اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل چگونه باعث تحول این صنعت شده است؟

آیا می‌دانید که نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و هر هفته ۱,۴ میلیون نفر به جمعیت شهرنشینان جهان اضافه می‌شود؟ با افزایش شهرنشینی، پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن بسیاری از فرایندها، صنعت حمل و نقل نیز به تحول بزرگی نیاز دارد.

اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل چگونه باعث تحول این صنعت شده است؟

نقش حیاتی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل

طی سال‌های اخیر در بیشتر شهرهای بزرگ دنیا حمل و نقل هوشمند به یک گزینه محبوب تبدیل شده است. اما برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل، شما به یک اکوسیستم هوشمند نیاز دارید. تمام زیرساخت‌ها و منابع شهر شما باید با سیستم حمل‌ونقل هماهنگی مناسبی داشته باشند. در این مطلب به بررسی نقش اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل می‌پردازیم.

اهمیت پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که ۷۵ درصد زیرساخت‌ها در سال ۲۰۵۰، در حال حاضر اصلا وجود ندارند. پس باید اکوسیستم‌ها را به شکلی پیاده‌سازی کرد که بتوانند به‌خوبی با سیستم‌های هوشمند سال‌های آینده هماهنگی داشته باشند. هرچند سیستم‌های فعلی شهری، فاصله بسیار زیادی با اکوسیستم هوشمند مناسب در آینده دارند. از طرف دیگر باید گفت که صنعت حمل و نقل هنوز نتوانسته نسبت به دیگر صنایع با تکنولوژی روز دنیا هماهنگ شوند. به همین خاطر باید گفت که پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل اهمیت زیادی دارد.

با پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل‌ونقل، می‌توان این صنعت را برای تحولات آینده شهرها آماده کرد. البته باید اشاره کرد که طی سال‌های اخیر، صنعت حمل و نقل نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه هوشمندسازی داشته است. با این وجود، این صنعت هنوز نواقص بسیار زیادی دارد. برای مثال مقدار بسیار زیادی از گازهای گلخانه‌ای توسط وسایل نقلیه تولید می‌شوند و تصادفات ترافیکی شهرها سالانه ۱,۲ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشانند.

حال سوال مهم اینجاست که پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل‌ونقل چه فوایدی دارد و چگونه انجام می‌شود. به‌طور کلی حمل‌ونقل هوشمند می‌تواند ترافیک را درون شهرها کاهش دهد، شهرها را امن‌تر کند و آلودگی هوا را کاهش دهد. پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند با استفاده از حس‌گرها، فناوری‌های ارتباطی پیشرفته، اتوماسیون و شبکه‌های پرسرعت انجام می‌شود. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مزایای پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل‌ونقل آشنا می‌شویم.

 

امنیت بالاتر در حمل‌ونقل

پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل، تکنولوژی‌های بسیار زیادی به‌صورت ترکیبی با یکدیگر استفاده می‌شوند. مانند یادگیری ماشین (ماشین لرنینگ)، اینترنت اشیا. در این صورت شما می‌توانید سیستم‌های بسیار امن و البته کارآمدی را ابداع کنید. برای مثال سیستم‌های حمل و نقل خودران در کنار تمام مزایای خود، امنیت بسیار بالایی نیز دارند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که یکی از نقش‌های اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل، بهبود امنیت این صنعت سنتی است.

 

تسهیل مدیریت حمل‌ونقل

در یک شبکه حمل و نقل شهری یا خصوصی، ده‌ها، صدها و یا هزاران وسیله حمل و نقل در حال حرکت هستند.

 با استفاده از یک اکوسیستم هوشمند، هر یک از این وسایل به یک نقطه مشخص در شبکه مدیریت سیستم حمل‌ونقل تبدیل می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به‌آسانی مدیریت کرد. در این اکوسیستم، مدیران می‌توانند روی عملکرد اجزای سیستم حمل و نقل خود نظارت داشته باشند، هزینه و زمان تعمیر و نگهداری وسایل حمل‌ونقل را تخمین بزنند و برای رفع مشکلات، منابع لازم را در نظر بگیرند.

 

مقرون‌به‌صرفه‌ بودن حمل‌ونقل هوشمند

با یک اکوسیستم هوشمند، صنعت حمل‌ونقل از منابع موجود به شکل بسیار بهینه‌تری استفاده می‌کند. همچنین هزینه تعمیرات، نگهداری و بیمه نیز با این سیستم کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه می‌توان گفت که پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل می‌تواند هزینه‌های نهایی شما را به‌شدت کاهش دهد. باید گفت که در آینده، مقرون‌به‌صرفه بودن یکی از مهم‌ترین پارامترهای یک سیستم خواهد بود.

 

ارائه راهکارهای سریع با پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند

تصور کنید در نقطه‌ای از شبکه حمل‌ونقل شما مشکلی به‌ وجود می‌آید. با استفاده از اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل، شما می‌توانید به طیف وسیعی از داده‌ها دسترسی داشته باشید. در این شرایط قطعا شما می‌توانید تصمیماتی بهتر و آگاهانه‌تر برای رفع مشکل مورد نظر اتخاذ کنید. چرا که هر چه داده‌های شما بیشتر باشد، فرصت تفکر بیشتری خواهید داشت.

 

شهرهای هوشمند به حمل‌ونقل هوشمند نیاز دارند

استفاده از اکوسیستم هوشمند در حمل و نقل، تنها مختص به شرکت‌های بزرگ فعال در این زمینه نیست. یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل مربوط به شهرها می‌شود. هرروزه هزاران وسیله حمل و نقل در شبکه حمل‌ونقل عمومی در حال حرکت هستند و مدیریت اصولی آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. از طرف دیگر تا ۲۰ الی ۳۰ سال آینده، الگوی مدیریت شهری تغییر خواهد کرد و بیشتر شهرهای بزرگ دنیا مطابق با یک اکوسیستم هوشمند اداره خواهند شد، به همین خاطر پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل شهرها نیز اهمیت زیادی دارد.

تصور یک شهر هوشمند بدون یک سیستم حمل‌ونقل هوشمند بسیار دشوار است. برخی از کشورها مانند فنلاند، سوئد، امارات متحده عربی و سنگاپور در حال حاضر نیز در حال پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل شهرهای بزرگ خود هستند.

 

مثال‌هایی از نقش اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل

همان‌طور که اشاره شد، در بسیاری از کشورهای دنیا از اکوسیستم هوشمند برای بهبود کارایی صنعت حمل‌ونقل خود استفاده می‌کنند. از جمله این کشورها می‌توان به سوئد و سنگاپور و اسپانیا اشاره کرد. در ادامه با نقش اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل‌ونقل این کشورها آشنا می‌شویم:

  • نقش اکوسیستم هوشمند در سوئد: در این کشور نیز از تمام پتانسیل اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل‌ونقل استفاده شده است تا ترافیک به حداقل برسد، آلودگی هوا کم‌تر شود و افراد کم‌تر از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کنند.
  • پیاده‌سازی اکوسیستم هوشمند در سنگاپور: در این کشور، مسافران می‌توانند با استفاده از گوشی تلفن خود، یک شاتل (تاکسی) بدون سرنشین برای رسیدن به فرودگاه یا ایستگاه قطار درخواست کنند. در این صورت به استفاده از ماشین شخصی خود نیازی نخواهند داشت
  • اکوسیستم هوشمند در اسپانیا: در شهر بارسلونا کشور اسپانیا،‌ تمام اجزای صنعت حمل‌ونقل از خدمات برنامه‌ریزی سفر تا نشانگرهای هوشمند پارکینگ‌ها برای هدایت رانندگان به پارکینگ‌هایی با فضای خالی استفاده می‌شود. در واقع بارسلونا با استفاده از اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل، توانسته ترافیک را به حداقل برساند.

 

آینده در اختیار شهرهای هوشمند با حمل‌ونقلِ بهینه است

تفاوتی ندارد که شما بخواهید از اکوسیستم هوشمند در صنعت حمل و نقل استفاده کنید یا به دنبال پیاده‌سازی آن در سیستم حمل‌ونقل شرکت‌های بزرگ باشید. در هر صورت شما در مسیر صحیح قرار دارید. با توجه به افزایش جمعیت جهان طی سال‌های آینده، مدیریت سنتی صنعت حمل‌ونقل قطعا پاسخگو نیاز جمعیت بیشتر جهان نخواهد بود و استفاده از یک سیستم حمل‌ونقل هوشمند به یک لازمه تبدیل خواهد شد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما