معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی:

مصرف سوخت خودروهای داخلی از پارسال هم بیشتر شده است/ حل معضل زیست محیطی با اجرای طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان

اقتصاد ۱۰۰ - معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با واحد رسانه روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه باید در کشور به حوزه بهینه سازی مصرف سوخت توجه ویژه شود گفت: ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین روزانه در کشور در حال مصرف است که این عدد بسیار بالایی است و باید در این زمینه برنامه های مدونی جهت صرفه جویی در مصرف انرژی صورت گیرد.

مصرف سوخت خودروهای داخلی از پارسال هم بیشتر شده است/ حل معضل زیست محیطی با اجرای طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان

جلیل سالاری افزود:خودروهایی که درداخل در حال تولید هستند مصرف شان نسبت به سال قبل هم بیشتر شده است و این موضوع از کارت های سوخت مشخص است ؛ علیرغم اینکه خودرو های جدید تولید شده است اما بازهم با مصرف بالای سوخت روبه رو هستیم که این وضعیت باید ساماندهی و برای آن برنامه یرزی شود .

وی درباره اجرای طرح های بهینه سازی درپالایشگاه اصفهان گفت:در بازدیدی که اخیرا مدیران محیط زیست از پالایشگاه اصفهان داشتند در راستای ارزیابی و تسهیل در صدور مجوزبرای طرح های پترو پالایش اصفهان صورت گرفت که در این زمینه هم تکلیف قانون درسال۱۴۰۱ است و هم در برنامه هفتم توسعه به این موضوع تاکید شده است که طرح های کیفی سازی باید درپالایشگاه های کشوراجرایی شوند لذا این طرح ها باید در پالایشگاه اصفهان نیز مورد اجرا قرار گیرند .

وی با اشاره به اینکه طرح های بهینه سازی پالایشگاه اصفهان انجام شود بسیاری از معضلات زیست محیطی حل میشود بیان داشت:ما در همه پالایشگاه ها تکلیف کرده ایم که باید طرح های کیفی سازی به اجرا در آیند و سهامداران باید ۴۰ درصد سود پالایشی خود را برای این امر تخصیص دهند.

سالاری، با اشاره به اینکه طرح های کیفی سازی محصولات در اصفهان شرایط خوبی دارد و در حال انجام است گفت: در بقیه پالایشگاه های کشورنیزاین طرح ها در حال انجام است ؛ نتیجه این کیفی سازی این است که محصولات تولیدی پالایشگاه ها در حد استاندارد های روز جهانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بیان داشت: با ارتقاء طرح های کیفی سازی از این پس در نفت کوره مشکلی نخواهیم داشت و قطعا وقتی در شرایط ناترازی قرار می گیریم سوخت مایع جایگزین خواهد شد .

معاون وزیر نفت، مشکل امروزکشور را مصرف بی رویه سوخت عنوان کرد و افزود:همچنان که در بخش مدیریت تولید فکر و چاره اندیشی میشود، باید در حوزه مدیریت مصرف هم توجه وچاره اندیشی شود .

سالاری با اشاره به اینکه پالایشگاه اصفهان تولید روزانه ۳۸۰ هزار بشکه بنزین را بر عهده دارد افزود: هریک از پالایشگاه های کشور براساس ماموریت ذاتی خود در حال تولید محصولات هستند و هیچ یک باردیگری را به دوش نمی کشند، به عنوان نمونه پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید ۴۵۰ هزار بشکه و پالایشگاه آبادان ۵۰۰ هزار بشکه تولید محصول را برعهده دارد و همه این تولیدات درکشور توزیع میشود، این ۱۰ پالایشگاه عرضه و تقاضای کشور را تامین می کنند و هر کدام در قالب ظرفیت پالایشگاهی که دارند در حال انجام کار هستند .

وی تاکید کرد: گستره توزیع و تولید محصولات در پالایشگاه ها با توجه به شرایط توزیعی و اقلیمی کشورانجام میشود،لذا پالایشگاه اصفهان در حال تولید قدر السهم خودش است و پالایشگاه های دیگری هم هستند که قدر السهم بالاتری دارند؛ در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج فارس بالای ۴۵ میلیون نیاز کشور را تامین می نماید و بیش از ۳۰ درصد بنزین کشور در این پالایشگاه تامین میشود ،لذا به لحاظ الگویی که در پالایشگاه دیده شده هر کدام از پالایشگاه ها سبد و سهمی را در کشور در حال تولید هستند و هیچ پالایشگاهی باری را برای دیگری ندارد .

معاون وزیر نفت، ادامه داد: شرایط هندل کردن پروژه ها در پالایشگاه اصفهان از زمان ورود مدیر عامل جدید بسیار فرق کرده است خوشبختانه در تسریع پروژه ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و ما در این زمینه حمایت های لازم را انجام میدهیم تا این طرح ها در باره زمانی خودش به پایان برسد .

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: بصورت ماهانه و مرتب برنامه ها و طرح های پالایشگاه های کشور در نشست با مدیران عامل و مدیران پرژه ها ارزیابی شده و مشکلات و چالش های مدنظردر قالب یک کارگروه بررسی میشوند وبر مبنای آن راهکار ارائه میشود.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما