کاربران ویندوز از کوپایلت استقبال نمی‌کنند

اقتصاد100- هوش مصنوعی کوپایلت مایکروسافت با وجود سرمایه‌گذاری‌های گسترده و تبلیغات فراگیر، نتوانسته است به میزان محبوبیت ChatGPT برسد و کاربران ویندوز استقبال چشمگیری از آن نشان نمی‌دهند.

کاربران ویندوز از کوپایلت استقبال نمی‌کنند

تلاش‌های گسترده مایکروسافت برای توسعه دستیار هوش مصنوعی خود، کوپایلت، تاکنون نتوانسته موفقیتی مشابه رقبای قدرتمندی همچون ChatGPT کسب کند. به نظر می‌رسد مایکروسافت باوجود سرمایه‌گذاری‌های کلان، هنوز راه طولانی برای جذب کاربران و تثبیت جایگاه خود در دنیای هوش مصنوعی پیش رو دارد.

ثابت ماندن تعداد کاربران هفتگی کوپایلت

براساس آمارهای ارائه شده در نشست سالانه‌ی مدیران مایکروسافت در ماه مارس (اسفند و فروردین)، تعداد کاربران هفتگی کوپایلت طی یک سال گذشته روی عدد ۲۰ میلیون نفر باقی مانده است. این در حالی است که رقیب اصلی آن، ChatGPT، از مرز ۴۰۰ میلیون کاربر هفتگی گذشته و همچنان به جذب کاربران جدید ادامه می‌دهد.

این آمار نشان‌دهنده چالش‌های جدی برای تیم مایکروسافت و نگرانی‌هایی است که درباره آینده کوپایلت وجود دارد. این شرکت مدت‌ها در حال تبلیغ دستاوردهای هوش مصنوعی خود بوده است؛ اما گوی رقابت را از رقبا نربوده است.

وابستگی کوپایلت به OpenAI؛ چالش یا فرصت؟

مایکروسافت با بهره‌گیری از مدل‌های پیشرفته OpenAI تلاش کرده است کوپایلت را به سطحی نوین از کارایی برساند. این دستیار هوشمند در بخش‌های مختلف سیستم‌عامل ویندوز ۱۱، مجموعه نرم‌افزار Microsoft 365 و مرورگر اج ادغام شده، اما این ادغام‌ها نتوانسته کاربران زیادی جذب کند.

به نظر می‌رسد مایکروسافت برای کاهش وابستگی خود به OpenAI، تیمی جدید به هدایت مصطفی سلیمان از شرکت Inflection AI ایجاد کرده است. مصطفی سلیمان که اکنون مدیرعامل بخش هوش مصنوعی مایکروسافت است، بر بازطراحی رابط کاربری کوپایلت و انتشار قابلیت‌های جدید متمرکز شده است. یکی از این قابلیت‌ها، امکان انجام خودکار وظایف در وب‌سایت‌ها است.

تحولات مدیریتی؛ آیا کوپایلت راه نجاتی خواهد یافت؟

هرچند اقدامات مصطفی سلیمان و تیم وی شروعی امیدوارکننده برای شکل‌گیری مسیری تازه برای کوپایلت است، هنوز این تلاش‌ها نتوانسته است مخاطبان سیستم‌عامل ویندوز یا دیگر کاربران را به استفاده گسترده از این دستیار هوش مصنوعی ترغیب کند.

تأثیر تبلیغات و زمان‌بندی بر موفقیت هوش مصنوعی

مایکروسافت میلیاردها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است تا بتواند هم تحقیقاتی پیشرفته انجام دهد و هم دسترسی اختصاصی به مدل‌های هوش مصنوعی داشته باشد. هدف اصلی این سرمایه‌گذاری‌ها دستیابی به مزیت رقابتی در برابر غول‌های فناوری نظیر گوگل است. اما یکی از عوامل کلیدی موفقیت ChatGPT، زمان‌بندی انتشار آن بوده است. ChatGPT به واسطه عرضه زودهنگام، به نخستین تجربه هوش مصنوعی بسیاری از کاربران تبدیل شده است و در نتیجه ذهنیت مثبت‌تری نسبت به این محصول ایجاد کرده است.

در حال حاضر، مشخص نیست که چه ویژگی منحصربه‌فردی از کوپایلت می‌تواند کاربران را قانع کند تا از ChatGPT به این دستیار مهاجرت کنند. به‌نظر می‌رسد رقابت در دنیای هوش مصنوعی برای مایکروسافت چالش‌برانگیزتر از تصور اولیه باشد.

 

وبگردی
    ارسال نظر