اختصاصی اقتصاد 100؛

عوامل تاثیرگذار در روند بازار سرمایه/ چشم انتظاری برای بودجه 1402

رشد مجدد شاخص به انگیزه های قوی‌تر بنیادی و خبرهای مثبت بیشتری؛ از جمله در رابطه با تدوین بودجه کشور نیاز خواهد داشت و عملکرد بازارگردان ها و سرمایه گذاران نهادی در جلوگیری از مزمن شدن روند اصلاحی شاخص در این روزها از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

 عوامل تاثیرگذار در روند بازار سرمایه/ چشم انتظاری برای بودجه 1402

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100-  مژده ابراهیمی: مهدی رادان – کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری  اقتصاد 100 گفت: بازارسرمایه هفته جاری را با یک اصلاح قابل توجه آغاز کرد. 

وی افزود: عوامل متعددی را می توان در نزول شاخص مؤثر دانست. همچنین اصلاح قیمت های جهانی، توقف رشد نرخ  دلار، معرفی گواهی سپرده مبتنی بر ارز توسط بانک مرکزی، افزایش ناآرامی های داخلی در پایان هفته گذشته، نگرانی از خراب کاری یا اعتصاب در شرکت های بزرگ بورسی؛ به ویژه شرکت های پتروشیمی و مهم تر از همه رشد قابل توجه قیمت سهام در دو هفته اخیر از مهم ترین این عوامل هستند.

رادان بیان کرد: بعضی اخبار مثبت موجب رونق معاملات در تعدادی از گروه های معاملاتی شده است؛ از جمله این اخبار می توان به افزایش 35 درصدی نرخ پایه معاملات سیمان در بورس کالا اشاره کرد که اگرچه ممکن است تأثیری بر نرخ معاملاتی این کالا نداشته باشد، ولی به سودآوری شرکت های ضعیف تر در این صنعت کمک می کند؛ همچنین تصویب کاهش 80 درصدی مالیات بر نقل و انتقال سهام نیز از اخبار مثبت ابتدای هفته است. 

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در مجموع معاملات هفته پیش‌رو از اهمیت قابل توجهی در مسیر بازار پاییزی خواهد داشت؛ اگرچه حجم و ارزش معاملات در روز شنبه افت قابل توجهی نسبت به روزهای گذشته داشته است، اما وجود تقاضا در اکثر سهام در نرخ های بالاتر از منفی کامل این نوید را می دهد که پس از یکی دو روز اصلاح بازار توان رسیدن به تعادل را داشته باشد.

به گفته این فعال بازارسرمایه؛ آغاز معاملات خودروی پژو 207 به عنوان اولین خودروی پرتیراژ قابل معامله در بورس کالا می‌تواند روند گروه خودرو را مثبت کند و برکل بازار نیز بی‌تاثیر نباشد. 

وی در نهایت گفت: رشد مجدد شاخص به انگیزه های قوی‌تر بنیادی و خبرهای مثبت بیشتری؛ از جمله در رابطه با تدوین بودجه کشور نیاز خواهد داشت و عملکرد بازارگردان ها و سرمایه گذاران نهادی در جلوگیری از مزمن شدن روند اصلاحی شاخص در این روزها از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام / 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما