بهانه بانک‌های خصوصی برای نپرداختن وام چیست؟

«وام نمی‌دیم» دیالوگی است که بسیاری از بانک‌ها در برابر درخواست افراد برای دریافت تسهیلات عنوان می‌کنند و این با دستور بانک مرکزی بر اعطای وام‌ها به متقاضیان در تناقض است.

بهانه بانک‌های خصوصی برای نپرداختن وام چیست؟

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- دریافت وام از بانک‌ها یکی از راهکاری رفع مشکلات اقتصادی و تنگناهایی است که برای مردم پیش می‌آید البته برای دریافت وام باید کفش آهنین به پا کرد و از هفت خوان رستم گذشت.

با وجود اینکه بانک مرکزی در یک سال گذشته با توسل به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف سعی کرده دریافت وام‌های خرد به متقاضیان را تسهیل کند اما مشاهدات در سطح شهر نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از این تصمیمات نتیجه بخش نبوده و شرایط آنطور که پیش‌بینی شده بود پیش نرفته است.

در هفته‌های اخیر اگر به بانک‌ها برای دریافت وام مراجعه کرده باشید فرقی نمی‌کند که بانک خصوصی باشد یا دولتی دیالوگ تکراری می‌شنوید «وام نمی‌دیم».

دبیر کانون بانک‌های خصوصی در گفت‌وگو با اقتصاد 100 بیان کرد: دلایل مختلفی برای عدم اعطای وام به متقاضیان بانک‌های خصوصی وجود دارد.

«محمدرضا جمشیدی» توضیح داد: مجلس شورای اسلامی  در تدوین قانون بودجه و تسهیلات تکلیفی بانک‌ها منابعی منابعی را تعیین نکرد و اعطای وام‌ها را متوجه سپرده‌هایی دانست که بانک‌ها از مردم جذب می‌کنند و در واقع بانک‌ها به ازای سپرده مردم نزد خود تعهد دارند و وام می‌دهند و چون منابع جذب شده رشد قابل توجهی نداشته بنابراین تکافوی اعطای تسهیلات نیست.

وی افزایش مانده تسهیلات بانک‌ها را دلیل دیگر عدم پرداخت وام دانست و گفت: بانک مرکزی بانک‌های خصوصی را مکلف کرده سالیانه دو درصد مانده تسهیلات خود را افزایش دهند این افزایش به دلیل سیاست‌های تورمی است و از دیگر دلایل بانک‌ها برای پرداخت نکردن وام بانک‌های خصوصی است.

دبیر کانون بانک‌های خصوصی بیان کرد: در قانون بودجه آمده است که سازمان برنامه بودجه مکلف است اعطای تسهیلات تکلیفی بانک‌های خصوصی را تضمین کند و این سازمان به وظیفه قانونی خود عمل نکرده است.

وی افزود: بانک مرکزی در این سال‌ها بانک‌های خصوصی را مکلف کرد تسهیلاتی برای بهبود معیشت خانوار پرداخت کنند و در صورتی که خانواده‌ها به هر دلیلی که موفق به بازپرداخت نشدند مبلغ را از یارانه نقدی و هر راه دیگری که امکان داشت کسر می‌کند یا اینکه خود می‌پردازد اما در عمل به عهد خود وفا نکرد.

جمشیدی در ادامه به محدودیت پیش‌بینی شده بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات به برخی بانک‌های خصوصی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به برخی بانک‌ها اجازه پرداخت تسهیلات به مشتریان را نداده است و مبلغ تسهیلات اعطایی را برای این بانک‌ها مشخص کرده است بنابراین بانک‌ها نمی‌تواند از این قانون سرپیچی کنند.

با تمام توضیحاتی که مطرح شد این سوال همچنان در ذهن باقی است که دلیل عدم پرداخت وام به خانواده‌هایی که توان تامین نیازهای خود را ندارند و گرفتن وام تنها گزینه رفع مشکل است قانوع کننده است و آیا راهکار دیگری برای این موضوع وجود ندارد ؟ و چطور می‌شود که برخی وام‌های میلیاردی می‌گیرند اما برخی موفق نمی‌شوند وام 50 میلیونی از شبکه بانکی عریض و طویل دریافت کنند. 

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره اینکه طلا و سکه در هفته آینده چه قیمت‌هایی را تجربه…

اخبار سلامت

سینما در سینما