کلاف سردرگم قیمت ها در بازار لوازم خانگی

اقتصاد100- در هفته های گذشته برخی واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند.

کلاف سردرگم قیمت ها در بازار لوازم خانگی

به گزارش گروه لوازم خانگی، انتقادات از این واحدها در حالی بالا گرفته که تولیدکنندگان نیز از افزایش بی ضابطه قیمت مواد اولیه و نرخ ارز و در نظر گرفته نشدن مباحث تورمی گلایه دارند و معتقدند این موارد در فرآیند قیمتگذاری ها لحاظ نمی شود. با این حال کارشناسان معتقدند همه این موارد راه حل دارد و باید در فضای کارشناسی و به دور از تعصبات اصلاح شود، زیرا در غیر این صورت تولید زمین خورده، بدبینی نسبت به تولید داخلی ایجاد شده و قاچاق رونق می گیرد.

 در این زمینه «عباس هاشمی» دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می گوید: سهم لوازم خانگی از ارزش افزوده کل صنعت در حال کاهش است که کارشناسان امر دلیل آن را فشارهای دولتی و خارج از بنگاه از جمله قیمتگذاری دستوری، سرکوب قیمتی، بگیر و ببندها و غیره عنوان می کنند.وی بیان داشت: این مساله سبب شده تا آسیب جدی به تولید، اشتغال صنعتی و تامین بازار را شاهد باشیم.به گفته این مقام صنفی، در ماه های گذشته موارد مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش نرخ ارز و تخصیص با تاخیر و اندک آن و غیره در قالب جداولی به وزارت صمت، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار اعلام شده و از آنها خواسته ایم اعلام کنند در چنین شرایطی تولیدکننده باید چکار کند؟ و تدبیر دولت چیست؟وی خاطرنشان کرد: نظر انجمن صنایع لوازم خانگی بر اعمال مکانیسم عرضه و تقاضا است و حال که دولت اجازه افزایش قیمت نمی دهد، دست کم اجازه دهد «نظارت پسینی» انجام شود.هاشمی توضیح داد: در «نظارت پیشینی»، هر کار یا تغییر قیمتی که بخواهد انجام شود، ابتدا باید از سازمان های یاد شده کسب اجازه شود.

اکنون تلویزیون، ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و اجاق گاز مشمول این نظارت است که امروز شاهدیم بسیاری واحدهای تولیدکننده این محصولات به ضرردهی رسیده اند.

وی ادامه داد: تداوم چنین نظارتی در این محصولات سبب کند شدن فرآیند تولید شده و به صلاح تولیدکننده و حتی مصرف کننده نیست، زیرا به تدریج بازار خالی از آن کالا می شود.دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: بر این اساس معتقدیم که ضوابط سازمان حمایت اشکال دارد و باید نظارت پسینی اجازه داده شود، به طوری که اگر هر واحد تولیدکننده تخلفی در سامانه 124 داشت، با آن برخورد شود.

وی بیان داشت: آنچه اکنون از سوی دولت و ستاد تنظیم بازار شاهد هستیم و جلوی افزایش قیمت ها را گرفته اند، جواب نداده و واحدها را دچار سردرگمی کرده است. این مساله حتی در دیدار با «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عنوان شد و اعلام کردیم که ضوابط سازمان حمایت اشتباه است.هاشمی اظهار داشت: به طور مثال، این سازمان ارائه تخفیفات یا تبلیغات بیش از نیم درصدی از سوی واحدها را قبول ندارد، همچنین تامین مالی از طریق بورس (با وجودی که بسیاری واحدهای تولیدکننده در بازار سرمایه حضور دارند) از نظر سازمان حمایت بی معنی است. این در حالی است که شرایط انقباضی در بانک ها شاهدیم.وی یادآور شد: این نواقص سبب شده تا یک سردرگمی و به هم ریختگی را در بین تولیدکنندگان شاهد باشیم و از طرفی، ستاد تنظیم بازار با در نظر گرفتن شرایط جامعه مانع افزایش قیمت ها می شود.به گفته این مقام صنفی، امروز با تورم متوسط 40 تا 45 درصدی در جامعه و میانگین افزایش 35 درصدی قیمت نهاده های تولید مواجهیم، اما به تولیدکنندگان اعلام می شود حق ندارید بیش از 10 درصد افزایش قیمت داشته باشید! در نتیجه شاهد ذوب تدریجی سرمایه واحدها و اضمحلال صنعت هستیم.وی اضافه کرد: اکنون تقابل بی موردی بین ستاد تنظیم بازار، خریداران و تولیدکنندگان به وجود آمده و شاهد فرافکنی هستیم، در حالی که باید فرآیندها شفاف باشد.هاشمی تصریح کرد: شاه بیت موضوع قیمتگذاری این است که:

1-    ضوابط سازمان حمایت باید مطابق با شرایط روز کشور اصلاح شود.

2-    نظارت پیشینی برداشته شده و نظارت پسینی جایگزین آن شود.

3-    باید قیمت ها بر اساس تغییر نرخ نهاده های تولید تغییر کند و

4-    سود عادله 17 درصدی که در قانون پیش بینی شده اعمال شود، نه سود 10 درصدی.

وی گفت: اینها مواردی است که در ضوابط سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار دیده نمی شود و به همین دلیل واحدها دچار سردرگمی هستند. انتظار می رود این دستگاه ها از نگاه بالا به پایین از تولیدکنندگان دست بردارند.دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران معتقد است: همه این موارد راه حل دارد و باید در فضای کارشناسی و به دور از تعصبات اصلاح شود، زیرا در غیر این صورت تولید زمین خورده، بدبینی نسبت به تولید داخلی ایجاد شده و قاچاق رونق می گیرد.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما