افزایش پرداخت تسهیلات بانکی از حرف تا عمل/ متقاضیان وام یا بانک مرکزی، کدام درست می‌گویند؟!

افزایش پرداخت تسهیلات بانکی از حرف تا عمل در این خصوص بپذیریم اظهارات مسئولان امر در بانک مرکزی صحت دارد، پس آنچه که در عمل شاهدش هستیم و درخواست کنندگان وام بیان می کنند به چه معناست

افزایش پرداخت تسهیلات بانکی از حرف تا عمل/ متقاضیان وام یا بانک مرکزی، کدام درست می‌گویند؟!

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- اگرچه مقوله پرداخت تسهیلات خرد بانکی به موضوعی پر گلایه از سوی بسیاری از متقاضیان دریافت وام تبدیل شده است، حتی در موارد بسیاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار نظر کرده اند، اما نکته جالب این بوده که مصطفی قمری‌وفا ، سخنگوی بانک مرکزی از افزایش پرداخت تسهیلات خرد سخن گفته و اینکه و تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در شبکه بانکی نیز رشد داشته و براین اساس شبکه بانکی در هفت ماه گذشته امسال حدود ۲۲۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که از رشد ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است.

این در حالی بوده که خبرها حکایت از این دارد که خزانه بانک‌ها سه قفله شد؛ عبارتی است که حال و روز بانک‌های دولتی و خصوصی در پرداخت وام به مردم را نشان می‌دهد. این در شرایطی است که در ماه‌های اخیر، نهاد ناظر بر بانک‌های کشور، همواره بر این نکته تاکید داشته که «همه بانک‌ها مکلفند روند اعطای تسهیلات خرد به هموطنان را در چهارچوب قوانین و مقررات انجام دهند»؛ اما آنچه مردم می‌گویند، خلاف این ادعاست.

آنچه که گفته شده، دلیلش نبودن بودجه برای پرداخت این وام‌هاست. این مهمترین علتی است که بانک‌ها برای ندادن وام به مشتریان مطرح می‌کنند.

با این وجود سخنگوی بانک مرکزی همچنین تاکید کرده است که از ابتدای سال جاری تا هفتم آذر ماه ۱۴۰۱، تعداد یک میلیون و ۳۷۶ هزار فقره تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن به مبلغ ۱۲۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. همچنین ۸۴ درصد کل تسهیلات پرداخت شده در ۷ ماه گذشته به صاحبان کسب و کار و ۱۶ درصد مابقی هم به مصرف کننده نهایی خانوار پرداخت شده است.

از سوی دیگر اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی حکایت از این دارد که  از ابتدای سال تا هفتم آذر ماه تعداد ۶۵۱ هزار نفر به مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۱ درصدی داشته است. علاوه براین به منظور حمایت از جوانی جمعیت، از زمان ابلاغ شیوه نامه مربوطه (۳۱ فروردین)ٰ، تعداد ۵۵۰ هزار نفر به مبلغ ۲۲ هزار میلیارد تومان از تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری بهره مند شدند.

حال اما این پرسش مهم مطرح می شود، اگر بپذیریم اظهارات مسئولان امر در بانک مرکزی صحت دارد، پس آنچه که در عمل شاهدش هستیم و درخواست کنندگان وام بیان می کنند به چه معناست. ضمن اینکه این مقوله و ناهماهنگی بانک ها با بانک مرکزی تنها مربوط به پرداخت وام نمی شود بلکه به طور نمونه می توان بیان کرد که هرچند  وزیر اقتصاد وعده داده بود که پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌های کشور شکل اجرایی به خود می گیرد، اما باز هم متقاضیان این نوع تسهیلات با اشاره به دست رد زدن بانک به سینه آنها برای پرداخت وام بدون ضامن بیان داشته اند که بانک ها «برای دریافت این وام متقاضیان باید در چند ماه اخیر نصف مبلغ وام حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در بانک مورد نظر سپرده یا گردش مالی داشته باشند تا بتوانند وام بدون ضامن دریافت کنند»؛ موضوعی که عملا مانع بزرگی برای مردمی بود که تنها درخواست وام‌های خرد کمتر از ۵۰ میلیون تومان داشتند تا بتوانند قدری از مشکلات اقتصادی خود را رفع کنند.

براین اساس می توان گفت نیاز است تا در این زمینه و بخشنامه های بانک مرکزی یا نگاه اصولی تریی به توانایی مالی بانک ها شود، یا تضمین اجرایی برای آنها در نظر گرفته شود، چرا که تداوم این امر در بازه زمانی نه چندان طولانی می تواند بی اعتمادی به نظام بانکی کشور را رقم زند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما