آمار جالب استفاده خدمات بانکداری الکترونیک در بین مردم ایران

رئیس کل بانک مرکزی ایران خبرداد 90 درصد از جمعیت بالای 18 سال کشور در حال حاضر از خدمات پرداخت الکترونیک نظام بانکی استفاده می کنندکه در مقایسه با کشورهای منطقه آمار خوبی است.

آمار جالب استفاده خدمات بانکداری الکترونیک در بین مردم ایران

به گزارش اقتصاد 100 از ایرنا، رییس‌کل بانک مرکزی گفت: بیش از ۹۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال حساب بانکی دارند و از ابزارهای پرداخت استفاده می‌کنند که در مقایسه با کشورهای منطقه آمار خوبی است.

«علی صالح‌آبادی» در همایش ملی تحول دیجیتال بانک و بیمه اظهار داشت: تحول دیجیتال در حوزه نظام مالی به‌ویژه بانکی بسیار مهم است و بانک مرکزی در حوزه تحول دیجیتال نقشه راه دارد و آن را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف بانک مرکزی تحول فرآیند و ابزار پروژه‌های انجام شده است، افزود: یکی از این موارد قانون چک در سیستم بانکی بود که تغییر در فرآیند و زیرساخت‌ها ایجاد شد و در نتیجه میزان چک برگشتی کاهش یافت و اعتبار به چک بازگشت.

رئیس‌کل بانک مرکزی توضیح داد: یکی از مسائل پیچیده در قانون چک مسدود شدن حساب فرد در بانک‌های مختلف به میزان کسری چک بود که اجرا شد و هم اکنون قانون چک به‌طور کامل عملیاتی می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از ایرادات نهادهای ناظر نظارت پسینی است، بانک مرکزی به دنبال نظارت پیشینی است و در حوزه اعطای تسهیلات سامانه‌هایی با قواعد نظارتی راه‌اندازی شده و در صورت استفاده از تسهیلات غیر از مجاری پیش‌بینی شده امکان اعطای تسهیلات به فرد را نمی‌دهد.

صالح‌آبادی گفت: از دیگر اقدامات حائز اهمیت بانک مرکزی در حوزه هوشمندسازی، توسعه شمولیت مالی است تا افراد از خدمات بانکی و تسهیلات اعطایی بهره‌مند شوند که در نتیجه آن بیش از ۹۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال حساب بانکی دارند از ابزارهای پرداخت بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: سطح دسترسی پرداخت شبکه کشور ماهانه ۳.۵ میلیارد تراکنش است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت حکمرانی ریال، اظهار داشت: در شرایط تحریم یکی از مواردی که از آن استفاده می‌شود حکمرانی دلار است و چنانچه حتی یک دلار در دنیا جابه‌جا شود کشور تحریم‌کننده بر آن نظارت می‌کند و بانک مرکزی به دنبال حکمرانی ریال را تقویت کنیم که هم نظارت بر آن آسان‌تر شود و هم جلوی پولشویی و فساد گرفته شود.

وی ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی و قراردادهای هوشمند و زنجیره بلوک در شبکه بانکی به تحقق حکمرانی دیجیتالی ریال کمک می‌کند، همچنین سفته و برات الکترونیکی در شبکه بانکی به کار گرفته می‌شود.

صالح‌آبادی اظهار داشت: نیاز مشتری به فناوری‌های دیجیتال به معنای رهاشدگی نیست و باید با ابزارهای الکترونیکی در این خدمات نظارت شود.

وی گفت: هم اکنون ۲۰ هزار شعبه بانکی در کشور وجود دارد و این قابلیت فراهم است که این شعبه‌ها کاهش یابد، البته به دنبال این هستیم افراد به این فرایند عادت کنند و فرهنگ‌سازی نیز انجام شود.

انتهای پیام/

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا کسی پرسپولیس و استقلال را نمی‌خرد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما