شناسایی استعدادهای مهارتی در کشور کلید خورد

اقتصاد 100 - معاون پژوهش فنی و حرفه ای با اشار به اینکه مسیر اشتغال از مهارت آموزی می گذرد گفت:شناسایی استعدادهای مهارتی درکشوردر دستور کار است.

شناسایی استعدادهای مهارتی در کشور کلید خورد
در حال حاضر با گسترش علوم و تخصصی شدن مشاغل شرایط ورود به بازار کار نیز دستخوش تغییراتی شده است. یکی از راه‌های ورود به بازار کار، یادگیری مهارتهای شغلی ضروری است.

علی‌حسین شهریور,‌ معاون پژوهش فنی و حرفه ای با اشاره به اهمیت کیفیت مسابقات مهارت گفت: تا حدی باید کیفیت افزایش یابد که جوانان بتوانند با مهارت آموزان سایر کشورها رقابت کنند.

توانمندسازی و اشتغال پذیری جوانان با توسعه آموزش های مهارتی

وی با بیان اینکه به لحاظ کیفی و کمی سطح مسابقات ملی مهارت در فارس هم تراز با مسابقات جهانی مهارت است، عنوان کرد:  نوع استفاده از ابزار ، مواد مصرفی، کارشناسان و داوران در تراز جهانی است و مدال آوران به اردوهای ملی دعوت و سپس به مسابقات جهانی اعزام می شوند.

شهریور با اشاره به اینکه تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار از وظایف سازمان فنی و حرفه ای است، بیان کرد:  علاوه بر آموزش از طریق سنجش و مهارت در 10ماهه گذشته یک میلیون و 330 هزار نفر سنجش مهارت انجام شده است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی، و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کشور از اهمیت برخوردار است و معتقدیم  پول پاشی و مدرک گرایی منجر به ایجاد شغل نمی شود و مسیر اشتغال از مهارت آموزی می گذرد.

شهریور گفت: این مسابقات برای آشنایی خانواده ها و افراد جوان برگزار می شود و برای اولین بار مسابقات ملی نوجوانان در این راستا برگزار شد تا مسیر شغلی خود را از نوجوانی انتخاب کنند.

وی افزود: ایجاد نشاط در جامعه مهارت آموزی هدف دیگری است که دنبال می شود ، چنانچه در 17 ماه گذشته 110 رویداد مسابقاتی با حضور 30 هزار نفر در بخش آزاد در یک رشته،  مسابقات ملی  مهارت و مسابقات جهانی برگزار می شود.

شهریور با بیان اینکه مسابقه ملی مهارت در 36 رشته برگزار شد و 25 رشته آن در استان های فارس، تهران، البرز ،گلستان ، مرکز تربیت مربی تهران و اذربایجان شرقی به طور همزمان برگزار می شود ، خاطرنشان کرد: 11 رشته نیز در مرحله دوم برگزار می شود و سعی شده است به لحاظ سنی افرادی را انتخاب کنیم که اموزشهای مهارتی دریافت و در مسابقات جهانی حاضر شوند.

وی افزود: از 11 رشته اعزامی به مسابقات جهانی؛ 7 رشته مدال کسب کردند و برای اولین بار مدال طلا در رشته جواهر سازی به یک خانم ایرانی رسید.

برنامه ریزی برای نخبه های مهارتی/ تحصیل بدون کنکور در دانشگاه

معاون پژوهش، برنامه ریزی، و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه افرادی که مدال کسب می کنند به عنوان نخبه مهارتی برای آنها برنامه داریم، یادآور شد: از جمله اینکه  بدون کنکور می توانند در رشته خود تحصیل  کنند و همچنین به عنوان داور در برگزاری مسابقات از آنها استفاده می شود و مدال آوران به عنوان سفیر مهارت معرفی می شوند.

وی گفت: سازمان فنی و حرفه ای با برنامه 5 ساله ای که دارد به دنبال استقرار صلاحیت حرفه ای است که چارچوب آن  تصویب شد و در 8 سطح افراد می توانند این صلاحیت را کسب کنند.

به گفته وی، مراکز جوار و بین کارگاهی در دستور کار است و سه میلیون صنف در کشور داریم و بنا داریم دربازه زمانی 5 ساله 605 هزار صنف مجوز آموزش در محیط واقعی کار دریافت کنند و واحدهای پذیرنده مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نخواهند بود و نیاز به پرداخت حقوق نیست.

شهریور افزود: بورسیه مهارتی نیز برای بنگاه ها در نظر گرفته ایم که می توانند افراد را به ویژه نیازمندان معرفی و از آموزش های سازمان فنی و حرفه ای استفاده و مهارت کسب کنند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی، و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور رسالت و برنامه سازمان فنی و حرفه ای شناسایی استعدادهای مهارتی درکشور است، گفت: این شناسایی با هدف معرفی به بازار کار و حضور در مسابقات جهانی و مسابقات ملی مهارت است·

منبع : تسنیم

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما