سودهای هنگفت همسایگان مترو

اقتصاد 100 - تحقیقات نشان داده است که افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو و دسترسی بهتر به مراکز مختلف منجر به افزایش بهای مسکن می‌شود.

سودهای هنگفت  همسایگان مترو

افزایش قیمت مسکن در محله های مختلف به متغیر های متفاوتی وابسته است اما یکی از مهم‌ترین متغیرهایی که در افزایش بهای مسکن نقش موثر و مستقیمی دارد نزدیکی آنها به ناوگان حمل و نقل عمومی است.

ناوگان حمل و نقل عمومی متشکل از مترو، اتوبوس و تاکسی نقش بسزایی در توسعه محله‌ها و افزایش میزان اقبال شهروندان از خانه‌های آن محله دارد.

در دسترس بودن و نزدیکی به مترو از جمله مشوق هایی است که هریک از شهروندان پیش از خرید مسکن با آن توجه دارند و همین موضوع بیانگر اهمیت توسعه و دسترس پذیری است.

 

اثرگذاری 5 درصدی توسعه مترو برروی قیمت مسکن

براساس پژوهشی که طی سال‌های 1397 تا 1399 در داشنگاه شریف انجام شد افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو تاثیر معناداری روی قیمت خانه‌های اطراف می‌گذارد و یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که افتتاح خط مترو روی قیمت مسکن معادل  4/9 درصد اثرگذاری دارد.

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که افتتاح ایستگاه مترو در تمامی مناطق تهران به یک میزان رشد نداشته است بلکه در مناطقی که هیچگونه مد حمل و نقلی وجود نداشته افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو منجر به آن شده که قیمت مسکن با رشد بیشتری مواجه شود.

از سویی دیگر با توجه به ترافیک شدید تهران و وجود طرح‌های ترافیکی شهروندان اقبال کمتری به استفاده از خودروی شخصی دارند و برای رهایی از ترافیک و کمتر کردن هزینه ها به مترو روی آورده‌اند که همین موضوع نیز در انتخاب محل سکونت نقش بسزایی دارد.

همچنین ایجاد خطوط و ایستگاه‌های جدید مترو در مناطق مختلف منجر به رشد و توسعه هرچه بیشتر آن مناطق می‌شود که این موضوع خود رابطه مستقیمی با توسعه کسب و کارها و افزایش مشاغل منطقه دارد.

 

رابطه تنگاتنگ توسعه مترو و افزایش بهای مسکن

علیرضا مهدی زاده حکاک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 100 با اشاره به موضوع تاثیر احداث ایستگاه‌های مترو در تغییر قیمت مسکن گفت: با افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو شاهد افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران هستیم و می‌توان گفت که این دو موضوع رابطه تنگاتنگ و مستقیمی با یکدیگر دارند.

وی با اشاره به چرایی این موضوع بیان کرد: در دسترس پذیر شدن مناطق و همچنین ارتباط نزدیک و بدون ترافیک آنها با مراکز اداری منجر می‌شود تا قیمت مسکن بالاتر رود و افتتاح ایستگاه مترو نیز منجر به این می‌شود تا  شهروندان بتوانند  به راحتی به مراکز شهر دسترسی داشته باشند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: وقتی مترو به مناطق  مختلف تهران می‌رسد مهاجرت از مرکز شهر به مناطق جدیدی که خط مترو به آنجا رسیده است رخ می‌دهد و همین موضوع خود در ایجاد توازن قیمت میان محلات مختلف تاثیرگذار است.

مهدی زاده حکاک ادامه داد: برای مثال در 15 سال گذشته قیمت مسکن در مناطق غربی تهران که خط مترو به آنجا هنوز نرسیده بود کمتر از سایر مناطق بود اما  اکنون مشاهده می‌شود که با توسعه مترو قیمت مسکن در مناطق غربی نیز رشد داشته است.

بر اساس آنچه که در این گزارش به آن  اشاره شد وجود خطوط حمل و نقل شهری  مخصوصا مترو در افزایش میزان قیمت مسکن تاثیر مثبتی دارد همچنین با ایجاد مراکز تجاری که شرکت مترو تهران به دنبال احداث آنها در تمامی ایستگاه‌ها است می‌توان در آینده‌ای نزدیک شاهد این بود که بهای مسکن در مناطقی که خطوط مترو از آنجا عبور کرده است بیش از پیش شود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما