارگران (از ترس اینکه به عنوان طفره‌رونده در کار دیده شوند) و هم در بین کارفرمایان (ترس از اینکه کارگران شانه خالی کنند).

شهر TWaT

ترس در اوایل همه‌گیری کووید مبنی بر اینکه مردم هرگز به دفاتر شرکت بازنگردند بی‌جا بود. اما امید اینکه عادات کاری افراد در نهایت به حالت عادی بازگردد نیز بیجا بود. درعوض، بسیاری از کارگران در این الگو قرار گرفته اند که فقط در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه به اداره سفر می کنند. شهرها این روند را انکار می کنند، اما در سال 2023 باید خود را با Twatها وفق دهند. کافه‌ها در عصرهای پنج‌شنبه مملو از جمعیت است، زیرا کارگران با یکدیگر خداحافظی می‌کنند. اما دفاتر باید خلاقیت بیشتری داشته باشند، چه با کاهش نیروی انسانی یا یافتن کاربردهای دیگر برای فضاهای خود در روزهای خلوت. اپراتورهای حمل و نقل عمومی نیز باید از نظر نیروی کار تعدیل شوند. به جای کاهش خدمات در روزهای دوشنبه و جمعه، آنها می توانند با کاهش قیمت ها در آن روزها و افزایش آنها بین سه شنبه و پنجشنبه، تقاضا را تغییر دهند.

اثر دونات (Doughnut effect)

افزایش کار از خانه ناشی از همه‌گیری به این معنی است که افراد نزدیکی به دفاتر را کمتر و فضای خانگی را بیشتر می دانند. نیکلاس بلوم از دانشگاه استنفورد و آرجون رامانی، که اکنون خبرنگار اکونومیست است، یک اثر دونات را در شهرهای بزرگ شناسایی کرده اند. همانطور که کارگران از مراکز شهر دور می شوند، قیمت اجاره در حومه شهر افزایش یافته است و حلقه ای از رونق را ایجاد می کند. این نام به این واقعیت وابسته است که دونات های آمریکایی سوراخ هایی در وسط دارند. توسعه دهندگان املاک تجاری امیدوارند که مردم بتوانند با امکانات استثنایی مانند دفاتر زیبا و مناظر فوق العاده به مراکز شهر بازگردند. آنها نوعی دونات انگلیسی را تصور می کنند که به جای سوراخ، وسطش با مربا پر می شود.

کمربند باتری (Battery belt)

کمربند زنگار (Rust Belt) نامی است که به بخش‌هایی از آمریکا داده می‌شود که از دهه 1950 از کاهش تولید رنج برده‌اند. اکنون تلاش‌هایی برای احیای این مناطق از طریق ترویج سرمایه‌گذاری در صنایع جدید و سبز مانند تولید خودروهای برقی و «ابرکارخانه‌هایی» که باتری‌های خودرو تولید می‌کنند، در حال انجام است. فورد 50 میلیارد دلار برای توسعه تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری می‌کند، رقیبش 35 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند و تخمین زده می‌شود که 40 میلیارد دلار برای تولید باتری‌های جدید یا توسعه‌یافته در این «کمربند باتری» جدید صرف شود. آیا این نام در سال 2023 ماندگار خواهد شد؟

YIMBY

در حالی که NIMBYها نمی خواهند چیزی در حیاط خلوت خود ساخته شود، YIMBYها به توسعه بله می گویند. آنها با ترجیح توسعه با تراکم بالا، سال‌هاست که وجود دارند، اما موفقیت محدودی در تغییر قوانین برنامه‌ریزی داشته‌اند. این در سال 2023 تغییر خواهد کرد زیرا در ژوئیه قانون مسکن مقرون به صرفه و مشاغل جاده ای در کالیفرنیا اجرایی می شود. ساخت خانه‌ها در مناطقی که در حال حاضر تحت تسلط دفاتر، مغازه‌ها و پارکینگ‌ها هستند آسان‌تر می‌شود و جدایی مناطق زندگی و کار ایجاد شده توسط قوانین منطقه‌بندی را تسهیل می‌کند. کالیفرنیا همچنین قوانینی که توسعه دهندگان را مجبور می کند تا فضای زیادی برای پارکینگ فراهم کنند کاهش می دهد.

نیروگاه مجازی (Virtual power plant)

تعداد فزاینده ای از خانه ها و مشاغل دارای پنل های خورشیدی و باتری هایی هستند که می توانند برق ملک را تامین کنند و همچنین می توانند در صورت نیاز برق را به شبکه برق برسانند. هنگامی که در تعداد زیاد با هم استفاده می شوند و از طریق دستورات اینترنتی هماهنگ می شوند، صدها یا هزاران مورد از این سیستم های تولید و ذخیره سازی در مقیاس کوچک می توانند به طور هماهنگ عمل کنند و در واقع به عنوان یک نیروگاه مجازی عمل کنند که می تواند روشن و خاموش شود. کاربران باید اجازه دهند تجهیزاتشان به این روش استفاده شود و برای انرژی عرضه شده به آنها پول پرداخت می شود.

نیروگاه های مجازی می توانند نیاز به نیروگاه های گران قیمت و آلاینده برای حفظ عرضه در زمان اوج مصرف را از بین ببرند. آنها همچنین می توانند به شرکت های برق در تنظیم فرکانس و کنترل ولتاژ کمک کنند، که هر دو باید به دقت مدیریت شوند تا عرضه و تقاضا متعادل شود، به ویژه در شبکه های برقی که به شدت به منابع متناوب مانند انرژی خورشیدی و باد متکی هستند. نیروگاه‌های مجازی نمونه‌ای از این هستند که چگونه «شبکه‌های هوشمند» می‌توانند حرکت به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر را تسهیل کنند. آنها در استرالیا، بریتانیا، کالیفرنیا و آلمان مستقر شده اند.

فرودگاه عمود (Vertiport)

تاکسی‌های هوایی که به عنوان خودروهای پرنده یا هواپیمای اوتول یا Evtol (هواگرد برخاست و فرود عمود الکتریکی) نیز شناخته می‌شوند، اساسا پهپادهای چند روتوری هستند که به اندازه کافی بزرگ هستند تا افراد را حمل کنند. چندین شرکت در سراسر جهان امیدوارند که چنین وسایل نقلیه ای در سال 2023 به عنوان یک شکل سریع و پایدار از حمل و نقل شهری، تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند. اما اوتول ها نمی توانند در هر جایی بلند شوند و فرود بیایند. در عوض، آنها به مکان‌های تعیین‌شده برای انجام این کار نیاز دارند که نیمه فرودگاه هستند و اجازه می‌دهند که اوتول‌ها با شبکه‌های حمل‌ونقل موجود، مانند جاده و راه‌آهن ادغام شوند. همه اینها چالش جدیدی را برای معماران و طراحان شهری ایجاد می کند که در حال حاضر طرح های متمایز ارائه می کنند. اگر قرار باشد که اوتول‌ها از زمین بلند شوند، فرودگاه‌های عمود مورد نیاز خواهند بود.

انرژی خورشیدی فضایی (Space solar power)

ایده دریافت انرژی در فضا با استفاده از سلول های خورشیدی عظیم متصل به ماهواره های در حال گردش، و سپس ارسال آن به زمین به عنوان امواج مایکروویو، از زمانی که اسحاق آسیموف آن را در یک داستان علمی-تخیلی در سال 1941 مطرح کرد، وجود داشته است. اما پرتاب اشیا به فضا هزینه زیادی دارد. اگر هزینه‌های پرتاب به اندازه کافی کاهش یابد یا تکنیک‌های جدید تولید مبتنی بر فضا مانند استخراج سیارک‌ها برای مواد خام ظهور کنند، ممکن است همه چیز تغییر کند. و در مداری به اندازه کافی بالا، یک ماهواره با انرژی خورشیدی می تواند در تمام ساعات شبانه روز زیر نور خورشید بماند و منبع انرژی پاک و قابل اعتمادی را فراهم کند. آژانس فضایی اروپا از یک زمینی در آلمان در سال 2022 به عنوان بخشی از یک طرح پیشنهادی به نام سولاریس حمایت کرد. آمریکا، بریتانیا، چین و ژاپن نیز به تحقیقات در این زمینه کمک مالی می کنند.

سیسلونار (Cislunar)

سیسلونار به معنای فضای بین کره زمین و ماه است. آمریکا قصد دارد طی چند سال آینده فضانوردانی را با هدف بلندمدت ایجاد پایگاه دائمی در ماه به آنجا بفرستد. به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس، این کشور قصد دارد یک ایستگاه فضایی به نام «دروازه قمری» را در مدار ماه قرار دهد تا به عنوان یک مرکز ارتباطی، آزمایشگاه علمی و فضای زندگی کوتاه مدت عمل کند؛ و قرار است در سال 2024 پرتاب شود. مجموعه ای از ماموریت های رباتیک مقدماتی در ماه در سال 2023 آغاز خواهند شد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما