9 خودرو جدیدی که به زودی به بازار عرضه می شوند + مشخصات

اقتصاد 100- اخیرا شرکت‌های خودروساز اقدام به معرفی محصولات جدید کرده اند و براساس برنامه اعلام شده از سوس وزارت صمت قرار است 9 خودرو دیگر نیز از سوی دو خودروساز داخلی تا سال آینده معرفی و وارد بازار شوند.

9 خودرو جدیدی که به زودی به بازار عرضه می شوند + مشخصات

به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار اقتصاد100، با توجه مشکلات صنعت خودرو کشور و خروج شرکای خارجی از ایران صنعت خودروسازی با چالش هایی جدی مواجه شد و به دلیل کاهش روند تولید و کیفیت خودرو شاهد نارضایتی های زیادی نسبت کیفیت نحوه فروش و  تاخیر در تحویل خودروها بودیم.

با توجه به اینکه خودرو از سیاسی ترین محصولات در ایران است وزارت صمت برنامه تحولی در قالب ۹ محور برای رفع چالش ها و راهکارهای منتشر کرد. در طرح تحول صنعت خودرو، بحث خوروهای اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است و برنامه ریزى براى تولید انبوه 9 خودرو جدید در سال آینده انجام شده است.

واریانت اول خودروى اقتصادى سایپا، خودرو رى را، خودروى اختصاصى ارس خودرو پی 90 بر پایه بن‌سازه (platform) به روز شده ال نود وقطعات کاملا بومى، خودروى آریا اتوماتیک، خودروی تی اف ٢١، خودروى اطلس، خودروى سهند، وانت آریسان3، وانت اختصاصى ساییا خواهد بود که در ادامه به معرفی برخی از این خودروها که مشخصات آنها از سوی خودروسازان منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

 خودروى اقتصادى سایپا

Screenshot 2022-10-25 105413

شرکت خودروساز هنوز نام اولین خودرو اقتصادی خود را اعلام نکرده است، اما گفته که این خودرو در سگمنت A یا همان مینی خودرو‌های شهری ساخته می‌شود و فاصله میان دو محور ۲۴۳۰ میلیمتر است. با این مشخصات به نظر می‌رسد که اولین خودرو اقتصادی از نظر ابعاد تقریبا در حد و اندازه کوییک باشد.

خودرویی که طبق گفته مسئولان این شرکت، قرار است پیشرانه‌ای با قدرت ۷۰ تا ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۹۰ تا ۱۰۰ نیوتن متر داشته باشد. در مورد زمان عرضه این خودرو نیز مسئولان سایپا هنوز چیزی نگفته اند. اما وزیر صمت گفته که ایران خودرو و سایپا تولید خودروی اقتصادی را شهریور سال آینده به تولید انبوه می‌رسانند.

 

خودرو ارس P90 سایپا

saipa-p90637972893921824641

سایپا P90 نسخه ایرانیزه و باز طراحی شده رنو تندر ۹۰ (لوگان نسل اول) است. این پروژه توسط مهندسان مرکز تحقیقات سایپا در دست اجرا بوده و در چند وقت اخیر، تولید آزمایشی برخی اجزای این سدان اقتصادی و ارتقا یافته آغاز شده است. طراحی و تولید سوییچ بانک های داخل کابین، طراحی کلاستر (جلو آمپر) تمام دیجیتال، نمونه سازی اجزای بدنه، نمونه سازی اجزای کابین، انتخاب قوای محرکه و… از جمله اتفاق هایی است که برای پروژه سایپا P90 در دست انجام قرار گرفته است.

هنوز تصاویری از نسخه تولید اولیه و پروتوتایپ P90 از مرکز تحقیقات سایپا به بیرون درز نکرده است. اما آن طور که گفته می شود، طراحی این سدان ایرانیزه در نسخه نهایی تا حدی متفاوت تر از طرح های گرافیکی خواهد بود. در حال حاضر دو تصویر مفهومی و گرافیکی دیگر از سایپا P90 منتشر شده که رسانه اسب بخار آن را در این خبر قرار داده است. همچنین تصویر سوییچ بانک مرکزی روی داشبورد و طرح گرافیکی جلو آمپر دیجیتال P90 هم برای اولین بار رسانه ای شده است.

مشخصات فنی تندر ۹۰ ایرانی سایپا

آن طور که گفته می شود، سایپا P90 در نمونه پایه به پیشرانه M15 توربو (پیشرانه فعلی سایپا شاهین) مجهز خواهد شد. این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵F18 پنج سرعته دستی، توان را به چرخ های جلوی P90 می رساند. البته این احتمال هم وجود دارد که تندر ۹۰ ایرانیزه سایپا با پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ و تنفس طبیعی به بازار عرضه شود. این پیشرانه نمونه بومی سازی شده EC5 گروه PSA است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۳ نیوتن متر تولید می کند.

 

آریا سایپا

article_637979770300732521_thumb_960_542

سایپا آریا یک هاچ‌بک‌کراس دیفرانسیل‌جلو شهری است، پس نباید از آن انتظاری در سطح کراس‌اوورهای چهارچرخ متحرک چند منظوره داشته باشید؛ با این حال نماینده جدید سایپا قادر است به لطف طراحی قابل قبول بدنه، ارتفاع بالاتر از سطح زمین و برخورداری از اِلمان‌های ماشین‌های شاسی‌بلند، نظرات بسیاری را به خود جلب نماید و به عنوان محصولی با ظاهر نسبتاً مدرن (به نسبت رده قیمتی) در بازار مدگرای امروزی مطرح باشد. البته مشخصات فنی نسخه‌های اولیه آریا چنگی به دل نمیزند.

در واقع استفاده از پیشرانه نه چندان پیشرفته 8 سوپاپ توربوشارژر (مشابه شاهین)، گیربکس دنده‌ای و کمبود آپشن‌های امنیتی در نمونه‌های اولیه باعث شده که آریا فعلاً خودرو کامل و بی‌نقصی به نظر نرسد اما خوشبختانه سایپا وعده داده به زودی پیشرانه me16 ;I که همان tu5 پلاس است را جایگزین نسخه فعلی گردد تا آریا به کمک این موتور و گیربکس اتوماتیک جدید و آپشن‌های تکمیلی، حرف‌های بسیار بیشتری برای گفتن داشته باشد. در صورت تحقق این موارد میتوان به نماینده سایپا امید بسیار زیادی داشت.

به هر حال فرزند بلندقامت سایپا به لطف ایمنی قابل قبول پلتفرم SP100، آپشن‌های رفاهی مناسب، گشتاور کافی  از پتانسیل بالایی برای محبوبیت برخوردار است، به شرط آنکه با قیمت منصفانه‌ای به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

 

سایپا اطلس

article_637515897174287410_thumb_960_542

سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دیده می‌شود. این پیشرانه که M۱۵GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگی‌های جدید در آن دیده می‌شود.

خروجی دود موتور M۱۵GSI نسبت به M۱۵ متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب می‌آید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M۱۵GSI تغییراتی را داشته است. رینگ‌های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M۱۵ معمولی تقویت شده و می‌تواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M۱۵GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.

مشخصات فنی سایپا اطلس

اما یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M۱۵GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین در موتور M۱۵GSI از بالانسر بهبود یافته‌ای نسبت به M۱۵ معمولی استفاده شده است. موتور M۱۵GSI می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند.

البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلاً این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه پیشرانه M۱۵GSI است و می‌توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد. توان خروجی پیشرانه M۱۵GSI گروه خودروسازی سایپا شباهت زیادی را در بحث توان نامی و نوع عملکرد با پیشرانه N۴ کمپانی فیات دارد.

موتور سری N۴ فیات ۱۳۳۲ سی سی حجم دارد و با توجه به نوع فناوری‌های موجود در آن، به عنوان یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ ۹۵ الی ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۴ الی ۱۳۸ نیوتن متر تولید می‌کند. استاندارد آلایندگی این پیشرانه که بر روی سایپا اطلس S نصب می‌شود، از نوع یورو ۵ بوده و تطبیق لازم را با استانداردهای جاری کشور دارد

آن طور که گفته می‌شود، در نسخه‌های کامل‌تر و قوی‌تر سایپا اطلس از پیشرانه‌هایی با قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار استفاده خواهد شد و ساختار ۱۶ سوپاپ هم به پیشرانه این خودرو اضافه می‌شود.

 

سهند سایپا

Saipa-Sahand-Saina-Facelift-toranji-6-1024x576

پروژه  نیوسدان سایپا  که بعدا با نام “ سهند ” شناخته شد، ادامه راه ساینا است. در حقیقت ساینا خود فیس‌لیفت تیبا بوده و به عبارتی سهند را می‌توان فیس لیفت دوم تیبا دانست. با این حال فیس‌لیفت‌های سایپا را می توان در نوع خود نمونه های خوبی دانست که تغییر ظاهر خوبی را اعمال می کند. اوایل شهریور ۱۴۰۱ هستیم و به صورت رسمی سایپا سهند رونمایی شده است.

Saipa-Sahand-Saina-Facelift-toranji-4-1024x576

خودرو سهند نسبت به ساینا در بخش فنی تفاوت زیادی ندارد .  سایپا Sahand  با همان موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 تیبا و ساینا عرضه می‌شوند. این پیشرانه همچنان هشت سوپاپ بوده اما با انجام برخی تغییرات در سر سیلندر و هدرز و تجهیز به  سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها ، خروجی آن کمی به ۹۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر رسیده است. این اعداد ۳ اسب بخار و ۹ نیوتن متر نسبت به نسخهٔ قبلی موتور M15 بیشتر شده‌اند.

این موتور مطابق با استانداردهای آلایندگی  یورو ۵  بوده و  مصرف بنزین سهند سایپا  را در هر صد کیلومتر به ۷.۵ لیتر بنزین می رساند. انتقال قدرت پیشرانه هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد اما در آینده شاهد عرضه گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هم خواهیم بود که احتمالاً همان گیربکس CVT کوییک اتوماتیک است.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما