اقتصاد 100 گزارش می دهد؛

برنج ارزان تر می شود؟

اقتصاد100-تب قیمت در بازار برنج کمی فروکش کرده وفعالان این بازار از احتمال تثبیت قیمت آن خبر می دهند؛ اما گرانی این محصول پُرتقاضا همچنان برای اکثر مردم کشورمان گران است و هر روز از سفره عده ای از خانوارها حذف می شود.

برنج ارزان تر می شود؟

به گزارش گروه کسب وکار اقتصاد100؛  بر اساس آمار های ارائه شده در یک سال گذشته قیمت برنج ایرانی درجه یک ۱۸۸.۴ درصد گران شد؛ اما امسال بازار برنج ایرانی با فراوانی روبروست و در حال حاضر قیمت برنج کشت امسالی در شمال کشور کاهش حدود 40 درصدی را داشته است.

در حالی این روزها سایه رکود و گرانی بر سر تمام بازارها گسترده شده که قیمت برنج ایرانی از تب و تاب افزایش افتاده است.

به گفته  فعالان بخش کشت تا بازار برنج؛ با ورود کشت جدید، به میزان کافی برنج ایرانی در بازار موجود است اما تقاضای این محصول به دلیل گرانی همچنان در رکورد است.

 میررامین حسینی تولید کننده و بنکدار برنج در استان گیلان در گفتگو با اقتصاد 100 از ادامه وضعیت کاهش تقاضای این محصول در بازار مصرف ابراز نگرانی می کند ومی گوید: امسال برنج با کیفیت خوب و میزان مناسب برداشت شده اما بازار برنج در رکود و قیمت‌ها در حداقل ممکن است.  

حسینی با تأکید براینکه افزایش قیمت در سال گذشته تبعات سنگینی بر بازار مصرف گذاشته است، گفت: سال گذشته به دلیل کم آبی و تغییر کاربری بازاربرنج  با کمبود ۴۰ درصدی مواجه شده بود این موضوع درحالی است که ممنوعیت واردات برنج نیز مزید بر علت شد و قیمت این محصول افزایش بیش از 100 درصدی را داشت .

وی ادامه داد: سال گذشته همزمان با رکود و افزایش هزینه های تولید، کشاورز تمایلی برای فروش محصول خود نداشتند و برنج را دپو کرد تا قیمت ها در بازار به اندازه هزینه های صرف شده در تولید برنج برسد؛ اما امسال به دلیل کاهش تقاضا کشاورز بدنبال فروش محصولات خود می باشد.

به گفته این فعال بازار برنج ؛ بازار از شرایط سیاسی کشور تأثیر گرفته و در رکود به سر می‌برد و همین عاملی برای رکود در بازار برنج که پیش تر پُر تقاضا بوده، شده است.

 حسینی تأکید داشت: از سال گذشته تا کنون افزایش یکباره حدود 200 درصدی قیمت برنج، باعث کاهش تقاضا در بازار مصرف شد و گرانی تولید برنج هم توانست مشتریان دائمی این محصول را کاهش دهد.

وی تصریح داشت: این وضعیت تا جایی پیش رفت  که بیشتر کشاورزان برنج ومردم استان های شمالی کشور به خرید و مصرف برنج خارجی روی آورده اند و خرید برنج ایرانی بیش از 40 درصد کاهش داشته و مصرف برنج خارجی در روستا‌های شمال کشور به طور عجیبی افزایش دارد.

 این بنکدار برنج با اشاره به اینکه باتوجه به کاهش ادامه دار قدرت خرید مردم گفت: قطعاً قیمت برنج افزایش نخواهد داشت اما کاهش بیشتراز قیمت های فعلی این محصول خیلی بعید است.

به گفته این فعال بخش خصوصی؛  دولت اقدامی برای ورود به خرید برنج‌ از کشاورزان نکرده و گویا قراری نیست برای این بازار تدبیری داشته و موضوع خرید تضمینی جهت حفظ عرضه و تقاضا و همچنین تثبیت قیمت در بازار به طور جدی اجرا کند.

وی تأکیدداشت: تب قیمت در بازار برج کمی فروکش کرده و احتمال تثبیت قیمت آن در بازار مصرف زیاد است؛ اما هنوز گرانی این محصول پُرتقاضا برای اکثر مردم کشورمان گران است و هر روز از سفره عده ای از خانوارها حذف می شود.

 فهرست قیمت (تومان)برخی از انواع برنج موجود در بازار به شرح زیر است.

  برنج ۱۰ کیلویی اصل طارم هاشمی - 940000        

هاشمی دم سیاه – کیلویی 104000

برنج هاشمی معطر آستانه اشرفیه - ۱۰ کیلویی- 1380000

برنج شکسته طارم معطر گلستان مقدار ۴.۵ کیلوگرم- 378000

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما