تا به امروز چقدر طلا در دنیا و زندگی بشر پیدا شده است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: چقدر طلا در دنیا پیدا شده است؟ حدود 244000 متریک تن طلا تا به امروز کشف شده است (187000 متریک تن تولید شده در تاریخ به اضافه ذخایر زیرزمینی فعلی 57000 تن). بیشتر این طلا تنها از سه کشور چین، استرالیا و آفریقای جنوبی به دست آمده است.

تا به امروز چقدر طلا در دنیا و زندگی بشر پیدا شده است؟

ایالات متحده در سال 2016 در رتبه چهارم تولید طلا قرار گرفت. تمام طلاهای کشف شده تا کنون در مکعبی قرار می گیرد که از هر طرف 23 متر عرض دارد.

بیشتر طلایی که امروزه ساخته می‌شود چقدر است؟

بیشتر طلایی که امروزه ساخته می‌شود به ساخت جواهرات می‌رود، اما طلا همچنین یک فلز ضروری صنعتی است که عملکردهای حیاتی را در رایانه‌ها، تجهیزات ارتباطی، فضاپیماها، موتورهای هواپیماهای جت و مجموعه‌ای از محصولات دیگر انجام می‌دهد.حدود 244000 متریک تن طلا تا به امروز کشف شده است (187000 متریک تن تولید شده در تاریخ به اضافه ذخایر زیرزمینی فعلی 57000 تن). بیشتر این طلا تنها از سه کشور چین، استرالیا و آفریقای جنوبی به دست آمده است. ایالات متحده در سال 2016 در رتبه چهارم تولید طلا قرار گرفت. تمام طلاهای کشف شده تا کنون در مکعبی قرار می گیرد که از هر طرف 23 متر عرض دارد.

بیشتر طلایی که امروزه ساخته می‌شود به ساخت جواهرات می‌رود، اما طلا همچنین یک فلز ضروری صنعتی است که عملکردهای حیاتی را در رایانه‌ها، تجهیزات ارتباطی، فضاپیماها، موتورهای هواپیماهای جت و مجموعه‌ای از محصولات دیگر انجام می‌دهد.

طلا از کجا می آید؟

متأسفانه، جذام‌ها وجود ندارند، بنابراین هیچ گلدان طلایی در انتهای رنگین‌کمان‌ها نخواهیم یافت. به طور مشابه، کیمیاگران هرگز نتوانستند فلزات پایه را به طلا تبدیل کنند. در واقع طلا چگونه تشکیل می شود؟ اگر بتوانیم به کلاس های شیمی دبیرستان خود برگردیم، ممکن است به یاد بیاوریم که طلا در خالص ترین شکل خود در واقع عنصری است که با نماد AU در جدول تناوبی عناصر مشخص شده است. طلا واقعاً شکل نگرفته است - حداقل روی زمین.

طلا از فضا می آید

طلا، فلز زرد براق که به دلیل زیبایی و چکش خواری بسیار ارزشمند است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع در داخل ستاره های پرجرم زمانی که به یک ابرنواختر منفجر می شوند، ایجاد می شود. البته، پس از یک ابرنواختر ستاره و تشکیل طلا، این فلز گرانبها باید به طریقی به زمین سفر کند. با مطالعه نمونه‌های سنگی باستانی با ابزارهای بسیار دقیق، دانشمندان شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد طلای قابل دسترس، یا طلایی که از نظر فنی و اقتصادی برای دستیابی به سطح سیاره امکان‌پذیر است، زمانی که زمین هنوز نسبتاً جوان بود، از طریق سیارک‌ها وارد شده است.

در اینجا یک واقعیت جالب دیگر وجود دارد: در طول شکل گیری اولیه سیاره، آهن سنگین به وسط فرو رفت تا هسته سیاره را تشکیل دهد. این آهن عناصر سنگین دیگری مانند طلا را با خود برد. این جایی است که بیشتر طلای روی این سیاره باید باشد، نه در پوسته، جایی که ما آن را پیدا می کنیم. از آنجایی که طلا بسیار نزدیک به سطح زمین است، انسان‌ها توانسته‌اند آن را در بالای زمین ببینند و آن را از طریق استخراج استخراج کنند.

دانشمندان می گویند طلا در واقع ده برابر بیشتر از آن چیزی است که اگر زمین در حال شکل گیری و مذاب داغ بود به اینجا بیاید، در پوسته سیاره وجود دارد. این امر به این نتیجه گیری آنها اعتبار می دهد که طلا باید دیرتر به زمین رسیده باشد و احتمالاً سیارک ها آن را به اینجا برده اند. منصفانه است که نتیجه بگیریم که طلا از فضا می آید.

ذخایر مختلف طلا چگونه تشکیل می شود؟

البته انواع مختلفی از ذخایر طلای قابل دسترس وجود دارد. این فلز گرانبها در نهرها، کناره‌های برون‌زدایی سنگ‌ها و البته در زیر زمین یافت شده است. در زمان‌های مختلف در تاریخ زمین، سیالات داغ در میان سنگ‌های حاوی طلا به گردش در می‌آمدند و به دلیل وزن و خواص شیمیایی طلا، طلا ممکن است برای تشکیل رگه یا رگه‌ای خارج شده باشد. در موارد دیگر، تکه‌ها و تکه‌های طلا شکسته شده و توسط جریان‌های آب برده می‌شوند. از آنجایی که طلا نسبتا سنگین است، در کف نهرها و بستر رودخانه ها فرو می رود.

کجا طلا پیدا کنیم

بر اساس برآوردها، کل طلای استخراج شده در تاریخ بشریت به حدود 152000 تن متریک می رسد. این خیلی زیاد به نظر می رسد، اما فقط برای پر کردن 60 تریلر کافی است. دانشمندان بر این باورند که هنوز هشت برابر طلای موجود در اقیانوس‌ها و زیر اقیانوس‌ها بیشتر از آنچه تاکنون در نزدیکی سطح سیاره استخراج شده است وجود دارد. مانند طلایی که احتمالاً در هسته مذاب زمین شناور است، بیشتر این ذخایر فلز گرانبها غیرقابل دسترسی است یا صرفاً برای استخراج بسیار گران است. جالب اینجاست که طلا در تمام قاره های زمین به جز قطب جنوب کشف شده است. البته این امکان وجود دارد که حتی آن قاره نیز مقداری طلا در زیر تمام یخ ها نگهداری کند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما