جواهرات ملکه ثریا بر گردن برنده جایزه صلح نوبل

اقتصاد100- مراسم اسکار امسال با جایزه صلح نوبل و تاحدودی هم سیاست، گره خورد و ملاله یوسف‌زی که به‌خاطر تهیه کنندگی مستند «غریبه در دروازه» در این مراسم شرکت کرده‌ بود، با جواهرات خاص خود خوش درخشید.

جواهرات ملکه ثریا بر گردن برنده جایزه صلح نوبل

به گزارش گروه طلا و جواهر، ملاله یوسف زی در سن ۱۷ سالگی جایزه صلح نوبل را گرفت و امسال هم یکی از نامزدهای بخش مستند اسکار بود.

جواهرات این فعال حقوق بشر که برای بهبود زندگی کودکان و زنان افغان تلاشی وافر دارد بسیار مورد توجه قرار گرفت.

وی در این مراسم یک لباس نقره ای پوشیده از برند رالف لورن به تن داشت و جواهراتش  را از جواهر فروشی فِرِد لیتون به امانت گرفته بود؛ جواهراتی که بسیار مورد توجه قرار گرفت چراکه این انگشتر و گوشواره‌، پیش از این متعلق به ملکه ثریا، همسر امان الله خان، پادشاه تجددگرای افغانستان بوده است که حالا در جواهر فروشی فِرِد لیتون در نیویورک نگهداری می‌شود.

این مجموعه جواهرات هم از نظر ارزش و هم قدمت و هم تاریخی بودن، اهمیت بسیاری دارد چراکه جدا از مالک اصلی آن، این زیورات شامل مجموعه‌ای از گوشواره‌‎های الماس دهه ۱۹۲۰ و یک حلقه الماس قرن نوزدهمی است.

استفاده از این جواهرات در شبکه های مجازیافغان بسیار مورد توجه قرار گرفت چراکه مالک اصلی این جواهرات یعنی ملکه ثریا برای مبارزه برای حقوق زنان، همیشه پیشگام بوده و تلاش داشته تا با کمک به آموزش دختران، مدافع حقوق زنان باشد. بسیاری معتقدند که پوشیدن این جواهرات توسط ملاله نشان می دهد وی بر تصمیم خود پافشاری دارد و می خواهد به طور ویژه به دختران افغان کمک کند تا از شرایط مناسب آموزش بهره مند شوند.

ملاله یوسف زی که در سن 11سالگی از رفتن دختران به کتب و درس خواندن آنها دفاع می کرد، در 15سالگی هدف گلوله جنگجویان طالبان قرار گرفت ولی از این حمله جان سالم به در برد. هرچند درمان وی بسیاربه طول کشید. وی که در سال ۲۰۱۴ و در سن ۱۷ سالگی جایزه صلح نوبل را گرفت، از آن زمان در بیرمنگام بریتانیا زندگی می کند و هنوز هم دغدغه آموزش دختران افغان را دارد.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا کسی پرسپولیس و استقلال را نمی‌خرد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما