سهامداران خُرد بخوانند/ برنامه‌های جدید برای حمایت از سرمایه گذاران بورسی

چند روز گذشته بود که سازمان بورس از اعلام مجوز فعالیت صندوق بخشی خبر داد؛ این صندوق‌ها درواقع تنها در یک صنعت خاص فعالیت خواهد کرد. همچنین این صندوق‌ها به دو صورت قابل معامله و صدور ابطالی می‌توانند تاسیس شوند.

سهامداران خُرد بخوانند/ برنامه‌های جدید برای حمایت از سرمایه گذاران بورسی

به گزارش پول و سرمایه اقتصاد 100- مهشید خیزان:حمید کوشکی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص صندوق‌های بخشی به «اقتصاد 100» گفت: صندوق بخشی یا همان فاند سکتور، همان‌طور که از اسم آن مشخص است، روی یک صنعت خاص تارگت خود را انتخاب کرده و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند.

کوشکی در رابطه با مزیت‌های این صندوق گفت: مزیت این صندوق‌ها این است که به شما به عنوان یک فرد به دلایل مختلفی همچون نداشتن زمان، نداشتن دانش تحلیلی و ... که مثلا تمایل دارید در یک صنعت خاص مثل فلزات اساسی سرمایه‌گذاری کنید اما به دلایل اعلام شده نمی‌توانید مستقیم سرمایه‌گذاری کنید، کمک خواهد کرد. در این حالت صندوق بخشی را خریداری می‌کنید که در آن صنعت سرمایه‌گذاری کرده است. آن صندوق‌ها مدیران و تحلیل‌گرانی دارند که می‌آیند ترکیب دارایی را انجام می‌دهند و برای شما این سرمایه‌گذاری را در قالب یونیت‌های این صندوق ارائه می‌دهند. این صندوق‌ها حتی می‌توانند از صنعت خودشان هم حمایت بکنند.

وی ادامه داد: مزیت دیگر این است که تخصصی در آن صنعت هستند و کسی که تمایلی به یک صنعت خاص داشته باشد، می‌آید و روی آن صندوق سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین مزیت دیگری که در آینده می‌تواند ایجاد شود، اینکه اگر تعداد صندوق‌های بخشی ما زیاد بشوند؛ مثلا فلزات، خودرو، پالایش، پتروشیمی. در این صورت فرد می‌تواند سبدی از صندوق‌های بخشی را برای خود تشکیل می‌دهد که بسیار جالب است. در این صورت هم تنوع ایجاد می‌شود و در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری صورت گرفته و این سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های بخشی بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین از معایب این صندوق‌ها گفت: ریسک این صندوق‌ها هم این است که شما تنها روی یک صنعت متمرکز هستید؛ بنابراین اگر وضعیت آن صنعت خراب شود یا قوانین بالادستی بخواهند یک‌سری دستورالعمل‌ها یا مقرراتی علیه آن صنعت وضع کنند، آن صندوق هم تحت تاثیر آن اقدامات قرار می‌گیرد و در نهایت آن صدوق آسیب می‌بیند.

کوشکی در پایان افزود: در مجموع اگر بتوانیم این صندوق‌های بخشی را در صنایع مختلف ایجاد بکنیم، آن موقع فاند آف فاند را هر یک سهامداران خرد می‌توانند برای خود ایجاد کنند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما