چه خبر از وام های بانکی؟!

اگر قصد وام گرفتن دارید بخوانید/ از کجا و چگونه وام بگیریم؟

برخی از بانکها شاریط اسان تری برای پرداخت وام دارند اما در مقابل برخی از بانکهای دولتی چنان عرصه را تنگ کرده اند که دریافت وام از انها معجزه است.

اگر قصد وام گرفتن دارید بخوانید/ از کجا و چگونه وام بگیریم؟

قسمت اول

 

به گزارش اقتصاد صد بدون شک یکی از مواردی که این روزها با توجه به نوسانات اقتصادی مورد توجه قرار دارد، وام های بانکی است که مردم برای دریافتشان اقدام می‌کنند. اما گاهی شرایط  دریافت به نحوی است که بسیاری از مردم از موقعیت ایجاد شده محروم می‌شوند. در ادامه به نگاهی به وام ها می‌اندازیم تا با شرایط دریافت آن آشنا شوید.

وام بانک مسکن

بررسی آخرین وضعیت اوراق مسکن نشان می‌دهد که مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۹۵ هزار و ۶۰۰ تومانی، ۳۸ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۳ میلیون و ۵۳۶ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۷۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۱ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان پرداخت کنند.

همچنین سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۰ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان و متاهل‌ها نیز باید ۶۱ میلیون و ۱۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.

از بانک ملت چگونه وام بگیریم

جویندگان وام می‌توانند از بانک ملت در صورت داشتن رتبه اعتباری A  و B بدون ضامن ۵۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. اما برای گرفتن وام تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان نیز بسته به میزان پوشش حقوق دریافتی متقاضی ضامن درخواست می‌شود. برای دریافت وام از این بانک در صورت داشتن حساب باید از شعبه رمز اینترنتی گرفت و اطلاعات بیمه و فیش حقوقی را وارد فرابانک کرد. این سامانه با توجه به این اطلاعات و پوشش دادن فیش حقوقی متقاضی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با اخذ یک تا دو ضامن وام می‌دهد. البته این بانک مبلغی در ازای پرداخت وام بلوکه نمی‌کند و برای پرداخت وام نیز حتما نباید سپرده‌گذاری کرد.

علاوه بر این، تسهیلات جهت خرید از فروشگاه‌های تجاری طرف قرارداد بانک (شاپ کارت و حامی کارت) نیز اینگونه است که می‌توان با افتتاح حساب در بانک ملت تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات در قالب کارت اعتباری دریافت و از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک خرید کرد. همچنین، حقوق‌بگیران از بانک ملت می‌توانند با بارگذاری فیش حقوقی خود در فرابانک ملت و بررسی رتبه اعتباری و اینکه فیش حقوقی آن‌ها چقدر از مبلغ وام را پوشش می‌دهد، ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند. البته، میزان وام دریافتی از بانک ملت در روش‌های ذکر شده بسته به رتبه اعتباری و فیش حقوقی متقاضیان تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان متغیر است.

بانک سامان و چند وام مناسب

بانک سامان دیگر بانکی است که برای دریافت وام می‌توانید به سراغش بروید و از وام های ان استفاده کنید. به عنوان نمونه این بانک به‌منظور حمایت مالی از طرح‌های خوداشتغالی، تسهیلات قرض‌الحسنه برای مدد جویان و کارفرمایان معرفی‌شده توسط کمیته امداد در نظر گرفته شده است.در این وام امکان دریافت تسهیلات حداکثر به مبلغ 100 میلیون تومان برای مددجویان و 2 میلیارد تومان برای کارفرمایان وجود دارد و همچنین دارای یک دوره تنفس برای تسویه تسهیلات (حداکثر یک سال پس از دریافت تسهیلات زمان پرداخت اقساط شروع) است. همچنین دریافت کنندگان می‌توانند پرداخت وام را 7 ساله انجام دهند. البته این نکته را هم نباید نادیده گرفت که در این وام بدون سود پرداخت می‌شود.

البته باید در نظر داشته باشید که برای طرح خوداشتغالی متقاضی می‌بایست توسط کمیته امداد تأیید شود و طرح کارفرمایان متقاضی می‌بایست برای اشتغال حداقل 20 نفر مددجو باشد. کارفرمایان متقاضی می‌بایست سپرده، گواهی سپرده، اوراق مشارکت دولتی و اوراق مشارکت بانک مرکزی و ... یا وثیقه ملکی برای دریافت تسهیلات به‌عنوان وثیقه ارائه کنند.همچنین مددجویان با ارائه یک برگ چک و معرفی حداقل 1 و حداکثر 2 نفر ضامن می‌توانند تسهیلات فوق را دریافت کنند.

بانک سامان یک وام مشابه دیگر هم دارد که برای افراد زیر پوشش بهزیستی در نظر گرفته است و تنها تفاوت آن با وام کمیته امداد این است که در این طرح خوداشتغالی متقاضی می‌بایست توسط سازمان بهزیستی تأیید شود و طرح کارفرمایان متقاضی می‌بایست برای اشتغال حداقل 20 نفر مددجو باشد. کارفرمایان متقاضی می‌بایست سپرده، گواهی سپرده، اوراق مشارکت دولتی و اوراق مشارکت بانک مرکزی و ... یا وثیقه ملکی برای دریافت تسهیلات به‌عنوان وثیقه ارائه کنند. مددجویان با ارائه یک برگ چک + سفته و معرفی حداقل 1 و حداکثر 2 نفر ضامن می‌توانند تسهیلات فوق را دریافت کنند.

بانک سامان و وام های شخصی

یکی دیگر از مجموعه وام هایی که در این بانک در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد وام های شخصی است که برای خرید یا تعمیر مسکن، خرید خودرو،خرید کالای مصرفی بادوام و تسهیلات رفع نیارهای ضروری است.

برای دریافت وام تعمیرات مسکن تمامی اشخاص حقیقی دارای 18 سال تمام که سابقه چک برگشتی یا تسهیلات غیر جاری در سیستم بانکی ندارند می‌توانند این محصول را دریافت کنند. در این وام امکان دریافت حداکثر 500 میلیون تومان وجود دارد. به طور کلی امکان دریافت وام تعمیر مسکن در کنار  وام خرید مسکن حداکثر به میزان 30 درصد ارزش ملک است . همچنین امکان بازپرداخت بدهی به بانک به‌صورت قسطی و ماهیانه در این وام نیز وجود دارد و حداکثر بازپرداخت 5ساله است. باید توجه داشت که امکان دریافت تسهیلات تعمیر مسکن به پشتوانه سپرده، گواهی سپرده، اوراق مشارکت دولتی و اوراق مشارکت بانک مرکزی است. بنابراین شما می‌توانید در قبال ترهین ملک خود نیز این تسهیلات را دریافت کنید. به علاوه ترهین هر وثیقه ملکی، صرفاً به یک شخص حقیقی امکان‌پذیر است. اما ملک مسکونی که برای ترهین به‌عنوان وثیقه استفاده می‌شود باید شش‌دانگ، ارزنده، سهل‌البیع (به‌راحتی قابل خریدوفروش)، بلامعارض (اداره اوقاف یا شخص ثالث در مورد ملک موردنظر ادعایی نداشته باشد)، واقع در محدوده شهرداری‌ها و دارای پایان کار معتبر باشد.

اما برای خرید خانه هم اگر با کمبود بودجه مواجه هستید،  همانطور که در بالا اشاره شد، میتوانید به سراغ بانک مسکن بروید.و حداکثر تا 50 درصد ارزش ملک خریداری‌شده (ارزش کارشناسی‌شده) را از بانک دریافت کنید. در این وام امکان بازپرداخت بدهی به بانک به‌صورت قسطی و ماهیانه وجود دارد و مدت بازپرداخت 5ساله است. البته با پرداخت این تسهیلات ملک خریداری‌شده در رهن بانک قرار می‌گیرد و پرداخت تسهیلات در قبال ترهین هر وثیقه ملکی، صرفاً به یک شخص حقیقی امکان‌پذیر است. همچنین ملک مسکونی خریداری‌شده می‌بایست شش‌دانگ، ارزنده، سهل‌البیع (به‌راحتی قابل‌خریدوفروش)، بلامعارض (اداره اوقاف یا شخص ثالث در مورد ملک موردنظر ادعایی نداشته باشد)، واقع در محدوده شهرداری‌ها و دارای پایان کار معتبر باشد. برای دریافت این وام هم اشخاص حقیقی دارای 18 سال تمام خریدار ملک سابقه چک برگشتی یا مطالبات غیر جاری در سیستم بانکی کشور ندارند، واجد شرایط هستند.

وام خودرو گزینه دیگر این بانک است که معادل 80 درصد بهای خودرو را می‌توانید، تسهیلات خرید خودرو دریافت کنید. در این وام امکان دریافت تسهیلات حداکثر به میزان 100 میلیون تومان،بازپرداخت بدهی به بانک به‌صورت قسطی و ماهیانه، بازپرداخت تسهیلات حداکثر در 3 سال وجود دارد. این وام به پشتوانه سپرده، گواهی سپرده، اوراق مشارکت دولتی و اوراق مشارکت بانک مرکزی پرداخت می‌شود. اما باید در نظر داشته باشید که اصل مبایعه‌نامه یا قرارداد خرید خودرو یا سند مالکیت خودرو می‌بایست به نام تسهیلات گیرنده باشد. همچنین این تسهیلات برای خرید خودروهای تولید داخلی که تولید سال جاری یا حداکثر یک سال ماقبل آن باشد، قابل پرداخت است.

بانک سامان وام دیگری دارد تحت عنوان تسهیلات رفع احتیاجات ضروری. به این معنی ه اگر با مشکل پیش بینی‌نشده‌ای در زندگی مواجه شده و با  کمبود نقدینگی برای رفع این مشکل روبرو شده‌اید و دارای سپرده، گواهی سپرده، اوراق مشارکت دولتی و اوراق مشارکت بانک مرکزی هستید با پشتوانه آنها می‌توانید حداکثر تا 80 درصد از مبلغ آن را تسهیلات دریافت کنید. از مزایای این وام می‌توان به امکان بازپرداخت بدهی به بانک به صورت اقساط ماهانه یا به صورت یکجا و امکان بازپرداخت تسهیلات حداکثر در 5 سال به صورت قسطی یا بعد از 6 ماه به صورت یکجا  اشاره کرد که با سود مصوب بانک مرکزی در اختیار مردم فرار می‌گیرد و تمامی اشخاص حقیقی دارای 18 سال تمام که سابقه چک برگشتی یا مطالبات غیر جاری در سیستم بانکی ندارند برای این محصول را دریافت کنند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما