تولید خودرو افزایش یافت،‌ فروش کم شد! / چرا خودروسازان خودروی کمتری به بازار عرضه کردند؟

اقتصاد ۱۰۰- آمارها نشان می‌دهد تیراژ تولید خودروهای سواری در نیمه نخست امسال ۱۳درصد افزایش یافته است با این حال، در همین مدت تیراژ فروش خودروسازان ۱۲درصد افت کرده ‌که نشان می‌دهد میزان فروش افت محسوسی داشته است. شرکت‌های خودروساز در نیمه اول سال جمعا ۱۶۱هزار میلیارد تومان خودرو فروختند.

تولید خودرو افزایش یافت،‌ فروش کم شد! / چرا خودروسازان خودروی کمتری به بازار عرضه کردند؟

 تیراژ تولید خودرو‌های سواری یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت خودرو در بازار داخلی است. هرچه سطح عرضه از سوی خودروسازان داخلی افزایش یابد، بازار بیشتر به تعادل می‌رسد و زمانی که سطح تولید و عرضه کاهش پیدا می‌کند، بازار ملتهب‌تر می‌شود.

آنطورکه داده‌های آماری نشان می‌دهد ۳شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در نیمه نخست امسال جمعا ۴۸۷هزارو۴۳۷دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان در مقایسه با نیمه نخست پارسال ۱۳درصد رشد نشان می‌دهد. بیشترین تولید را ایران خودرو داشته که سطح تولید در نیمه نخست امسال ۲۲.۴درصد رشد کرده است.

تولیدات شرکت سایپا نیز در نیمه نخست امسال ۸.۷درصد بیشتر از پارسال بوده اما پارس خودرو که مدت‌هاست بحث واگذاری سهامش مطرح است هنوز به جایی نرسیده، عملکرد ضعیفی داشته و میزان تولید در این شرکت در نیمه اول سال ۸.۲درصد افت کرده است. مشخص نیست برنامه سازمان خصوصی‌سازی‌ برای واگذاری سهام این شرکت به کجا رسید.

کاهش فروش

با وجود رشد تولید در نیمه نخست سال، آنطور که آمارها نشان می‌دهد میزان فروش شرکت‌های خودروساز نسبت به پارسال ۱۲درصد افت کرده است. سال قبل شرکت‌های خودروساز ۵۳۵هزارو۶۹۷ دستگاه خودروی سواری تحویل مشتریان دادند اما این میزان امسال به ۴۷۱هزارو۵۴۹ دستگاه رسیده است. این نشان می‌دهد که تیراژ فروش خودروهای سواری ۶۴هزارو۱۴۸ دستگاه نسبت به نیمه نخست پارسال افت کرده است.

مشخص نیست دلیل این کاهش، اجرای سیستم فروش از طریق سامانه یکپارچه و نوبت‌دهی مشتریان است یا کاهش فروش ناشی از سیاست‌های خود شرکت‌های خودروسازی. بیشترین میزان کاهش فروش در نیمه نخست سال مربوط به پارس‌خودرو با افت ۱۹درصدی و بعد از آن ایران‌خودرو با ۱۲درصد کاهش است. تعداد خودروهای تحویلی شرکت سایپا نیز در نیمه نخست امسال ۹.۶درصد کمتر از پارسال بوده است.

درآمد حاصل از فروش

آمارها همچنین نشان می‌دهد، درآمد حاصل از فروش خودروهای سواری برای شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نزدیک به ۱۶۱هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در مقایسه با سال قبل ۴۰درصد رشد نشان می‌دهد. این یعنی اینکه درآمد خودروسازان امسال ۴۶هزارو۳۰۰میلیارد تومان بیشتر از پارسال بوده است. البته این به‌معنای این نیست که شرکت‌های خودروسازی‌ سود کرده‌اند؛ چراکه هزینه‌های این شرکت‌ها بسیار بیشتر از درآمد آنهاست و همین عامل منجر شده‌ که شرکت‌های خودروسازی‌ با زیان‌های سنگینی مواجه شوند.

بخش عمده رشد درآمد شرکت‌های خودروساز ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها بوده که به‌طور میانگین نسبت به سال قبل ۷۷.۳درصد رشد کرده است. با این حال این افزایش قیمت جوابگوی هزینه‌های این شرکت‌ها نیست و این شرکت‌ها همچنان در حال تولید زیان‌های سنگین هستند که ظرف روزهای آینده با انتشار گزارش‌های ۶ماهه جزئیات بیشتری از این موضوع روشن خواهد شد.

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما