جسورانه‌ترین فراخوان‌های بیت‌کوین برای سال 2023

بیت کوین در سال 2022 بیش از 60 درصد سقوط کرد که علتش را می توان شکست های شرکت های برجسته و البته جو بد اقتصاد کلان نیز دانست.

جسورانه‌ترین فراخوان‌های بیت‌کوین برای سال 2023

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- بررسی ها نشان می دهد کارشناسان و تحلیلگرانی که در سال گذشته میلادی قیمت بیت کوین را پیش بینی می کردند، نتوانستند به خوبی نظاره گر آنچه که انتظارشان می رفت باشند. براین اساس 2022 به بازه سالی سختی برای ارزهای دیجیتال تبدیل شد. بیش از 1.3 تریلیون دلار از ارزش بازار از بین رفت شد. بزرگترین ارز دیجیتال جهان، نیز شاهد کاهش 60درصدی در بهای خود بود.

ضمن اینکه موجی از فروپاشی در صنعت از پروژه استیبل کوین terraUSD تا صرافی کریپتو FTX ، همچنین بدتر شدن فضای اقتصاد کلان، سرمایه گذاران را غافلگیر کرد، همه این ها موجب شد تا در سال گذشته برنامه های سرمایه گذارن، خریداران و فروشندگان بیت کوین به سرانجام قابل قبولی نرسد.

اکنون اما در آغاز سال 2023، برخی از بازیگران بازار برای سالی که می تواند یک سال پرنوسان دیگر باشد، با افزایش قیمت مواجه شده اند.

آن هم در شرایطی که نرخ بهره در سرتاسر جهان در حال افزایش است و این بر شرایط دارایی های ریسکی مانند سهام و بیت کوین تاثیر می گذارد. سرمایه گذاران همچنین در حال تماشای چگونگی توسعه حماسه FTX هستند که منجر به دستگیری سام بنکمن-فرید بنیانگذار این شرکت در باهاما شد.

در این میان درباره جسورانه ترین پیش بینی های قیمت بیت کوین در سال 2023 می توان به مصداق هایی اشاره کرد

 

تیم دریپر: 250 هزار دلار

تیم دراپر، گاو بیت کوین، یکی از خوش بینانه ترین تماس های سال 2022 را در مورد بیت کوین داشت و پیش بینی کرد ارزش این توکن تا پایان سال 250 هزار دلار خواهد بود.

در نوامبر، میلیاردر سرمایه گذار گفت که در حال تمدید جدول زمانی این پیش بینی تا اواسط سال 2023 است. حتی پس از فروپاشی FTX، او متقاعد شده است که این سکه به نقطه عطف یک چهارم میلیونی خواهد رسید.

دراپر از طریق ایمیل به شبکه تلویزیونی CNBC گفت: فرض من این است که از آنجایی که زنان 80 درصد از مخارج جزئی در خانواده ها را کنترل می‌کنند و در حال حاضر تنها یک کیف پول بیت کوین از هر هفت کیف پول توسط زنان نگهداری می‌شود، این روند در حال تغییر است.

اکنون نیاز است تا تجارت بیت کوین با افزایش 1400درصدی مواجه شود تا بهای آن به سطح قابل قبولی برای معاملات برسد.

این در حالی بوده که به گفته دراپر، به رغم کاهش قیمت ها و کاهش حجم معاملات، دلایلی وجود دارد که گمان کنیم بازار به کف رسیده است.

او گفت: گمان می کنم که کاهش 50درصدی تولید بیت کوین در سال 2024 روند مثبتی داشته باشد.

کاهش 50درصدی تولید این رمز ارز رویدادی است که هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و در آن پاداش بیت‌ کوین به ماینرها به نصف کاهش می ‌یابد. برخی از سرمایه گذاران این روند را برای قیمت بیت کوین مثبت می دانند، زیرا شرایط عرضه را کاهش می دهد. در این راستا کاهش بعدی نیز قرار است در سال 2024 محقق شود.

 

معضلی به نام افت قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های انرژی

استخراج‌کنندگان بیت ‌کوین که از ماشین‌ های پرمصرف برای تأیید تراکنش‌‌ها و تولید توکن‌‌های جدید استفاده می‌کنند، به دلیل افت قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های انرژی تحت فشار قرار گرفته‌اند.

این بازیگران انبوهی از ارزهای دیجیتال را جمع آوری می کنند و آنها را به یکی از بزرگترین فروشندگان در بازار تبدیل می کند. در شرایطی که ماینرها دارایی های خود را تخلیه می کنند تا بدهی ها را پرداخت کنند، این امر باید بیشتر فشار فروش باقی مانده روی بیت کوین را از بین ببرد.

 

نشانه تاریخی خوب برای بیت کوین

ویجی آیار، معاون توسعه شرکت در صرافی کریپتو لونو هم اظهار کرده است که این از نظر تاریخی نشانه خوبی برای بیت کوین است.

آیار به CNBC گفت: در بازارهای نزولی قبلی، تسلیم ماینرها معمولاً نشان دهنده نزول های عمده بوده است. هزینه تولید آنها از ارزش بیت کوین بیشتر می شود، از این رو تعدادی ماینر یا ماشین های خود را خاموش می کنند، یا باید بیت کوین بیشتری بفروشند تا تجارت خود را حفظ کنند.

بنابراین اگر بازار به نقطه‌ای برسد که فشار فروش این ماینر را به اندازه کافی جذب کند، می‌توان فرض کرد که دوره نزولی را شاهد هستیم.

 

استاندارد چارتر: 5 هزاردلار

در این میان اما گروهی نیز براین باور هستند که برای برخی از فعالان بازار، بدترین اتفاق هنوز در راه است، چرا که بیت کوین ممکن است تا پنج هزار دلار سقوط کند. این پیش‌بینی که یکی از فهرست‌های «غافل‌انگیز» به شمار می رود، نشان‌دهنده افت 70 درصدی قیمت‌های فعلی است.

اریک رابرتسن، رئیس تحقیقات جهانی یک بانک صاحب نام در این خصوص  گفت: بازده همراه با سهام فناوری در سناریوی کابوس 2023 استاندارد چارترد سقوط می‌کند، و در حالی که فروش بیت‌ک وین کاهش می‌یابد، این روند آسیب خواهد دید.

به گفته وی شرکت‌ها و صرافی‌های رمزنگاری بیشتر و بیشتر با نقدینگی ناکافی مواجه می‌شوند که منجر به ورشکستگی بیشتر و سقوط اعتماد سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دیجیتال می‌شود.

رابرتسن گفت که این سناریو احتمال غیر صفری برای وقوع در سال آینده دارد و از لحاظ مادی خارج از اجماع بازار یا دیدگاه‌های پایه خود ما است.

 

مارک موبیوس: 10 دلار

از نظر مارک موبیوس، سرمایه گذار کهنه کار، بیت کوین اما در سال 2022 روند نسبتا موفقی را از نظر قیمت گذاری پشت سر گذاشت. نکته مهم اینکه در ماه مه، وی پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین زمانی که بالای ۲۸ هزار دلار معامله می‌شد، به ۲۰ هزار دلار کاهش خواهد یافت.

وی گفت که بیت کوین در سال 2022 به 10 هزار دلار سقوط خواهد کرد. این اتفاق نیفتاد. با این حال، موبیوس به CNBC گفت که به قیمت 10000 دلاری خود در سال 2023 پایبند است.

این سرمایه‌گذار که نام خود را در سرمایه‌گذاری فرانکلین تمپلتون بر سر زبان‌ها انداخت، بیان کرد وضعیت نزولی او برای بیت‌کوین ناشی از افزایش نرخ‌های بهره و سیاست‌های پولی سخت‌تر از سوی فدرال رزرو ایالات متحده است. موبیوس معتقد است با نرخ‌های بهره بالاتر، جذابیت نگهداری یا خرید بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال جذاب‌تر می‌شود، زیرا صرف نگه‌داشتن سکه سودی ندارد.

 

کارول الکساندر: 50 هزار دلار

کارول الکساندر، استاد امور مالی در دانشگاه ساسکس، با پیش بینی خود مبنی بر کاهش قیمت بیت کوین به 10 هزار دلار در سال 2022 چندان دور از انتظار نبود.

  اکنون، وی فکر می‌کند که ارز دیجیتال را می‌توان برای سود تنظیم کرد - اما نه به دلایلی که ممکن است انتظار داشته باشید.

الکساندر گفت که کاتالیزور بیشتر دومینوهای ناشی از سقوط FTX خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد، او انتظار دارد که قیمت بیت کوین در سه ماهه اول به 30000 دلار و سپس در سه ماهه سوم یا چهارم به 50 هزار دلار برسد.

وی به CNBC گفت در سال 2023 یک بازار صعودی مدیریت شده وجود خواهد داشت، نه یک حباب - بنابراین ما شاهد افزایش بیش از حد قیمت مانند قبل نخواهیم بود.ما شاهد یک یا دو ماه قیمت‌های روند پایدار خواهیم بود که با دوره‌های محدود محدوده و احتمالاً چند سقوط کوتاه‌مدت در هم آمیخته است.

استدلال الکساندر این است که با کاهش حجم معاملات با معامله گران در حاشیه، دارندگان بزرگی که به نام "نهنگ" شناخته می شوند، احتمالاً برای تقویت بازار وارد عمل خواهند شد. به گفته شرکت فین‌تک River Financial، ثروتمندترین آدرس‌های کیف پول بیت کوین 97، 14.15 درصد از کل عرضه را تشکیل می‌دهند.

برخی از سرمایه گذاران از تلاش برای پیش بینی قیمت بیت کوین دست کشیده اند. برای آنتونی ترنچف، مدیرعامل پلتفرم وام‌دهی کریپتو Nexo، رویدادهای اخیر لحظه‌ای نگران‌کننده است.

وی بیان کرد: بیت کوین در اوایل سال 2022 با افزایش پذیرش نهادی در مسیر مثبتی قرار داشت، اما «چند نیروی اصلی دخالت کردند.

گفتنی است؛ ترنچف زمانی پیش بینی کرد که بیت کوین تا اوایل سال 2023 به اوج 100000 دلار برسد. اکنون، او تلاش خود را برای پیش بینی قیمت تمام کرده است.

لیث خلف، تحلیلگر مالی در AJ Bell، پیشنهاد کرد که تلاش ها برای پیش بینی قیمت بیت کوین بیهوده است.

او به سی‌ان‌بی‌سی «Squawk Box Europe» گفت: «ما می‌توانیم سال آینده همین موقع اینجا بنشینیم و صحبت کنیم و قیمت آن می‌تواند 5000 یا 50000 دلار باشد، این من را شگفت‌زده نمی‌کند زیرا بازار به شدت تحت تأثیر احساسات است.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما