اقتصاد 100 گزارش می‌دهد؛

موتور و مشخصات فنی شاهین سایپا تغییر می کند / هر آنچه از موتور جدید شاهین باید بدانید

اقتصاد100-بر اساس اعلام سایپا موتور جدید شاهین با نام موتور ME16 تا نیمه دوم 1401 برای خودرو شاهین دستی و اتوماتیک CVT و در پروژه P90 استفاده می شود.

موتور و مشخصات فنی شاهین سایپا تغییر می کند / هر آنچه از موتور جدید شاهین باید بدانید

به خبرنگار گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100؛ اخیرا شرکت سایپا جزییات بیشتری برنامه تغییر پیشرانه خودرو شاهین منتشر کرده است. شاهین های در حال تولید از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ همان پیشرانه مورد استفاده در تیبا و ساینا بهره می­‌برد که قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور است.

 در ابتدا قرار بود سایپا از موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس استفاده کند ولی به دلیل تحریم­ ها موفق به این کار نشد و در نهایت تصمیم اتخاذ شده استفاده از موتور تیبا با اضافه کردن توربوشارژر بود اما موتور ۸ سوپاپ توربوشارژر  شاهین به دلیل ضعف عملکرد  در مقایسه با رقبا حرف چندانی نداشت.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا در خصوص برنامه تغییر قوای محرکه محصولات گروه سایپا گفت: در سایپا سیتروئن خط موتور EC5 نصب و در مراحل راه اندازی بود که با شروع تحریم ها و ترک شرکت سیتروئن، سایپا برنامه احیا این موتور را آماده و در خط تولیدِ موتور شرکت مگاموتور که موتور خودروهای رنو در آنجا تولید می شد این موتور آماده تولید است. این موتور بر روی خودروهای محصولات روز گروه پژوسیتروئن و همچنین خودروهای داخلی پژو 2008،C3  سیتروئن و تارا فعال است.

این موتور دارای 16 سوپاپ و به نام موتور ME16 معرفی شده است و تا نیمه دوم 1401 برای خودرو شاهین دستی و اتوماتیک CVT و در پروژه P90 استفاده می شود.

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا / اشتراک موتور تارا با شاهین

پیشرانه جدید مگا موتور برای محصولات سایپا، ۱٫۶ لیتر حجم دارد و آرایش ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ در آن دیده می شود. این پیشرانه به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی ( CVVT ) مجهز است و به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را رعایت می کند. در این پیشرانه از اجزایی مانند پمپ روغن متغییر هم استفاده شده است.

به گفته مهندسان مگا موتور، این پیشرانه جدید پایه و اساسی بر مبنای یک خانواده موتور اروپایی دارد. بررسی های انجام شده نشان می دهد که پیشرانه ۱٫۶ لیتری مگا موتور و سایپا، نسخه بومی سازی شده EC5 است. پیش از آغاز تحریم ها قرار بود تا نسخه های پایه محصولات سیتروئن در سایپا با پیشرانه ۱٫۶ لیتری EC5 تولید شوند. اما از سرگیری تحریم ها سبب شده تا پروژه تولید نسخه پایه سیتروئن C3 در حالت تعلیق قرار بگیرد و عملاً بومی سازی پیشرانه EC5 در گروه خودروسازی سایپا اتفاق نیافتد.

اما حالا گروه خودروسازی سایپا توانسته تا مانند ایران خودرو، نمونه بومی و اختصاصی خود را برای پیشرانه EC5 گروه PSA معرفی کند. در حال حاضر ایران خودرو نسخه ایرانیزه این پیشرانه را با نام TU5 پلاس بر روی خودروهایی مانند تارا و رانا پلاس پانوراما نصب می کند.

745489-Gahar-ir

با توجه به این موضوع، می توان گفت که پیشرانه EC5 نیز برای خودروهایی مانند شاهین، آریا و سدان P90 سایپا انتخاب شده و بدیهی است که این پیشرانه توانی در محدوده ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۰ نیوتن متر برای محصولات جدید سایپا تولید خواهد کرد.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا نیز در خصوص قوای محرکه این خودرو گفت: به طور کلی برای هر خودرو موتوری تعریف می شود تا در خور آن خودرو باشد. این مطلب که یک موتور الزاما برای یک خودرو طراحی شود اصلا پایه و اساس مهندسی ندارد و در حال حاضر در خودروهای چینی طیف بسیار زیادی از خودروها از یک موتور از خانواده میتسوبیشی وجود دارد و موتور برای خودرو وقتی معنی پیدا می کند که آنچه از خودرو می خواهیم و نیاز داریم را تامین کند.

وی گفت: علاوه بر این پروژه تیپ دیگری از خودرو شاهین با عنوان شاهین پلاس با موتور ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک تعریف شده و فعالیت های کالیبراسیون آن در حال انجام است و در نیمه اول سال 1402 عرضه خواهد شد.

پازوکی در خصوص طراحی و تولید شاهین اتوماتیک گفت: با بررسی های انجام شده حدود 40 درصد مشتریان متقاضی خودرو اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه در گذشته سایپا خودرو اتوماتیک ساینا و کوییک را تولید و عرضه کرده و رضایت مناسبی از این خودروها وجود دارد لذا طراحی و تولید خودرو شاهین اتوماتیک در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراحل عمده کار انجام شده است.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: در این خودرو آپشن هایی مثل دستگیره ها، جلو پنجره و گارنیش پشت خودرو کروم کاری شده، همچنین داشبورد داخلی دو رنگ طراحی شده است و خودرو با گیربکس CVT عرضه می شود. شرکت تولید کننده این گیربکس شرکت پانچ بلژیک است که در دنیا صاحب سبک است و در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد.

پازوکی تاکید کرد: تست های صحه گذاری محصول انجام شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال تمامی تست ها و فرآیند شماره گذاری این خودرو انجام شود و طبق برنامه زمان بندی عرضه محصول از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز شود.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما