بدتر شدن شرایط اقتصادی جذابیت طلا را دو چندان می کند ؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: افزایش شرط‌بندی‌ها مبنی بر عدم افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو منجر به کاهش دلار شد و از این رو طلا امروز افزایش یافت.

بدتر شدن شرایط اقتصادی جذابیت طلا را دو چندان می کند ؟

به گزارش «اینوستینگ» قیمت طلا در معاملات آسیایی روز سه‌شنبه با افزایش همراه بود و به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته رسید. هر اونس طلا در حدود 2015 دلار و 57 سنت ثابت بود، در حالی که قیمت طلای منقضی‌شده در دسامبر با 0.2 درصد افزایش، به 2015 دلار و 35 سنت در هر اونس رسید. هر دو ابزار در بالاترین سطح خود از اواسط ماه مه بودند.

بدیهی است افزایش شرط‌بندی‌ها مبنی بر عدم افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو، نه‌تنها عاملی برای رشد طلا و سایر فلزات بود، بلکه دلار را نیز در معاملات یک شبه به پایین‌ترین حد در سه ماه اخیر رساند. 

از سوی دیگر، پیش‌بینی افزایش نرخ‌های اقتصادی در این هفته باعث شد که تقاضا برای فلز زرد خوش‌بینانه باقی بماند و این در حالی بود که بازارها همچنان به انتظار نشانه‌های بیشتری از کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده و عقب‌نشینی چین بودند.

در حال حاضر، قرائت‌های کلیدی اقتصادی در این هفته اعم از شاخص قیمت PCE - شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، PMI ایالات متحده برای ماه نوامبر، همراه با بازبینی تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم، در کانون توجه فعالان بازار قرار دارد.

آنچه مسلم است هر گونه نشانه‌ای از سرد‌شدن اقتصاد، مانع از آن می‌شود که فدرال رزرو ایالات متحده نرخ‌های بالاتر را برای مدت طولانی‌تری نگه دارد و این سناریو به نفع قیمت طلا است. افزون بر آن، ترس از بدتر شدن شرایط اقتصادی جهانی نیز احتمالاً طلا را به عنوان پناهگاه امن جذاب‌تر می‌کند.

در این بین، اظهارات برخی از مقامات فدرال رزرو، از جمله کریستوفر والر و میشل بومن، نیز احتمالاً قبل از نشست فدرال رزرو، نشانه‌های بیشتری را در مورد سیاست‌های پولی ارائه خواهد کرد.

هم‌اکنون، فعالان بازار به دنبال سرنخ‌هایی پیرامون آغاز کاهش نرخ در سال 2024 توسط بانک مرکزی هستند و البته در کنار آن، به طور گسترده انتظار دارند که این بانک، نرخ‌های بهره را در ماه دسامبر ثابت نگه دارد.

ناگفته نماند که هر گونه تغییر در چشم‌انداز افزایش به مدت طولانی‌تر فدرال رزرو، به دلیل بالابردن هزینه‌ی فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده، احتمالا به نفع قیمت طلا خواهد بود.

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس در روز سه‌شنبه، پس از دو هفته افزایش چشمگیر، کاهش یافت. در همین راستا، معاملات آتی مس منقضی‌شده در ماه مارس، با 0.1 درصد کاهش به 3.7968 دلار در هر پوند رسید.

گرچه مقامات پکن برای حمایت بیشتر از بخش املاک آماده می‌شوند، گاوهای نر مس در مقابل هر گونه اقدامات محرک بیشتری در این کشور مقاومت می‌کنند.

پان گونگ‌شنگ، رئیس بانک خلق چین با اشاره به رشد اقتصاد چین در ماه گذشته، خاطرنشان کرد که سیاست‌های پولی قرار است در ماه‌های آینده تطبیق‌دهنده باقی بمانند.

در حال حاضر، داده‌های شاخص مدیران خرید از چین با موعد انتشار پنج شنبه، در کانون توجه فعالان بازار قرار دارد که انتظار می‌رود حکایت از فعالیت تجاری ضعیف چین در ماه نوامبر داشته باشد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما