پیش بینی از تولید گندم و برنج در سال آینده

اقتصاد 100 - سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هرچند برای سال 2023 از رشد تولیدگندم خبر داده است، اما براساس ارزیابی های صورت گرفته تولید برنج جهانی در سال آینده میلادی شکل کاهشی خواهد داشت.

پیش بینی از تولید گندم و برنج در سال آینده

به گزارش اقتصاد 100، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش جدید خود پیش بینی کرده است تولید گندم جهان در سال 2023 به 783.8 میلیون تن برسد. فائو انتظار دارد تولید گندم جهان در این سال 0.6 درصد افزایش یابد. در سال گذشته تولید گندم در جهان به 779.3 میلیون تن رسیده بود.

روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات به خصوص گندم در دنیا محسوب می شود و اوکراین هم سهم قابل توجهی در بازار دانه های روغنی دارد، با جنگ میان این دو کشور در حال حاضر شاهد بحرانی شدن تامین غذا در دنیا باشیم. براساس ارزیابی های صورت گرفته پس از روسیه، هند یکی از امیدها برای تامین گندم مورد نیاز کشورهای وابسته به واردات گندم محسوب می شود، اما این کشور هم در سال جاری با کاهش بارگندگی روبرو شده که این امر میزان تولید گندم این کشور را به شدت کاهش داد و این امر موجب شد تا پیش بینی‌های رشد تولید غلات برای سال جاری میلادی محقق نشود. با این حال فائو پیش بینی کرده که سال آینده روند تولیدگندم بهبود 0.6 درصدی خواهد داشت. پیش بینی صورت گرفته در حالی است که با توجه به کاهش بارندگی و افزایش گرما بسیاری از کارشناسان معتقدند سال 2023 سالی سخت برای تامین و تولید گندم و سایر غلات خواهد بود.

 

کاهش تجارت جهانی گندم

سوی دیگر اگرچه سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از رشد تولید گندم در سال آینده خبر می دهد، اما به این نکته نیز اشاره می کند که تجارت جهانی گندم در سال آینده میلادی کاهش یک درصدی خواهد داشت، براساس پیش بینی ها اختلال در مسیرهای تجاری به دلیل جنگ اوکراین، کاهش تقاضای برخی کشورها به دلیل افزایش تولید داخل و اعمال محدودیت های صادراتی از سوی کشورهایی مثل هند از جمله عوامل افت تجارت گندم جهان در سال 2023 خواهد بود. با توجه به ارزیابی های صورت گرفته با وجود رشد 0.6 درصدی تولید گندم جهان روند تجارت جهانی گندم در این سال یک درصد کاهش یابد و به 193.7 میلیون تن برسد.

ذخایر گندم جهان نیز که در سال قبل از آن 293.7 میلیون تن اعلام شده بود در سال 2023 با رشد 2 درصدی مواجه خواهد شد و به 299.6 میلیون تن خواهد رسید.

افت تولید برنج در 2023

از سوی دیگر با وجود رشد تولید گندم، تولید برنج دنیا در سال 2023 با کاهش 2.4 درصدی مواجه می شود و از 525.1 میلیون تن در سال قبل از آن به 512.8 میلیون تن در این سال خواهد رسید. خشکسالی و افزایش هزینه های تولید از جمله دلایلی هستند که تولید برنج را طی این سال و برای نخستین بار طی سه سال گذشته کاهش می دهند.

با توجه به پیش بینی ها نسبت به کاهش تولید برنج برای سال آینده میلادی شاهد رشد قیمت این کالای اساسی خواهیم بود. بطوریکه ارزیابی ها نشان دهنده آن است که با کاهش تولید، برنج کمتری نیز در بازار جهانی عرضه خواهد شد و تجارت این محصول با افت 1.6 درصدی نسبت به سال 2022 به 52.9 میلیون تن خواهد رسید. قیمت جهانی برنج طی یک سال گذشته 12.1 درصد رشد داشته است.

کل ذخایر برنج دنیا در سال 2022 برابر با 196.9 میلیون تن بوده و انتظار می رود این رقم با افت 1.8 درصدی در سال 2023 به 193.4 میلیون تن برسد.

انتهای پیام / 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز