منتظر دلار 33 هزار تومانی باشیم ؟!

اقتصاد 100 - یک اقتصاددان معتقد است، برآورد قیمت تعادلی دلار در شرایط کنونی و با توجه به متغیر‌های کلان اقتصادی حدود ۳۳ الی ۳۵ هزار تومان است.

منتظر دلار 33 هزار تومانی باشیم ؟!

وحید شقاقی شهری؛ اظهار کرد: بخشی از نوسانات و افزایش قیمت دلار به واسطه انتظارات تورمی بوده و کاملا مشخص بود که قیمت‌های بازار که نزدیک ۶۰ هزار تومان نیز رسیده بود، با شرایط کلان اقتصاد ایران همخوانی ندارد. بنده چندین بار به افرادی که خواستند به این بازار‌ها وارد شوند، هم در رسانه‌ها و هم در صداوسیما هشدار دادم که متغیر‌های کلیدی اقتصاد ایران حاکی از قیمت‌های پایین‌تری برای دلار است و قیمت ۶۰ هزار تومان کاذب و حاصل انحراف زیاد از تعادل است.

 

وی افزود: بخش عمده‌ای از افزایش قیمت به واسطه حباب و افزایش انتظارات تورمی شکل گرفته بود و مشخص بود با کاهش و کم اثر شدن انتظارات تورمی، قیمت دلار نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

 

شقاقی در رابطه با بیانیه امروز بانک مرکزی گفت: یکی از مسائلی که به انتظارات تورمی دامن می‌زند، مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای است. با اینکه مسائل بین المللی هنوز حل و فصل نشده و برای قضاوت در مورد معاهدات بین‌المللی و تحریم‌ها هنوز زود است، اما تحلیل بنده این است که حاکمیت و دولت به این نتیجه رسیده‌اند که مسائل منطقه‌ای را به سرعت برطرف و حل‌و‌فصل کنند. دبیر شورای عالی امنیت ملی مسئول این کار شده است و به عنوان نماینده نظام با همکاری بانک مرکزی توانست با سرعت مسائل منطقه‌ای را با کشور‌های عربی حل‌و‌فصل کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: این اقدام می‌تواند تکانه مثبتی برای بازار باشد که انتظارات تورمی را کاهش دهد. این مسئله به تنهایی می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد. همانطور که دیدیم قیمت دلار تا حدود ۴۲ هزار تومان نیز کاهش پیدا کرد. چنین اقداماتی نقش بسیار پررنگی دارد و تداوم گشایش‌های منطقه‌ای با کشور‌هایی مثل عربستان، عراق، امارات، کویت، بحرین، عمان و دیگر کشور‌های عربی می‌تواند علامت مثبتی برای بازار کشور باشد تا قیمت دلار به محدوده قیمت تعادلی برسد.

 

این کارشناس اقتصادی در رابطه با برآورد قیمت دلار در آینده تاکید کرد: برآورد بنده از قیمت تعادلی دلار در شرایط کنونی و با توجه به متغیر‌های کلان اقتصادی عددی حدود ۳۳ الی ۳۵ هزار تومان است. با اینکه هنوز مسائل بین‌اامللی وجود دارد، اما قیمت دلار در بازار آزاد می‌تواند به محدوده ۴۰ هزار تومان برسد و با گشایش‌های صورت گرفته در واقع دست بانک مرکزی مدیریت بازار بسیار باز خواهد بود و می‌تواند قیمت را به سمت تعادل هدایت کند.

 
منبع : ایبنا

وبگردی

ارسال نظر

 
  • ناشناس ارسالی در

    بله كاملا درست است قيمت دلار بايد حدود ٣٥ باشد ولي دولت كسري بودجه خود را روي ٥٠ بسته است
    خدا كند از ٥٠ بيشتر نشود ولي شرايط نشان مي دهد تو محدوده ٦٠ تومان تا خرداد ماه ثابت مي شود

.
باز